Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Thermostaat vervangen, maar nu olielekkage
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 mei 2019om 14:02 door inikol.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2012 om 20:17 #17246646
Hoi,
Onze Corsa met Z10XE (3 cilinder) rijdt prima, echter kwam de temp. meter op dashboard niet van z’n plek. We hebben hier best een tijdje mee gereden helaas, maar nooit lange afstanden.
Nu heb ik zojuist de thermostaat vervangen. Deze was inderdaad kapot, want temp. meter gaat nu keurig naar ongeveer 85 graden.
Bij nog een laatste blik onder de kap zag ik ineens allemaal olie langs het blok naar beneden druppelen. Dit zal waarschijnlijk komen doordat we (te) lang met kapotte thermostaat gereden hebben???
Heb een fotootje gemaakt, ik denk dat het kleppendekselpakking is, aangezien hij rondom net onder kleppendeksel zweet. Heb een pijl gezet op de plek waar hij het hardst lekt.
Is dit inderdaad kleppendekselpakking? Of moet ik het ergens anders zoeken??
17 februari 2012 om 20:27 #17994152Lekt het of zweet ie? Zolang ie zweet, moet je je geen zorgen maken. Veel auto’s zweten en daar is niets mis mee. Je kunt de paking vervangen, maar zolang er geen olie op de grond druppelt zou ik hieraan niets doen. Thermossttaat heeft eigenlijk niets te maken met een olie lekkage, behalve natuurlijk dat de motor niet voldoende op temperatuur komt. Dit laatste kan uiteindelijk wel motorschade opleveren, maar zolang het motortje nog mooi loopt is ook hiervan geen sprake (al klinkt een 3 cilinder zowieso wat tikkerig). wel zal je benzine verbruik nu stukken beter zijn, nu de motor op temperatuur komt.
17 februari 2012 om 21:12 #17994153@pieterrademakers wrote:
Lekt het of zweet ie? Zolang ie zweet, moet je je geen zorgen maken. Veel auto’s zweten en daar is niets mis mee. Je kunt de paking vervangen, maar zolang er geen olie op de grond druppelt zou ik hieraan niets doen. Thermossttaat heeft eigenlijk niets te maken met een olie lekkage, behalve natuurlijk dat de motor niet voldoende op temperatuur komt. Dit laatste kan uiteindelijk wel motorschade opleveren, maar zolang het motortje nog mooi loopt is ook hiervan geen sprake (al klinkt een 3 cilinder zowieso wat tikkerig). wel zal je benzine verbruik nu stukken beter zijn, nu de motor op temperatuur komt.
Hij lekt echt wel redelijk, moet er zsm iets aan doen, morgen direct nieuwe pakking halen denk ik.
Motortje hangt goed aan het gas (voor een 3 cilinder ;) )
Brandstofverbruik verwacht ik ook dat dat gunstiger uitvalt.
17 februari 2012 om 21:19 #17994154Klepdekselspakking
18 februari 2012 om 07:47 #17994155Idd, is altijd een hekelpuntje bij die halve maantjes. Even een klein likje vloeibare pakking gebruiken op deze plekken. En met het vervangen van de pakking, alles GOED schoonmaken en ontvetten. En zoals Willem altijd zegt, op 8 Nm vast zetten.
18 februari 2012 om 20:18 #17994156haha, die 8Nm word wel bekend zo haha…
19 februari 2012 om 13:29 #17994157Corsa is weer klaar, hebben gister kleppendeksel eraf gehaald.
Wat een troep (mayo) kwam er tevoorschijn!!! :shock:
Alles netjes schoongemaakt en ontvet, pakking er tussen met wat vloeibare pakking erbij.
Zoals het nu lijkt lekt ie geen olie meer. :D
We hebben het idee dat de corsa ook een stuk soepeler rijdt nu, motor komt natuurlijk beter op temperatuur dankzij die nieuwe thermostaat. Zal me benieuwen wat brandstofverbuik nu gaat doen.
6 mei 2019 om 14:02 #18366055En hoe staat het nu met de Opel een aantal jaar later?
Qua vermogen, verbruik en lekkages…
Op hoeveel nm draai je het thermostaathuis dicht?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.