Forumindex › Forums › Modellen › Astra › thermostaat kapot?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2012 om 19:35 #17245409
Hallo,
Ik heb een vraag over mijn Astra F, de temperatuurmeter komt het blauwe niet uit en naast mijn klok waar de buitentemperatuur zou moeten staan, staan streepjes.
Nu heb ik het vermoeden dat mijn thermostaat kapot is.
De kachel wordt wel warm maar niet bloedheet.Nu is mijn vraag zit ik juist met een kapotte thermostaat of kan het ook iets anders zijn?
Zoja is deze makkelijk te vervangen?
Het gaat om een Astra Sedan c1.4nz e2 ’93
22 januari 2012 om 19:42 #17976250thermosstaat kapot en de tempvoeler links onderin de bumper van de buitentemp meter…
Willem
22 januari 2012 om 19:48 #17976251Hoi Willem,
Bedankt voor je snelle reactie.
Is de thermostaat makkelijk te vervangen?
Ik lees heel veel over dat de d-riem dan eraf moet bij bepaalde type astra’s, is dat bij de mijne ook het geval?Die van de buitentemp kan ik wel mee lezen als die het niet doet, ik dacht dat het misschien verband had met elkaar dat ze het beide niet doen.
gr
Tamara22 januari 2012 om 19:58 #17976252Volgens TIS moet de distributiekap er inderdaad af… maar over de riem zelf vind ik niet direct iets ?
22 januari 2012 om 20:02 #17976253:hmmz ik weet niet wat TIS is, maar dat zou betekenen dat alleen die kap eraf moet en niet de riem?
Is het wel een beetje makkelijk zelf te doen?
22 januari 2012 om 20:08 #17976254dis riem moet er idd af omdat de thermostaat te vervangen , hij namelijk achter de dis kap . is wel makkelijk zelf te doen hoor .
ff een taiwrap om de riem zodat ie strak blijft staan dan de bout uit het tandwiel draaien en het tandwiel eraf halen , 2 torxbouten van de kap losdraaien en je kan er zo bij .
zorg wel dat je de riem en tandwiel even markeert met een verf stift ofzo zodat ie wle weer op het juiste tandje komt te zitten .
succes :thumb23 januari 2012 om 06:02 #17976255Geloof dat me dat boven mijn pet gaat aan de riem durf ik niet te komen.
Zou wel een prijzig verhaal worden denk ik he bij een garage?
gr
Tamara23 januari 2012 om 07:08 #17976256Dan dient de hele riem vervangen te worden, en tja, dat kost in de garage een hoop centen.
Misschien kunnen leden van het forum je helpen, velen draaien hun hand er niet voor om ;)
23 januari 2012 om 07:42 #17976257Dat lijkt mij dan ook erg verstandig want er zit een sticker op dat die bij 113duizend vervangen is in 1998 en op de kap van de riem iets met 14 verder kom ik niet
te onduidelijk.23 januari 2012 om 07:44 #17976258:oops: als er iemand is die mij er mee zou willen helpen dan zou dat echt super zijn!
23 januari 2012 om 10:10 #17976259In 1998 vervangen op 113 000 en hoeveel km’s staan er nu op de teller dan?
23 januari 2012 om 10:38 #17976260Dat is wat op die sticker onder de motorkap staat, op de kap van de riem staat ook iets wat begint met 14…..
Teller staat nu op 197538.
Heb de auto zaterdag pas opgehaald, en bij het naar huis rijden kwamen we er pas achter dat de temp meter heb blauwe niet uit kwam.
En van Hasselt naar Apeldoorn had die echt wel op de 90 mogen komen lijkt mij.Nu weet ik dat wij een fiesta diesel hadden die had een riem waarmee we meer dan een ton mee hebben gereden en toen ging die slijtage vertonen.
Maar ik ben liever zeker.
Bij Mijn kadett wist ik als die knappen zou dat het niet zon drama was maar bij deze weet ik dat niet.
23 januari 2012 om 10:55 #17976261de distributie zou ik dan maar op zeker lekker mee vervangen als de boel nu toch los moet .
je hebt inderdaad 8 kleppers dat vrijloop motoren zijn maar ook die dat niet zijn .
let wel distributie van de 8 klepper is een fluitje van een cent maar je moet wel je waterpompje en de spanner mee vervangen zoals ik het begrijp heeft hij bijna 80.000km met dit spul gedaan en om de oude boel nou los te maken en opnieuw op spanning te zetten is denk ik vragen om moeilijkheden .
de normale wissel is 90.000km of 6 jaar ..de 16v is 60.000km en 4 jaar
kosten thermostaat ongeveer 13€
distributie kit is komplete kit zo rond de 70€
water pompje zo rond de 60€
let op 5 liter nieuwe koelvloeistof Action long life 1,68 5 per liter
werk aan zo,n ding kompleet 2 uur nokken as tandwiel moet ff los voor de thermostaatal met al bij een 8 klepper heel goed te doen .
Bert
23 januari 2012 om 11:06 #17976262@dunjatamara wrote:
Geloof dat me dat boven mijn pet gaat aan de riem durf ik niet te komen.
Zou wel een prijzig verhaal worden denk ik he bij een garage?
gr
TamaraHet laten vervangen van distributie, spanrol, thermostaat, waterpomp en 5 liter koelwater
kost tussen de 250 en 300 Euro.
Dus als je alleen de thermosstaat gaat vervangen moet je ook zoiets rekenen.Rik :)
23 januari 2012 om 11:33 #17976263en bij een niet garage, dus beunhaas/hobbie-ist wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn afgezien van de 155 euro aan materiaal?
23 januari 2012 om 12:02 #17976264ik heb via mijn garage gekeken en als ik aangeef distributieriem kan geen thermostaat aankruizen dan geeft die 166euro aan
http://new.mijngarage.nl/Web/UI/PdfDocument/Offer_89CCC629HN_19.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
mijn kenteken is gz-zb-57 doe ik iets fout als die prijs zo laag is?
23 januari 2012 om 15:21 #17976265zal niet veel meer zijn want als je dis riem eraf is is het 10 minuten werk om de thermostaat te vervangen
23 januari 2012 om 17:52 #17976266Oke dan!
Nu heb ik een andere vraag!
Want mijn vriend kwam met het volgende kan het niet de sensor? zijn?
Ik ben vanmiddag mijn zoontje gaan ophalen 5min gereden 10 min stationair laten lopen kwam die uit het blauwe, toen weer 5 min gereden zakte die weer daarna 20 min stationair laten lopen, de kachel was nu wel goed warm na die eerste 10 min al.
Toen kwam die zelfs bijna op de 90 net eronder.
de slangen bij de radiateur zijn beide warm die van en naar de motor zeg maar.
edit foto’s
23 januari 2012 om 20:44 #17976267ik denk zelf tovh dat het de thermostaat is , want als je stationair draait wordt de radiateur niet gekoeld door de rijwind en wordt de motor dus warmer en zodra je gaat rijden koel de wind dus het koelvloeistof in de radiateur waardoor de motor tempratuur dus zakt , en dan hoort dus de thermostaat dicht te slaan zodat ie op temperatuur komt .
maar je kan het altijd proberen want zo’n sensor kost je ook de kop niet en is met 2 tellen verwisseld .24 januari 2012 om 06:06 #17976268die sensor is dat zwarte dingentje met dat blauwe draadje toch?
Even voor de zekerheid uitsluiten ;) stel dat het dan opgelost is kan ik nog heel even wachten en hoef ik me volgende week geen zorgen te maken met die kou die er aan komt.
24 januari 2012 om 16:19 #17976269met het blauwe draadje is voor de meter op t dash , op het inlaatspruitstuk zit een blauwe sensor waar een stekker met 2 draden uitkomt dat is de temp sensor .
deze dus.
24 januari 2012 om 19:42 #17976270En anders zet je even een kartonnetje voor je radiauteur komt er ook geen kouwe wint meer door,kan je voorlopig nog even door rijden ,wel je meter in de gaten houden zodat deze niet te warm word.
24 januari 2012 om 21:45 #17976271@linfiel wrote:
En anders zet je even een kartonnetje voor je radiauteur komt er ook geen kouwe wint meer door,kan je voorlopig nog even door rijden ,wel je meter in de gaten houden zodat deze niet te warm word.
Zou je deze willen uitleggen?? :hmmz
24 januari 2012 om 21:56 #17976272Houd in dat je een plaat karton voor je radiateur plaatst zodat deze geen rijwind vangt en zodoende minder afkoelt.
24 januari 2012 om 21:57 #17976273oke want nu koelt die te goed?
ik snap er weer eens niks van.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.