Forumindex › Forums › Overige › Race, rally en sprint › door lassen casco
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2011 om 15:58 #17242739
hallo
ik heb afgelopen cross seizoen mijn casco volledig doorgelast dus alle naden in zijn geheel afgelast
nu heb ik her en der gehoord dat als je stukjes last om de 3/4 cm het veel sterker is
ben nu weer met een nieuw fris casco bezig en vroeg me dit af
scheelt ook een rolletje draad flesje gas en tien brandwonden ;)groeten arnold
28 november 2011 om 16:23 #17933470Ik ben keuringsmeester in België, daar is het verboden om een carrosserie volledig af te lassen (dragende delen). Wij hebben geleerd dat er spanningen ontstaan en dat er kans op scheuren van de las bestaat. Daarom is het hier verplicht op 2/3 de lassen. Of het zo ook effectief is, daar heb ik geen idee van. Volledig aflassen lijkt me persoonlijk beter maar dat is mijn eigen mening.
28 november 2011 om 17:10 #17933471Hoe langer en dikker de las, hoe meer deze kan hebben. Maar als je dan gaat lassen, dan zou ik ook je deur(en) dichtlassen, dat geeft pas veel stevigheid!
28 november 2011 om 17:16 #17933472het gaat er waarschijnlijk over dat je 3 a 4 cm per keer last en niet in een keer 1 kant in zijn geheel door last. dan ontstaan er idd spanningen in het materiaal.
maar als je het zoveel mogelijk verdeelt over de hele auto en iedere keer maar 3 a 4 cm last krijgt de vorige las en omringende carrosserie de kans om af te koelen en zo geen kans krijgt om spanning op te bouwen.
maar ik zou niet durven te zeggen of een volledig doorgelaste carrosserie sterker is als een 2/3 doorgelaste… in eerste instantie zou ik denken van wel…
28 november 2011 om 17:39 #17933473de deuren worden indd ook dicht gelast net als de kofferklep
alle naden en kieren worden gedaan
heb nu al heel veel stukjes zeg maar gelast dus kan atijd nog die andere stukjes vol lassenarnold
28 november 2011 om 17:42 #17933474De carrosserie moet een beetje beweging kunnen maken anders wordt hij te stijf, kan evt. gaan scheuren en de auto kan zelfs moeilijk bestuurbaar worden.
Daarnaast moet hij bij een impact ook energie kunnen opvangen, als je hem betonhard maakt dan krijg je als bestuurder de grootste klap te verwerken, beter is dat de auto dat krijgt.
Daarbij als je een goede rolkooi erin last dan pakt het bovenste gedeelte toch als veel torsie op en is het juist een kwestie van de dragende delen in de buurt van de ophanging e.d. alleen maar ketting te lassen.Dus volledig aflassen lijkt beter, maar is het niet en het heeft ook weinig zin.
28 november 2011 om 23:02 #17933475heb vorig jaar mijn detje plat gereden daar zaten 2 6×6 kokers in 4mm dik pasten precies voor in de chassis balken daar weer een dikke koker tussen
die was ook voledig doorgelast en zat tot het shutbord in elkaar was een flinke klap maar heb een goede stoel gordel nekband niergordel en helm
kan net nog een beetje links en rechts kijken zelfs de koprollen vallen me reuze mee ;)
liever een paar dagen spierpijn dan weer een casco krom :Darnold
29 november 2011 om 17:59 #17933476Waarom vraag je het dan?
29 november 2011 om 22:37 #17933477omdat ik benieuwd was wat sterker is wil hem zo hard mogelijk (lees de vraag)
vraag niet wat veiliger is want dat is niet doorlassen en airbags
het is voor de cross en niet voor op de weg zoals vermeld!groeten arnold
30 november 2011 om 17:37 #17933478Ik zeg wat sterker is en wat zin heeft. (lees het antwoord)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.