Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › vacuum probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2011 om 14:16 #17233036
ik heb een probleempje met me auto, en dit heeft waarschijnlijk te maken met een vacuum probleem.
maar kan iemand mij misschien een beetje uitleggen hoe vacuum onststaan bij een verbrandings motor en wat daar dan precies mee wordt gedaan, of is dit te ingewikkeld om zo uit te leggen?
ik ga maandag langs de dealer om hem uit te lezen en te kijken wat voor foutcode die geeft maar dan weet ik iig een beetje waar het over gaat en kan ik zelf ook eens een beetje kijken waar het probleem kan zitten.
groeten Peter
19 februari 2011 om 14:35 #17820429euh wat is het probleem dan dat jij vermoedt dat het een vacuum probleem is????
19 februari 2011 om 14:41 #17820430hier een goute uit een topic van het vectra gedeelte:
[rquote=1872639&tid=96170&author=tuinmeubel][rquote=1872158&tid=96170&author=rooiepeet][rquote=1871694&tid=96170&author=tuinmeubel][rquote=1871577&tid=96170&author=rooiepeet]wat ik vandaag gedaan heb is de vectra aan de kant moeten zetten bij ons op de werft.
ik kom vanavond een rotonde af schakel naar zijn 3 met een gangetje van 40, geef vervolgens een beetje gas ging me mm lampje branden en gelijk daarna weer niks aan de hand.
kom ik bij de volgende rotonde moet ik afremmen valt heel de motor uit.
dus ik starten pleurt ie gelijk weer uit, starten met beetje gas en hij doet het weer.
rijd ik een stukkie verder want daar was geen plek om hem aan de kant te zetten en ik stop op een parkeervak pleurt ie weer uit.
tijdje uit gelaten en hij doet het weer prima, rijd gewoon normaal en blijft het doen.
toch maar richting huis (3km) ben ik bijna thuis dacht ik laat ik eens wat proberen, dus ik 50 in zijn 5 en vol gas en ja hoor motorlampje gaat aan, ik kom weer bij een rotonde en moet afremmen pleurt ie weer uit.
starten met gas en beetje gas blijven houden tot dat we weer een gangetje hebben en toen bleef ie het weer gewoon doen.wat ken dat nou wezen?
van het weekend maar eens uit gaan lezen denk,
[/rquote]
Hmmm, klinkt op zich bekend… ik heb een tijd geleden ook zoiets gehad en toen bleek het een vacuum probleem te zijn. Het vacuum slangetje was gescheurd. Misschien is dat het bij jou ook wel ?
[/rquote]had je hem toen ook eerst uitgelezen, en zo ja welke code gaf ie dan aan.
ik hoop eigenlijk wel dat het zo iets is, dat moet toch makkelijk te verhelpen zijn.ik weet eigenlijk niet precies hoe vacuum systeem precies werkt, maar kan je niet iets over je blok spuiten net als met valse lucht zodat je kan zien waar ie eventueel lek is?
iig bedankt voor je reactie.[/rquote]
Ik heb niet zo’n uitlezer, dus geen idee welke code dat geeft. Maar het verschijnsel lijkt er zeer op. Het is een slangetje wat lekt, daardoor zuigt ie valse lucht aan. Het beste kan je even langs de VOD, die weet precies waar ie moet kijken. [/rquote]
maar nu wil ik hem natuurlijk eerst uitlaten lezen, maar weet niet presies waar dat vacuum ontstaat en hoe en wat er allemaal met het vacuum gebruikt wordt,
op die manier kan ik ook niet kijken waar er ergens een lek moet zitten, en via google kan ik er ook niet echt achter komen.19 februari 2011 om 21:00 #17820431vacvuum ontstaat door het willen aanzuigen van lucht door een benzine motor, als de gasklep gsloten is.
Vacuum is onderdruk, druk onder de buiten heersende 1 bar(+/-)
als er een lekkage is in het inlaat systeem of vacuum slangenstelsel of in vacuum actuatoren, dan kan er dus ”te veel” lucht in de motor komen gezien t.o.v. de gasklepstand.
hierdoor klopt de mengselverhouding niet.
bij volgas is dit niet meer van toepassing, en zou de motor er niet rotter door mogen lopen.
Willem
20 februari 2011 om 09:21 #17820432nee dat klopt precies.
ik moet hem starten met een gas erop en een beetje gas houden dan blijft ie wel lopen.
op het moment dat ik ga schakelen en de koppeling intrap gaat het mm lampje even uit, moet ik vervolgens afremmen tot stilstand en trap dan de koppeling in dan slaat ie af.
nou reed me broertje gister achter me want ik ging eens kijken of ie het nog deed, toen zei die dat ie ook verschrikkelijk stinkt en dan niet echt een benzine lucht maar meer van dat er iets verbrande ofzo, ja ik begrijp hem ook niet echt maar het is dus geen benzinelucht.maar in het inlaat systeem ontstaat dus vacuum maar vanaf waar wordt dit dan verbonden met de actuatoren?
20 februari 2011 om 10:09 #17820433Peet mag ik vragen welke storing jij in je computer hebt??
ik kan m eventueel uitlezen voor je, ja, ook op zondag, en nog in de buurt ook.
Willem
20 februari 2011 om 11:26 #17820434ik weet niet welke storing want heb hem nog niet uitgelezen.
en bedankt voor je aanbod maar op zondag doe ik weinig aan me auto:)
maar denk je dat het iets met het vacuum te maken kan hebben?
20 februari 2011 om 11:37 #17820435weet niet, rijdt eens langs en je weet het.
Kleine moeite.
Willem
22 februari 2011 om 15:24 #17820436ik ben effe bij de vod langs gegaan want vorige keer deed ie het bijna niet.
vandaag natuurlijk niks aan de hand.
uitgelezen en storings P0100 gaf tie aan, is de bij de dealer genoemde naf-sensor is dus de lmm.
storing gewist en beetje rommelen onder de kap en tijdens het rommelen aan de kabel van de lmm viel de motor uit. dit bleek toevallig want na nog 5 keer het zelfde doen viel die niet meer uit en ook geen storings code meer.
wat ie wel opviel was dat die aan geeft dat ie een melding geeft van de lmm dat ie een hoge spanning heeft. terwijl de andere sensoren gewoon goed is.
die monteur wist het ook niet en stelde voor om me auto daar te laten en dan gingen ze wel eens zoeken, dat heb ik dus niet gedaan, maar wat nu.ik heb natuurlijk al een tijd dat me eindpijpjes van de uitlaat goed zwart zijn,
en me uitlaat is beetje lek bij de kat.
22 februari 2011 om 15:47 #17820437Info over de LMM: http://www.opelomega.nl/technisch/documentatie/6-luchtmassameter
22 februari 2011 om 16:39 #17820438ja bedankt,
over die hoge spannings melding zei die monteur dat er dus een hoge luchtstroom wordt gemeten.
dat klopt dus met de info, alleen hoe kan dat?22 februari 2011 om 16:58 #17820439hoe is je brandstof verbruik (de laatste tijd) ?
Ik zelf houdt dat namelijk altijd nauwgezet bij, afgezet tegen het rij gedrag (korte stukken, lange stukken, vlot rijden, rustig rijden, koude buiten, warm buiten) en andere omstandigheden kan je altijd een goede balans op maken.
een ho(o)g(er) brandstofverbruik (dan normaal, bij dezelfde [gebruiks]omstandigheden) kan natuurlijk duiden op het eea.
22 februari 2011 om 18:07 #17820440Zoals ik al zei effe langsrijden, ik heb LMM’s in de voorraad liggen.
Willem
22 februari 2011 om 18:10 #17820441ja dat is zeker waar, alleen ik rij altijd korte stukken met vlot rijden en altijd hoog verbruik gehad, 14 a 15L/100km
heb nu 2 weken geprobeerd wat rustiger en milieuvriendelijker te rijden maar daar zaten ook weer een hoop km snelweg bij en had toen een verbruik van 11L/100km.
ik merk alleen wel op dat ie stinkt met name als ik gas geeft, maar als het probleem zich voor doet dan blijft ie het juist doen door een beetje toeren maken.
22 februari 2011 om 18:16 #17820442ik heb trouwens nu een lmm van bosch met het nr 0 280 217 519.
nu zie ik op hbase dat er 2 varianten zijn, weet iemand wat het verschil is en of dat ze allebei passen.
http://start.mijngrossier.nl/catalog/artikelen.aspx?s=OLPO&o=&t=QIRNOKOTOQOS&ref=
ik zie wel dat de aansluiting van de kabel verschillend is op de foto’s
22 februari 2011 om 18:34 #17820443Ik vind 11l/100km. fors voor een 2.5 met snelwegkilometers.
Aangenomen dat dit met kruissnelheid van rond de 110-120 km/h. is.22 februari 2011 om 18:54 #17820444nou die aanname kan je wel laten vallen, even specifiek.
450 km totaal waarvan 150 korte stukjes 300 snelweg waarvan 100 km volgens jouw aanname, daarnaast beetje rond de 200 zitten knallen.
tja ik rijd ook niet altijd snelweg en dan ‘s morgens om 4 uur over een weg waar je al een maand lang rijd:Paffijn misschien beetje offtopic.
22 februari 2011 om 18:57 #17820445[rquote=1875339&tid=143030&author=wim-v6]Zoals ik al zei effe langsrijden, ik heb LMM’s in de voorraad liggen.
Willem[/rquote]
sorry willem jouw post is bij mij een beetje over het hoofd gezien.
bedankt voor je aanbod, kmoet alleen nu een nacht werken en morgen overdag ook weer en ben dan waarschijnlijk een beetje:sleeping maar misschien dat ik eind van de week of zaterdag wel eens langs zal rijden, maar dan contact ik nog wel hoe het jouw uitkomt.
22 februari 2011 om 19:05 #17820446ja maar jij zegt 11l/100km bij snelweggebruik.
Weinig mensen die dan denken aan 200 km/h bij snelweg gebruik in nl.Dus het zal allemaal wel…
23 februari 2011 om 17:59 #17820447ja daar heb je ook gelijk in, had ik er misschien wel gelijk bij kunnen zetten.
maar iig, ik houd het vebruik dan niet zo precies bij maar weet hoeveel km ik ongeveer rijd voor ik weer moet tanken en dat is niet toegenomen of afgenomen de laatste tijd.
23 februari 2011 om 18:09 #17820448Tja, 1 op 10 bij 200 op de Cruise is haalbaar met mijn V6 :D
1 op 11 gemiddeld (stad buitenweg snelweg).
langere afstanden 1 op 14 goed te halen.
Willem
25 februari 2011 om 19:31 #17820449Nouw, de mijne gaat bij 200km/h meer verbruiken van 1/10…zelfs op de CC maar dat is dan ook een x30xe
11/100 [l/km] is het gemiddelde verbruik bij woon werk verkeer (TilburgVeldhoven).
ps. uit bovenstaande verhaal kunnen we concluderen dat bij het zoeken naar een storing een aantal stappen moet worden doorlopen.
1 Uitlezen van foutcodes (Meten is weten)
2 Conclusies niet op voorhand trekken, ga uit van feiten.
3 Leg de feiten naast elkaar, analyseer dan je input en genereer een output in de vorm van een actieplan25 februari 2011 om 22:08 #17820450is uitgelezen met de code P0100 is lmm.
daarnaast geeft ie de computer aan dat er een melding is van hoge spnning van de lmm dat aangeeft dat er een hoge luchtstroom is.
daarnaast heeft de monteur de overige sensors gecheck en die waarden zijn wel weer gewoon goed.dus de feiten zijn, of de lmm is niet goed of er moet wat anders zijn, weet of je met bv andere nokkenassen meer stroming krijgt waardoor ie die melding geeft?
ja en dan nr 3, pfff wat een moeilijk worden zeg,:D
2 maart 2011 om 20:05 #17820451Zou de koelvloeistof temp sensor van de ecu een laten na kijken.
Gr Jack
2 maart 2011 om 21:43 #17820452wat is het idee om deze eens te checken, wat voor invloed heeft deze sensor eigenlijk?
jij bedoeld dat als de motor koud is(dus de sensor een laag temp meet) hij iets rijker loopt, en dat dat dan misschien nu continu rijk loopt?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.