Forumindex › Forums › Modellen › Manta › stotterende motor>lijkt vrijwel verholpen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2010 om 08:26 #17225678
sinds een tijdje stottert/schokt de motor, vooral bij lage snelheden. Rond 50. En vooral bij koude motor, maar ook als ie al redelijk warm is. Bij lekker doorrijden geen probleem.
Ik heb gisteren bougies vervangen (kon een oorzaak zijn, volgens vraagbaak), maar hielp niet.
Stationair loopt ie volgens mij redelijk, “schudt” niet meer als anders. Is een standaard 2.0 GSI motor.Iemand tips/ ideeën?
Iets met afstelling? Zo ja, hoe pas ik die aan?
Ben niet zo thuis in autotechniek.8 september 2010 om 09:32 #17726160rotor verdelerkap
evt module
8 september 2010 om 09:34 #17726161Rotor, verdelerkap inderdaad, je moet het probleem denk ik in je ontsteking zoeken.
8 september 2010 om 11:21 #17726162ok. domme vraag: verdelerkap is waar kabels van bougies naar toe gaan, toch?
daar zit een rotor in, volgens mij.
Die verdelerkap heb ikeen aantal jaren geleden ook al een keer helemaal vervangen.
Is dat normaal?8 september 2010 om 11:30 #17726163Een tijdje terug heb ik langs de snelweg gestaan, omdat ook mijn motor begon te schokken. Bij mij bleek het de bobine te zijn. Zat een contactje niet helemaal goed vast, waardoor dus de motor ging stotteren. Meteen maar een nieuwe bobine aangeschaft zodat heel dat gedoe niet meer voor kan komen. Ik weet niet of dit bij jou ook het probleem kan zijn, maar valt naar te kijken natuurlijk.
8 september 2010 om 16:05 #17726164terug stoteren, kijken wie het het langste volhoud :P
8 september 2010 om 16:14 #17726165Zolang er peut in de tank zit stottert de manta wel door:jerry:jerry
Misschien heb ik er nog 1 bobine liggen van een ontstekingsmotor!!
8 september 2010 om 16:32 #17726166origineel gepost door Dolmans
ok. domme vraag: verdelerkap is waar kabels van bougies naar toe gaan, toch?
daar zit een rotor in, volgens mij.
Die verdelerkap heb ikeen aantal jaren geleden ook al een keer helemaal vervangen.
Is dat normaal?Een aantal jaar zegt in deze niet zoveel. Kilometers, da’s wat we willen weten :P
8 september 2010 om 17:02 #17726167@ The_Undertaker: ong. 25.000 km geleden vervangen
@ Marjln: heb contacten gecheckt, lijken me in orde. Of bobine wel goed is, kan ik niet beoordelen.
@ Pastra: goed om te weten, kom ik misschien bij je op terug
Ik ga waarschijnlijk zondag naar Budel. Eens kijken of ik daar wat experts op motorgebied kan tecklen.
8 september 2010 om 17:17 #17726168toevoeging:
ik hoor bij stationair lopen ook een tikkend/ratelend geluid in de motor.
heeft ook met de ontsteking te maken?
of moet ik me nu echt zorgen gaan maken?:o8 september 2010 om 17:39 #17726169origineel gepost door Dolmans
toevoeging:
ik hoor bij stationair lopen ook een tikkend/ratelend geluid in de motor.
heeft ook met de ontsteking te maken?
of moet ik me nu echt zorgen gaan maken?:oDan zou ik er toch even iemand naar laten kijken met meer verstand ervan. Het kan dan van alles zijn… Loopt ie wel netjes op 4 cilinders?
8 september 2010 om 19:14 #17726170Die van mij liep net ook heel schokkerig, en horten en stoten.
ik heb de zelfde motor als jou.
Bij mij zat er een scheur in de slang van de luchtweger naar het inlaatspruitstuk.
Daardoor zoog hij valse lucht aan.
Even vakkundig dicht tapen en hij liep weer als een zonnetje.8 september 2010 om 19:17 #17726171origineel gepost door opelnofx
Die van mij liep net ook heel schokkerig, en horten en stoten.Maar ratelen en tikken zal die niet gedaan hebben denk ik?
8 september 2010 om 22:44 #17726172origineel gepost door The_Undertaker
origineel gepost door Dolmans
toevoeging:
ik hoor bij stationair lopen ook een tikkend/ratelend geluid in de motor.
heeft ook met de ontsteking te maken?
of moet ik me nu echt zorgen gaan maken?:oDan zou ik er toch even iemand naar laten kijken met meer verstand ervan. Het kan dan van alles zijn… Loopt ie wel netjes op 4 cilinders?
volgens mij wel, maar hoe weet ik dat?
steeds 1 bougie afkoppelen en kijken of ie dan afslaat of heb ik dat verkeerd?8 september 2010 om 22:46 #17726173origineel gepost door opelnofx
Die van mij liep net ook heel schokkerig, en horten en stoten.
ik heb de zelfde motor als jou.
Bij mij zat er een scheur in de slang van de luchtweger naar het inlaatspruitstuk.
Daardoor zoog hij valse lucht aan.
Even vakkundig dicht tapen en hij liep weer als een zonnetje.welke slang is dat precies? ben niet zo sterk in motortechniek.:(
9 september 2010 om 05:08 #17726174kontroleren of hij op alle 4 doet, is idd 1 voor 1 de bougie kabels los halen en luisteren of de motor anders loopt.
Blijft hij het zelfde lopen, doet die cilinder niet mee.
Maar zou idd zoals al eerder vermeld is, gaan zoeken naar valse lucht en rotor en verdelerkap eens inspecteren op zichtbare schade.
Ook kun je met een Ohm meter de kabels eens doormeten, die moeten alle 4 op ongeveer dezelfde waarde zitten.Die slang is de slang die van je luchtfilter naar je gastklep gaat.
9 september 2010 om 08:54 #17726175ok, bedankt voor info. ga vanavond meteen checken.
9 september 2010 om 09:12 #17726176dat tikken.. kunnen de kleppen wel eens wezen.
even nastellen misschien.
9 september 2010 om 11:14 #17726177zat ik ook aan te denken.
Is dat nastellen makkelijk zelf te doen?
9 september 2010 om 11:18 #17726178ja staat wel een topic in het CIH gedeelte.
9 september 2010 om 15:27 #17726179met hydrostoters wel een gepriegel..
lekker vetzakken onder de kap :wub9 september 2010 om 17:59 #17726180volgens mij probleem gevonden.
van 2 bougiekabels zagen de uiteinden die in de verdelerkap gaan niet best uit. 1 zwart, ander blauwwit uitgeslagen. bij nader bestuderen zag ik dat het uiteinde los zat en dat brak toen ook af.
zie foto:nadeel is nu dat hij dus niet meer rijd. morgen proberen nieuwe bougiekabels te krijgen.
ik denk dat ik de verdelerkap dan ook maar meteen vervang.en dan duimen dat het stotteren hiermee verholpen is
ps
duid dit op mogelijke andere problemen of kan het voorkomen dat die uiteinden zo eruit gaan zien?9 september 2010 om 18:41 #17726181die kabel is zowieso niet zo fijn nee
mn vader had je nog wel zien rijden vandaag zei ie:P
maaruh hopen dat ie rijdt voor Budel!9 september 2010 om 18:45 #17726182origineel gepost door The_Undertaker
origineel gepost door opelnofx
Die van mij liep net ook heel schokkerig, en horten en stoten.Maar ratelen en tikken zal die niet gedaan hebben denk ik?
Nee,Liep vrij redelijk…
Die bougiekabels ziet er gewoon uit als ouderdom.
Bij sommige automaterialen kun je ze ook op maat laten maken.
Maar pasklare bougiekabelsetjes zijn ook nog wel leverbaar.Ik weet niet of dit ook een oplossing voor het tikken is….:(
9 september 2010 om 18:55 #17726183helaas is dit geen oplossing voor het tikken.
ff kleppendeksel losnemen.
ikzelf doe altijd even wat doeken rondom de kop leggen, ivm opspattende olie.
vervolgens 1 tuimelaar losdraaien totdat het nog harder gaat tikken dan rustig draaien tot tikken ophoud,
dan nog 3 x een kwartslag aandraaien. ( sommigen zeggen 4x een kwart slag.. maar das ieder voor zich)
niet in een keer een hele slag, dan slaat de wagen toch af.ikzelf doe eerst getikker wegwerken, en dan vervolens allemaal 1 kwart slag aandraaien, langzaam.
en herhaal het aandraaien 3 keer.. ziezo.
(bij hydrolische klepstoters) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.