Forumindex › Forums › Modellen › Manta › ratelend geluid tuseen 2000-2100 toeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2012 om 08:34 #17241411
betreft: 2.0e
Goedemorgen,
Ik heb al langere tijd dat tussen de 2000 en 2100 toeren de motor een ratelend geluid maakt.
Nu heb ik dit ook laten horen aan een opel expert maar die zei dat het niet zoveel voorstelde en dat
als een motor draait je er vanaf moet blijven.Maar nu zat ik op internet te lezen en toen las ik dit:
“Problemen met de kettingspanners kunnen tijdig ontdekt worden door goed te luisteren naar de motor.
Wanneer bij gas geven rond de 2000 toeren ratelende geluiden vanuit de motor komen die bij hogere
toerentallen verdwijnen en dan bij gas los rond de 2000 toeren weer optreden, zijn over het algemeen
de kettingspannerhoofdverdachte.Nu is dit voor een porsche motor maar het systeem is hetzelfde. Daarnaast zat ik gisteren te kijken naar
autodoktoren automobile (dankzij tip in ander topic) en nu zag ik dat er weer een auto was rond de
2000 toeren met geluiden. Weer ging het om de distributie.Wat denken jullie ervan het is een sterk ratelend geluid moet ik het maar is openhalen of kan het iets anders zijn?
23 maart 2012 om 06:40 #17919166Doet ie het ook wanneer je gewoon stilstaat en gasgeeft? Kun je proberen te horen waar ‘t geluid precies vandaan komt?
Als ‘t echt de ketting(spanner) is zoals jij denkt, dan loop je ‘t risico dat je ketting verspringt, of zelfs knapt, met alle gevolgen van dien.23 maart 2012 om 19:25 #17919167Vraagje…….
Wat voor merk en type toerenteller hebt ge in uwen Manta?? king:
Is het alleen bij 2000 tot 2100 t/min.???
Haal de kleppendeksel er eens af, en trek eens aan de ketting op enkele plaatsen, en kijk of deze ook ruim zit.
Als de ketting er niet strak om zit dan krijg je bijgeluiden.
:jerry :jerry25 maart 2012 om 13:23 #17919168Doet ie het ook wanneer je gewoon stilstaat en gasgeeft?
Te net geprobeerd en als hij onbelast tussen de 2000-2100 toeren zit hoor je niks bijzonders.
Maar het is echt een ratel. :cry En ik wordt er altijd zo naar van als ik het hoor.Het merk en type van de toerenteller is gewoon de standaard van een manta gsi. Dus wat
sluit ik daarmee uit? De kleppendeksel een keer ophalen is wel een idee.Nu heb ik het ook opgezocht in een oude auto hulpboek en daar staat dat bij:
“een aanhoudend getik dat varieert met de belasting en het toerental van de motor:
Een versleten zuigerpenbusje, een kantelende zuiger of een gebroken zuigerveer”
Zou dat het ook kunnen zijn want nu moet ik wel toegeven dat de achterste zuiger
een beetje trilt. :hmmz25 maart 2012 om 20:30 #17919169@manta-gsi wrote:
“een aanhoudend getik dat varieert met de belasting en het toerental van de motor:
Een versleten zuigerpenbusje, een kantelende zuiger of een gebroken zuigerveer”
Zou dat het ook kunnen zijn want nu moet ik wel toegeven dat de achterste zuiger
een beetje trilt. :hmmzEuh, hoe kwam je erachter dat je achterste zuiger trilt?
Als ‘t je ketting was had ie geloof ik ook onbelast dit geluid moeten maken.
26 maart 2012 om 13:15 #17919170Ik heb er een glas met water opgezet aan de voorkant eerst, daar stond deze bijna totaal stil.
Aan de achterkant echter ging het water in het glas klotsen en moes ik uiteindelijk het glas eraf
pakken. Midden op staat hij ook steviger.Maar wat denken jullie van die informatie van het autoboek is dit juist of zal het ergens anders
inzitten?26 maart 2012 om 14:41 #17919171@manta-gsi wrote:
Ik heb er een glas met water opgezet aan de voorkant eerst, daar stond deze bijna totaal stil.
Aan de achterkant echter ging het water in het glas klotsen en moes ik uiteindelijk het glas eraf
pakken. Midden op staat hij ook steviger.Maar wat denken jullie van die informatie van het autoboek is dit juist of zal het ergens anders
inzitten?En nou wil een ieder wel eens weten welk soort klepperdeklep deksel er op zit?
;) :thumb
:jerryGa zo door. :wors
26 maart 2012 om 15:55 #17919172Het is een kleppendeksel van een 2.2 injection motor (vlak model)
anders was het glas er al lang van af gevallen inderdaad :vertagIk kan helaas geen foto of filmpje maken want ik ben 2 weken niet thuis voorlopig
10 april 2012 om 11:59 #17919173Eerlijk gezegd vind ik ‘t een bijzondere test. Je kleppendeksel staat in verbinding met de randen van je cilinderkop, niet met je zuiger.
En een trillende zuiger, dat zal wel een kabaal maken zeg, lijkt me ook stug dat ie dan nog fijn loopt.
Maakt ie het geluid trouwens ook als je de koppeling intrapt, of is ‘t dan weg?
10 april 2012 om 19:26 #17919174Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…
10 april 2012 om 19:41 #1791917511 april 2012 om 14:18 #17919176@The_Undertaker wrote:
@GSE wrote:
Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…
;)
Wel bij de Bugatti experts onder ons was dat al tijden bekent, maar dan loop je al een tijdje mee. ;)
:thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.