Thermostaat vervangen, maar nu olielekkage

Forumindex Forums Modellen Corsa Thermostaat vervangen, maar nu olielekkage

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17246646
    johan1981
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2005

      Hoi,

      Onze Corsa met Z10XE (3 cilinder) rijdt prima, echter kwam de temp. meter op dashboard niet van z’n plek. We hebben hier best een tijdje mee gereden helaas, maar nooit lange afstanden.

      Nu heb ik zojuist de thermostaat vervangen. Deze was inderdaad kapot, want temp. meter gaat nu keurig naar ongeveer 85 graden.

      Bij nog een laatste blik onder de kap zag ik ineens allemaal olie langs het blok naar beneden druppelen. Dit zal waarschijnlijk komen doordat we (te) lang met kapotte thermostaat gereden hebben???

      Heb een fotootje gemaakt, ik denk dat het kleppendekselpakking is, aangezien hij rondom net onder kleppendeksel zweet. Heb een pijl gezet op de plek waar hij het hardst lekt.

      Is dit inderdaad kleppendekselpakking? Of moet ik het ergens anders zoeken??

      #17994152
      pieterrademakers
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2011

        Lekt het of zweet ie? Zolang ie zweet, moet je je geen zorgen maken. Veel auto’s zweten en daar is niets mis mee. Je kunt de paking vervangen, maar zolang er geen olie op de grond druppelt zou ik hieraan niets doen. Thermossttaat heeft eigenlijk niets te maken met een olie lekkage, behalve natuurlijk dat de motor niet voldoende op temperatuur komt. Dit laatste kan uiteindelijk wel motorschade opleveren, maar zolang het motortje nog mooi loopt is ook hiervan geen sprake (al klinkt een 3 cilinder zowieso wat tikkerig). wel zal je benzine verbruik nu stukken beter zijn, nu de motor op temperatuur komt.

        #17994153
        johan1981
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 April 2005

          @pieterrademakers wrote:

          Lekt het of zweet ie? Zolang ie zweet, moet je je geen zorgen maken. Veel auto’s zweten en daar is niets mis mee. Je kunt de paking vervangen, maar zolang er geen olie op de grond druppelt zou ik hieraan niets doen. Thermossttaat heeft eigenlijk niets te maken met een olie lekkage, behalve natuurlijk dat de motor niet voldoende op temperatuur komt. Dit laatste kan uiteindelijk wel motorschade opleveren, maar zolang het motortje nog mooi loopt is ook hiervan geen sprake (al klinkt een 3 cilinder zowieso wat tikkerig). wel zal je benzine verbruik nu stukken beter zijn, nu de motor op temperatuur komt.

          Hij lekt echt wel redelijk, moet er zsm iets aan doen, morgen direct nieuwe pakking halen denk ik.

          Motortje hangt goed aan het gas (voor een 3 cilinder ;) )

          Brandstofverbruik verwacht ik ook dat dat gunstiger uitvalt.

          #17994154
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Klepdekselspakking

            #17994155
            Jurgen
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 September 2007

              Idd, is altijd een hekelpuntje bij die halve maantjes. Even een klein likje vloeibare pakking gebruiken op deze plekken. En met het vervangen van de pakking, alles GOED schoonmaken en ontvetten. En zoals Willem altijd zegt, op 8 Nm vast zetten.

              #17994156
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                haha, die 8Nm word wel bekend zo haha…

                #17994157
                johan1981
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 April 2005

                  Corsa is weer klaar, hebben gister kleppendeksel eraf gehaald.

                  Wat een troep (mayo) kwam er tevoorschijn!!! :shock:

                  Alles netjes schoongemaakt en ontvet, pakking er tussen met wat vloeibare pakking erbij.

                  Zoals het nu lijkt lekt ie geen olie meer. :D

                  We hebben het idee dat de corsa ook een stuk soepeler rijdt nu, motor komt natuurlijk beter op temperatuur dankzij die nieuwe thermostaat. Zal me benieuwen wat brandstofverbuik nu gaat doen.

                  #18366055
                  inikol
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 January 2018

                    En hoe staat het nu met de Opel een aantal jaar later?

                    Qua vermogen, verbruik en lekkages…

                    Op hoeveel nm draai je het thermostaathuis dicht?

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.