Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Onbalans met 18 inch winterbanden op Insignia Sports Tourer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 januari 2012 om 10:26 #17245558
Donderdag mijn winterbanden opnieuw laten balanceren. Had een trilling in het stuur tussen 130 en 140 km/h. De dealer gaf al aan dat dit een bekend fenomeen/kwaaltje is bij de Insignia. Meerder forumleden hebben hier ook last van. Toen ik wegreed reed mijn auto serieus boterzacht. Geen ENKELE trilling in het stuur. Toen ik ‘s avonds terugreed had ik weer een trilling. Nu tussen 120 en 140 km/h. Wat ik gek vind is dat deze trilling niet constant is. Ik heb de afgelopen dagen ook momenten gehad waarbij er niet of nauwelijks een trilling in het stuur voelbaar is tussen 120 en 140 km/h. Ligt dit dan nog wel aan het balanceren of kan dit een andere oorzaak hebben?
21 januari 2012 om 17:37 #17979750ben vorige week ook bij de dealer terug geweest.
velgen opnieuw uitgebalanceerd ( gaat bij mij ook om 18 inch velgen maar dan met zomerbanden ) en er werden gelijk nieuwe remschijven gemonteerd.
dat viel me niet tegen ik dacht van dat gaat zoals altijd bij de dealer weer eens niet eenvoudig worden.
meestal als je ergens mee aankomt ben jij altijd de eerste met dit probleem en proberen ze je nog al eens af te wimpelen.
maar het probleem was gelukkig bij deze dealer bekend.
maar ik hoop dat het in ieder geval niet meer terug komt.
vind het in ieder geval ook niet kunnen bij een nieuwe auto met nog geen 3000 km op de teller.
en al helemaal niet nu de insignia toch al wat jaartjes op de markt is dan hadden ze hier allang op in moeten springen of een modeficatie uit moeten voeren om dit probleem op te lossen._________________
http://WWW.GM-TUNINGPARTS.NL” onclick=”window.open(this.href);return false;Het adres voor al uw opelonderdelen en carstylingprodukten!!
23 januari 2012 om 07:17 #17979751@Melgi wrote:
Donderdag mijn winterbanden opnieuw laten balanceren. Had een trilling in het stuur tussen 130 en 140 km/h. De dealer gaf al aan dat dit een bekend fenomeen/kwaaltje is bij de Insignia. Meerder forumleden hebben hier ook last van. Toen ik wegreed reed mijn auto serieus boterzacht. Geen ENKELE trilling in het stuur. Toen ik ‘s avonds terugreed had ik weer een trilling. Nu tussen 120 en 140 km/h. Wat ik gek vind is dat deze trilling niet constant is. Ik heb de afgelopen dagen ook momenten gehad waarbij er niet of nauwelijks een trilling in het stuur voelbaar is tussen 120 en 140 km/h. Ligt dit dan nog wel aan het balanceren of kan dit een andere oorzaak hebben?
Is het alleen bij net wegrijden, en word het onder het rijden minder.
is dat het geval, pomp de banden dan op!
Oja en ga naar een goede banden boer!!Dealers kunnen niet balanceren of banden leggen!
23 januari 2012 om 15:57 #17979752Met de juiste apparaatuur kan iedereen het
24 januari 2012 om 05:26 #17979753Een dergelijk probleem heb ik ook gehad. Soms wel een trilling en soms weer niet. Uiteindelijk viel het me op dat het telkens op het zelfde traject voorkwam. Bleek uiteindelijk gewoon aan het wegdek van dat traject te liggen. In mijn geval de A27 tussen Eemnes en Hilversum. Ik de auto van m’n vrouw had ik dit probleem niet. Echter met de verlaagde uitvoering en 18″ wel.
24 januari 2012 om 07:11 #17979754@RonaldH wrote:
Met de juiste apparaatuur kan iedereen het
Het gaat niet om de apparatuur maar om de gene die het wiel balanceert.
Al krijg je hem op beide kanten op 0, dat betekend nog niet dat het wiel trillingsvrij is!25 januari 2012 om 19:04 #17979755Allen, de banden moeten zeker opnieuw gebalanceerd worden. Tussen 120 en 140 km/h voelt het stuur gewoon onrustig ( en dan bedoel ik geen normale ‘trilling’ door de hoge snelheid). De banden zijn gemonteerd en gebalanceerd door de Profile Tyrecenter in Purmerend. Ik ga dit weekend denk ik terug. Ze vertelden me al dat deze klacht bekend was bij de Insignia en zeiden als het stuur nog trilt ik gewoon terug kon komen. Vwb het trillen door onregelmatige ondergrond op bepaalde stukken asfalt: dit is het zeker niet!
25 januari 2012 om 20:28 #17979756@arjontje wrote:
@RonaldH wrote:
Met de juiste apparaatuur kan iedereen het
Het gaat niet om de apparatuur maar om de gene die het wiel balanceert.
Al krijg je hem op beide kanten op 0, dat betekend nog niet dat het wiel trillingsvrij is!Klopt, mijn banden boer heeft buiten de juiste apparatuur ook een glazenbol naast de auto staan, voor de fijn tuning :vertag
25 januari 2012 om 22:09 #17979757@arjontje wrote:
@RonaldH wrote:
Met de juiste apparaatuur kan iedereen het
Het gaat niet om de apparatuur maar om de gene die het wiel balanceert.
Al krijg je hem op beide kanten op 0, dat betekend nog niet dat het wiel trillingsvrij is!inderdaad :) ik zeg wel eens vaker tegen de klanten opt werk “een ei kan je ook in balans krijgen maar een ei blijft een ei” en daar bedoel ik dan mee dat ookal zegt het balanceermachine OK/OK is er nog kans op trilling en dat heeft dan te maken met: bandenspanning, eventuele hoogteslag in band of velg… en wat ook is, hoe groter de velg hoe minder de band opvangt en hoe meer de trilling en oneffenheden worden versterkt naar de bodemplaat en het stuur…
@ RonaldH: heb 3 verschillende monteermachines en 2 verschillende balanceermachines… kom maar proberen :)
25 januari 2012 om 22:11 #17979758@Melgi wrote:
Allen, de banden moeten zeker opnieuw gebalanceerd worden. Tussen 120 en 140 km/h voelt het stuur gewoon onrustig ( en dan bedoel ik geen normale ‘trilling’ door de hoge snelheid). De banden zijn gemonteerd en gebalanceerd door de Profile Tyrecenter in Purmerend. Ik ga dit weekend denk ik terug. Ze vertelden me al dat deze klacht bekend was bij de Insignia en zeiden als het stuur nog trilt ik gewoon terug kon komen. Vwb het trillen door onregelmatige ondergrond op bepaalde stukken asfalt: dit is het zeker niet!
probeer er op te letten dat ze de velg zeker goed reinigen en ontvetten… anders blijft hun plaklood niet goed op zen plaats hangen en verlies je het gewoon… en welke spanning heb je in je banden??
26 januari 2012 om 08:50 #17979759@stillekracht wrote:
@arjontje wrote:
@RonaldH wrote:
Met de juiste apparaatuur kan iedereen het
Het gaat niet om de apparatuur maar om de gene die het wiel balanceert.
Al krijg je hem op beide kanten op 0, dat betekend nog niet dat het wiel trillingsvrij is!Klopt, mijn banden boer heeft buiten de juiste apparatuur ook een glazenbol naast de auto staan, voor de fijn tuning :vertag
Je kan daar wel grappig over doen. ;)
Maar het is echt zo. De monteur moet het doen samen met het apparaat.
Zijn de naven goed schoon, is het balanceer apparaat goed schoon, is het raak vlak goed schoon van de velg.
En ja zelfs het ballanceerlood kan een trilling veroorzaken!!
Het zijn kleine dingen maar het kan veel ergernis verhelpen.Het zijn de achterbanden die het trillen veroorzaken.
Als de auto niet trilt bij de 80 a 90 km/h, maar wel bij 130/140 zijn het 9 van de 10 keer de achterbanden.27 januari 2012 om 11:54 #17979760hey beste als jij zegt dat een dealer zijn werk niet goed doet.
zijn dat niet allemaal dezelfde . ik zelf ben technieker in een opel garage en alles wordt bij ons mooi zuiver gemaakt en dergelijk . er kan altijd wel eens wat voor vallen . bij eender wie zijn auto wiel of band .
ik zit trouwens met hetzelfde probleem .
heb std 20″ velgen orgineel opel . met de goodyear eagle f1 assy op liggen . mijn velgen zijn niet gekwetst of krom als ik mijn half versleten banden op leg vooraan trilt de wagen rond 120-140 leg ik mijn nieuwe banden vanvoor dan trilt de auto vanaf 70-110heb ze zelf gebalanceerd bij 3 andere firma’s laten testen en zijn recht en uitgebalanceerd goed .
bestel me een set insignia structuur velgen voor de winter met semperit speedgrip banden 225-50-17 98h xl .
dacht nieuw zal het probleem opgelost. zijn niet het geval . heb ze er alle 4 af gehaald gebalanceerd en geen oplossing + door 2 banden centrale’s laten controleren .
de trilling blijft er inzitten . erg hinderlijk als j elke dag 60 km snelweg doet . wij kennen dat probleem van trilling niet maar zijn ook zo geen grote dealer garage . maar 2 techniekers hier . en ook zoals eerder vernoemt komt het schudde trillen op wordt heviger met de seconde en plots is het weer weg .
je zou het precies bijna kunnen beschouwen als je een liter water in de band zou giete en die af en toe uit onbalans geraakt.
27 januari 2012 om 16:54 #17979761ik had er met mijn vorige insignia 16 turbo sedan geen last van.
niet met de 20inch zomerwielen en ook niet met de 17 inch wintervelgen.
heb nu dus 18 inch velgen op mijn nieuwe sports tourer en nu heb ik dus wel last van het trillen.
ben benieuwd als ik er dadelijk mijn nieuwe 20 inch zomer velgen er op leg wat er dan gebeurd??
hoop echt dat het dan weg is. :hmmz28 januari 2012 om 08:50 #17979762@nicocorsa wrote:
hey beste als jij zegt dat een dealer zijn werk niet goed doet.
zijn dat niet allemaal dezelfde . ik zelf ben technieker in een opel garage en alles wordt bij ons mooi zuiver gemaakt en dergelijk . er kan altijd wel eens wat voor vallen . bij eender wie zijn auto wiel of band .
ik zit trouwens met hetzelfde probleem .
heb std 20″ velgen orgineel opel . met de goodyear eagle f1 assy op liggen . mijn velgen zijn niet gekwetst of krom als ik mijn half versleten banden op leg vooraan trilt de wagen rond 120-140 leg ik mijn nieuwe banden vanvoor dan trilt de auto vanaf 70-110heb ze zelf gebalanceerd bij 3 andere firma’s laten testen en zijn recht en uitgebalanceerd goed .
bestel me een set insignia structuur velgen voor de winter met semperit speedgrip banden 225-50-17 98h xl .
dacht nieuw zal het probleem opgelost. zijn niet het geval . heb ze er alle 4 af gehaald gebalanceerd en geen oplossing + door 2 banden centrale’s laten controleren .
de trilling blijft er inzitten . erg hinderlijk als j elke dag 60 km snelweg doet . wij kennen dat probleem van trilling niet maar zijn ook zo geen grote dealer garage . maar 2 techniekers hier . en ook zoals eerder vernoemt komt het schudde trillen op wordt heviger met de seconde en plots is het weer weg .
je zou het precies bijna kunnen beschouwen als je een liter water in de band zou giete en die af en toe uit onbalans geraakt.
wat jij dus beschrijft zijn het bij de zomer banden de nieuwe banden die het probleem geven.
het wordt ook bevestigd door dat als de nieuwe banden voor komen, de auto bij een lagere snelheid trilt.
Op wat voor apparaat zijn de banden bij de banden firma uitgebalanceerd??
Is dat een standaard apparaat??
Zijn er steek pennen gebruikt?
Hoe zijn de wielen vast gezet.En heel belangrijk wat is de banden spanning.
Laat ze de banden eens bekijken op kracht variaties (non-uniformity) Het probleem is dit kan alleen met een geavanceerd balanceer apparaat.
Is dan alles goed. dan is er maar 1 oplossing en dat is aan de auto balanceren.
28 januari 2012 om 10:30 #17979763Bij mij is het probleem dus onstaan sinds ik op winterbanden sta. Op zomerbanden had ik geen enkele last van trillingen of onbalans, behalve de normale ‘trilling’ op hoge snelheden (160+)
28 januari 2012 om 16:27 #17979764wij hebben bij ons zelf een biesbarth 500 denk ik staan van 20 jaar oud
en sinds kort een bosch toestel van denk 6 mnd max oud volledig elektronisch . type nr ken ik niet van buiten kan ik maandag wel door geven .hier bij wordt elektronisch de velg rand aangeduid de velg diameter en velg breedt in mm als je binnen en buitenkant plak lood neemt .
de velgen zijn pak voor 98 % zuiver .
ons nieuwe toestel moet je zelfs niet zelf zoeken waar het lood plakken . duid hij zelf aan met een rode stip en een arm die stopt waar het moet kleven enkel afduwen op de velg moet met de hand gebeuren .
bij de banden centrale’s ken ik de toestellen niet daar was het wachten in de bureau .
wat ik wel heb gevond is dat er een tsb bestaat over trilling en die zegt iets van “trilling tussen 110-140 kan voort komen vanuit de achterste bussen van de draagarmen . deze dienen vervangen te worden en dergelijk juiste info kan ik maandag geven wel .
ga dit eens uitzoeken en vervangen . duurt ongeveer 90 min zou onder garantie kunnen vervangen worden maar mijne is van 2009 dus denk niet meer dan
29 januari 2012 om 08:14 #17979765@nicocorsa: ik ben geïnteresseerd in de informatie over die bussen van de achterwielophanging. Gisteren zijn mijn achterbanden gebalanceerd en de auto rijdt veel rustiger dan daarvoor. Vandaag ga ik weer ruim 200 km snelweg doen, dus ik heb tijd genoeg om te ervaren of het probleem is verminderd of is verholpen.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
29 januari 2012 om 17:52 #17979766@arjontje wrote:
@Melgi wrote:
Donderdag mijn winterbanden opnieuw laten balanceren. Had een trilling in het stuur tussen 130 en 140 km/h. De dealer gaf al aan dat dit een bekend fenomeen/kwaaltje is bij de Insignia. Meerder forumleden hebben hier ook last van. Toen ik wegreed reed mijn auto serieus boterzacht. Geen ENKELE trilling in het stuur. Toen ik ‘s avonds terugreed had ik weer een trilling. Nu tussen 120 en 140 km/h. Wat ik gek vind is dat deze trilling niet constant is. Ik heb de afgelopen dagen ook momenten gehad waarbij er niet of nauwelijks een trilling in het stuur voelbaar is tussen 120 en 140 km/h. Ligt dit dan nog wel aan het balanceren of kan dit een andere oorzaak hebben?
Is het alleen bij net wegrijden, en word het onder het rijden minder.
is dat het geval, pomp de banden dan op!
Oja en ga naar een goede banden boer!!Dealers kunnen niet balanceren of banden leggen!
onzin! als je de goeie spullen maar hebt…
30 januari 2012 om 06:50 #17979767@Opelkees wrote:
@arjontje wrote:
@Melgi wrote:
Donderdag mijn winterbanden opnieuw laten balanceren. Had een trilling in het stuur tussen 130 en 140 km/h. De dealer gaf al aan dat dit een bekend fenomeen/kwaaltje is bij de Insignia. Meerder forumleden hebben hier ook last van. Toen ik wegreed reed mijn auto serieus boterzacht. Geen ENKELE trilling in het stuur. Toen ik ‘s avonds terugreed had ik weer een trilling. Nu tussen 120 en 140 km/h. Wat ik gek vind is dat deze trilling niet constant is. Ik heb de afgelopen dagen ook momenten gehad waarbij er niet of nauwelijks een trilling in het stuur voelbaar is tussen 120 en 140 km/h. Ligt dit dan nog wel aan het balanceren of kan dit een andere oorzaak hebben?
Is het alleen bij net wegrijden, en word het onder het rijden minder.
is dat het geval, pomp de banden dan op!
Oja en ga naar een goede banden boer!!Dealers kunnen niet balanceren of banden leggen!
onzin! als je de goeie spullen maar hebt…
Het gaat niet om de spullen maar om de gene die er achter staat.
elke automonteur zal eens een halfjaar bij en goede bandenboer moeten mee lopen.Het is meer dan wat zink op een velg slaan of plakken.
30 januari 2012 om 09:17 #17979768@arjontje wrote:
@Opelkees wrote:
@arjontje wrote:
@Melgi wrote:
Donderdag mijn winterbanden opnieuw laten balanceren. Had een trilling in het stuur tussen 130 en 140 km/h. De dealer gaf al aan dat dit een bekend fenomeen/kwaaltje is bij de Insignia. Meerder forumleden hebben hier ook last van. Toen ik wegreed reed mijn auto serieus boterzacht. Geen ENKELE trilling in het stuur. Toen ik ‘s avonds terugreed had ik weer een trilling. Nu tussen 120 en 140 km/h. Wat ik gek vind is dat deze trilling niet constant is. Ik heb de afgelopen dagen ook momenten gehad waarbij er niet of nauwelijks een trilling in het stuur voelbaar is tussen 120 en 140 km/h. Ligt dit dan nog wel aan het balanceren of kan dit een andere oorzaak hebben?
Is het alleen bij net wegrijden, en word het onder het rijden minder.
is dat het geval, pomp de banden dan op!
Oja en ga naar een goede banden boer!!Dealers kunnen niet balanceren of banden leggen!
onzin! als je de goeie spullen maar hebt…
Het gaat niet om de spullen maar om de gene die er achter staat.
elke automonteur zal eens een halfjaar bij en goede bandenboer moeten mee lopen.Het is meer dan wat zink op een velg slaan of plakken.
eindelijk is iemand die er wat van snapt en verstand van heeft.
30 januari 2012 om 15:23 #17979769Vertel mij eens dan wat er nog meer bij komtt kijken.
Ik snap best dat het een specialisme is,maar als monteur bij een dealer moet je werken met wat je hebt .
Als ons balanceer apparaat aangeeft dat hij in balans is houd het voor mij op.
Ik doe nu veel winterbanden,tot vervelens toe,van een crafter tot een polo,van A1 tot eenA8.Veel merken door elkaar,vredestein,conti,kumho,viking,michelin enz. Wat er op het moment maar te krijgen is
Er zit veel verschil tussen de banden,het ene merk draai je er zo omheen,hetandere merk niet.
31 januari 2012 om 07:20 #17979770@RonaldH wrote:
Vertel mij eens dan wat er nog meer bij komtt kijken.
Ik snap best dat het een specialisme is,maar als monteur bij een dealer moet je werken met wat je hebt .
Als ons balanceer apparaat aangeeft dat hij in balans is houd het voor mij op.
Ik doe nu veel winterbanden,tot vervelens toe,van een crafter tot een polo,van A1 tot eenA8.Veel merken door elkaar,vredestein,conti,kumho,viking,michelin enz. Wat er op het moment maar te krijgen is
Er zit veel verschil tussen de banden,het ene merk draai je er zo omheen,hetandere merk niet.
het is kijken hoe de velg loopt. kijken hoe de band loopt.
controleren van de velgen op zich controleren van de naven van de auto.
De Hoeveelheid lood wat men plakt. Bij het plakken van het lood, het lood zover mogelijk naar buiten.
Niet meer dan 45 gram plakken. Bij meer dan 45 gram gaat het wiel juist door het lood trillen.
Dit omdat het diameter van het wiel dan afneemt.Banden goed monteren. Dus velgen in smeren band goed insmeren.
Goede banden lepels gebruiken.Zo kan ik nog wel even door gaan.
Het is een specialisme, waar vaak te mijn overgedaan wordt.
En dit specialisme wordt steeds belangrijker, auto’s worden steeds gevoeliger namelijk.31 januari 2012 om 17:52 #17979771@Vannos wrote:
@arjontje wrote:
@Opelkees wrote:
@arjontje wrote:
@Melgi wrote:
Donderdag mijn winterbanden opnieuw laten balanceren. Had een trilling in het stuur tussen 130 en 140 km/h. De dealer gaf al aan dat dit een bekend fenomeen/kwaaltje is bij de Insignia. Meerder forumleden hebben hier ook last van. Toen ik wegreed reed mijn auto serieus boterzacht. Geen ENKELE trilling in het stuur. Toen ik ‘s avonds terugreed had ik weer een trilling. Nu tussen 120 en 140 km/h. Wat ik gek vind is dat deze trilling niet constant is. Ik heb de afgelopen dagen ook momenten gehad waarbij er niet of nauwelijks een trilling in het stuur voelbaar is tussen 120 en 140 km/h. Ligt dit dan nog wel aan het balanceren of kan dit een andere oorzaak hebben?
Is het alleen bij net wegrijden, en word het onder het rijden minder.
is dat het geval, pomp de banden dan op!
Oja en ga naar een goede banden boer!!Dealers kunnen niet balanceren of banden leggen!
onzin! als je de goeie spullen maar hebt…
Het gaat niet om de spullen maar om de gene die er achter staat.
elke automonteur zal eens een halfjaar bij en goede bandenboer moeten mee lopen.Het is meer dan wat zink op een velg slaan of plakken.
eindelijk is iemand die er wat van snapt en verstand van heeft.
tuurlijk ik heb ook bij een bandenboer gewerkt.. maar de dealer waar ik nu werk gebruikt praktisch dezelfde apparaten..
en dat is wel degelijk belangrijk een goed bandenwisselapparaat en balanceerapparaat scheelt je een hoop werk en kans op fouten
dus waarom zou ik een wiel minder goed kunnen balanceren als de gemiddelde bandenboer?je rekent naar je eigen dealer zeker
31 januari 2012 om 19:05 #17979772aan alle, kan het niet aan de slotbouten liggen? Ik rij zelf met een 1.6t insignia sport tourer met 3050km op de teller. Met winterbanden maat 215-50-17, ik weet dat er eigenlijk 225-50-17 er onder horen maar mijn dealer heeft deze er bij gelevert. Maar ik heb tot nu toe geen last van trilingen, maar wel van teller afwijking biijna 9% maar dit komt door de maat van de band.
31 januari 2012 om 21:16 #17979773nee in principe niet, tenzij de moeren niet goed vastzitten natuurlijk..
met 17inch rijdt een Insignia sowieso al veel fijner vind ik
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.