Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta A 2.3 T5R
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2010 om 12:00 #17224745
Omdat het vermogen van een 2.4 injectie in de Manta toch snel went en ik altijd opzoek ben naar beetje uitdaging in de hobby was ik al een tijdje aan het zoeken naar alternatieven voor de motorisering van een manta. Daarbij wilde ik ook wel wat uitdaging en minimaal toch wel 200 PK
Verschillende opties overwogen;
De “logische” volgende stappen:
c20xe 16v + licht blok, – maar 150 pk, – eenvoudige ombouw
c20let 16v – duur, + 200 pk
c30se 24v + meer uitdaging, + 204 pk, – Zwaar en lang blokDan nog de wat meer exclusieve opties die ik al eens gezien heb in een Opel Manta A en me interessant leken;
Rover 3.5 V8 + relatief licht, – relatief weinig vermogen, + V8,
BMW 3.0 L6 – Al een aantal keer ingebouwd, – lang blokBovenstaande blokken zijn allemaal al eens in een Manta A bebouwd en dat was voor mij de reden toch nog wat anders te overwegen:
RB26DET(T) – duur, + interessante ombouw, + erg veel vermogen mogelijkDoor een audi-enthousiaste vriend gewezen op de vijfcilinder 20v turbo motor van Audi. Bleek ook vrij dure optie door de zeldzaamheid en gewildheid van de blokken en onderdelen maar de interesse in een motor met 5 cylinders was wel gewekt. Toevallig een dag later bij een benzine pomp een volvo 850 2.5 (5cyl) weg horen scheuren en toen voor het eerst serieus naar volvo gekeken.
Blijkt dat volvo ook wel snelle auto’s maakt. Top modellen zijn de R versies met tussen de 200 en 300 PK. (De rijkspolitie gebruikte deze auto’s ook voor snelweg patrouilles eind jaren 90). Na wat zoeken op internet bleek een aantal volvo enthousiastelingen (Ja die bestaan ook!) de standaard overdwars geplaatste 5 cilinders ombouwden voor achterwiel aangedreven volvo’s als de 240. Veel van de ervaring daar kon ik ook gebruiken voor de manta en aangezien oude volvo’s geen drol kosten de knoop maar doorgehakt.
Voordelen:
+ Veel informatie
+ Nog nooit gedaan in een Manta
+ Veel vermogen en makkelijk te tunen
+ Kort (en licht?) motorblok
+ Modulair motorblok
+ Onderdelen overal te krijgen op sloop, marktplaats e.d.15 augustus 2010 om 12:04 #17712550:wors:worsziek kerel, ziek:wors:wors
Dit topic zal ik dan zeker met volle bewondering en diep respect volgen:worsSucces kerel, oh ja…..maar alles went snel;)
(en m’n 400ste post alweer:agent)
15 augustus 2010 om 12:16 #17712551Eerste benodigheid was een versnellingsbak voor een achterwiel aandrijver.
Aangezien deze volvo blokken modulair zijn (4 cilinder, 5 cilinder en 6 cilinder hebben dezelfde bouw alleen is er per cilinder 91mm tussenin gezet)
zijn nagenoeg alle onderdelen onderling uitwisselbaar. Zo past ook de versnellingsbak van een achterwiel aangedreven volvo 960 zo op een, in alle volvo’s overdwars geplaatste, 5 cilinder.Aldus, eerst maar eens een volvo 960 gehaald. Had lagerschade in het blok maar reed nog goed;
Zoals te zien is was dit afgelopen januari al.
En het blok waarvan ik straks het carter, verwarmingsbuizen, bobines (coil on plug dingen), en nog wat klein spul ga gebruiken;
En het hele spul uitgebouwd;
Consequentie van de meestal overdwars geplaatste motoren bij volvo is dat de bouw van het blok erg kort moest zijn wat ten goede komt aan de inbouw ruimte.
Vergelijk de lengte van een 4 cil CIH;
Met de lengte van een volvo 5 cilinder;
Eén cilinder extra en 3 cm korter! Hoe is het mogelijk!
Uiteraard moet er nog een elektrische fan voor maar ik hoef waarschijnlijk niet veel uit de motorruimte van de auto te slijpen en de radiateur naar voren te zetten zoals bij een ombouw naar 6 cilinder CIH wel nodig is.15 augustus 2010 om 12:43 #17712552dat is een mooi ide:wors en slim gevonden. nooit gedacht dat een cih langer zou zijn:hmmz
veel succes en plezier bij de ombouw!groetjes
15 augustus 2010 om 12:45 #17712553Zo nu wat meer serieuzere ombouw foto’s,
Het carter van een 5 cilinder is volkomen ongeschikt om te gebruiken bij een plaatsing van het blok in de lengte van de auto. Om dit probleem te verhelpen is het carter van de 6 cilinder in het midden ingekort. Een voorbeeld van hoe dit eruit ziet; (ergens van internet geplukt om situatie voor en na even te vergelijken);Het ingekorte carter past precies over de vooras;
Zoals op de onderste foto te zien zou het blok nog een heel eind kunnen zakken, ware het niet dat het stuurhuis in de weg zit. Nu heb ik al eens een paar ombouwen naar BMW stuurbekrachtiging gezien op de A-Manta waarbij het hele huis iets lager is geplaatst en de stuur-as iets meer naar het linker wiel staat wat net dat beetje extra ruimte geeft zonder het carter nog meer te verlassen.
Nu heb ik eerst geen behoefte aan stuurbekrachtiging (de pomp zit ook op een plaats waar ik hem niet kan gebruiken bij volvo) dus opzoek naar een soortgelijk stuurhuis maar dan onbekrachtigd. BMW E30 stuurhuis gehaald en gepast; bevestigingspunten te hoog. BMW E36 moest ook kunnen (maar alleen op enkele 316 nog gebruikt) en naar lang zoeken gevonden. Vooras zal nog wel een beetje moeten worden aangepast.
15 augustus 2010 om 13:13 #17712554Oja nog even wat gegevens over de ombouw;
Motor: B5234T3 241PK standaard uit Volvo v70R T5 uit 1998
177 kW 5100 rpm
330 Nm 2700 rpm
V70 1499 kg; 0-100kmh 7,1 sec.
Bak: 5-versnelling handbak m90 uit Volvo 960 2.5
As: Volvo 240 2e type met snelheidsopnemerMotormanagement ben ik nog niet over uit;
– Origineel, met EGR klep en bus-communicatie (protocol mij niet bekend)
Als alles werkt eenvoudig en snel, als het niet werkt ………..
Rica chips verkrijgbaar voor 300+ pk– Kdfi, aparte touwjes naar ECU, makkelijk na te meten.
Heeft altijd wel mijn interesse gehad, inzichtelijk en ligt aardig dicht bij hoe ik zelf zoiets zou maken.
Koppel en vermogen nog onzeker maar zeker niet minder.15 augustus 2010 om 13:20 #17712555Leuk project.. Vriend van mij is hier ook voor aan het rondkijken om in zijn Monza te maken.
Die bak is trouwens erg fijn, kan ook gewoon grotere vermogens aan en is redelik goedkoop te vinden.:)
Ik meen wel dat de 4 cilinder toch wat anders is. de 5 cilinder is een 6 cilinder -1 cilinder, de onderdelen van een 6 cilinder passen daarom ook. Maar de bak van een 4 cilinder past er bv niet op.
5 cilinder sound is geweldig!:afro
Andere vriend van mij gaat overigens voor die 5 cilinder Audi 20v Turbo motor in zijn Opel.;)
15 augustus 2010 om 13:32 #17712556Super mooi project inderdaad! Zelf hebben wij een Volvo 850R station 250 pk(voorwiel aangedreven), maar dat loopt echt als spoor! Daar zijn er ook maar een bepaald aantal van gebouwd.
Veel succes met het project, ik kijk uit naar een volgende update!:)
15 augustus 2010 om 14:13 #17712557ben echt zeer benieuwd wat dit gaat worden:thumbup
15 augustus 2010 om 14:19 #17712558anders ik wel! mooi idee:wors
15 augustus 2010 om 15:29 #17712559Zijn leuke blokken idd, hier rijdt ook een 850 t5R rond met 305 PK:thumbup
15 augustus 2010 om 15:36 #17712560Erg gaaf project om te gaan volgen:thumbup
15 augustus 2010 om 17:14 #17712561leuk project, echt respect!:thumbup ga dit zeker volgen!:D
15 augustus 2010 om 19:22 #17712562GVD, moet ik weer iets anders gaan verzinnen.
loop ook al een tijdje rond met het idee, om een 5 cilinder in mijn kadett te hangen.
maarja, ik blijf deze volgen.
misschien blijf ik wel bij het idee.groeten.
15 augustus 2010 om 19:27 #17712563Zit er in de Hilmerssons Manta ook geen Volvo 5cil…?
15 augustus 2010 om 19:44 #17712564die hilmersson was dacht ik een 4 cilinder.
Maar zo’n T5R dat loopt wel, maat van me heeft een 850 T5R, ding weegt haast 1400 kg en trekt nog ziek hard, laat staan in een a tje:afro
15 augustus 2010 om 19:56 #17712565AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door mrmonkey
Zit er in de Hilmerssons Manta ook geen Volvo 5cil…?je was me even voor
maar inderdaad de hilmerson is ook een volvo motor
enkel dan 4 pittersaab heeft ook leuke turbo motoren
voor wie ook eens wat anders wilverder wel n erg leuk project
en inderdaad weer eens wat andersenkel ben je maar zo niet ergens de eerste mee hoor
is al heeeel veel omgeboud aan opelszelfs v12 heeft eens in t clubblad gestaan:o
15 augustus 2010 om 20:02 #17712566super project ik blijf het volgen :thumbup:thumbup:thumbup
15 augustus 2010 om 20:36 #17712567origineel gepost door kadett4x4
GRRRRR!!, moet ik weer iets anders gaan verzinnen.
loop ook al een tijdje rond met het idee, om een 5 cilinder in mijn kadett te hangen.Pak een Saab B2X4 motor…;) Kijk maar eens op wat Engelse sites als Migweb. Veel meer potentieel als de C20LET en met wat aanpssingen past het zelfs op de F28…:wub
Die Volvo motor dwars in een kadett zie ik niet snel gebeuren namelijk, zo’n volvo is wel iets breder als een kadett namelijk.
15 augustus 2010 om 20:59 #17712568Hilmersson heeft een ouder 4 cilinder redblock, gietijzer, met 16-kleps kop volgens mij. (soort 400 blok in opel termen maar dan met turbo en compressor). Zie je veel in oude getunede volvo’s in zweden. De pk’s die ze daar uithalen zijn indrukwekkend en de blokken zijn een stuk sterker dan het nieuwere type aluminium whiteblock waarvan ik de 5 cilinder gebruik.
Het is niet de bedoeling hilmerssons “manta” na te maken. Deze blijft van buiten en van binnen zo origineel mogelijk, hoogstens spatbordverbreders. Wil alleen onderhuids iets unieks wat nog niet eerder is gedaan. Deze blokken zijn pas vanaf 1994 gemaakt en ik heb ze nog nooit in een Opel zien liggen. Wel eens van iemand met een Ascona in Engeland gehoord die het zou proberen maar weet niet of dat ooit wat geworden is.
Saab turbo is mij ook nog door het hoofd gegaan maar stond mij iets van bij dat daar al wat mee is gedaan en onderdelen zijn veel minder dik gezaaid als volvo 5/6 cilinder onderdelen. En het blijft een 4 cilinder…
15 augustus 2010 om 21:24 #17712569leuk project :thumbup laat niets je tegenhouden om het af te maken.
16 augustus 2010 om 11:17 #17712570Erg mooi project! Ben ook benieuwd hoe dat straks gaat lopen!! :wub
16 augustus 2010 om 18:48 #17712571Saab turbo is al gedaan in een b ascona idd. en in een c-kadett ook.:agent
geluid van een 5 cilinder is zo vet…..:wors
16 augustus 2010 om 19:10 #17712572En weer een topic om te volgen :thumbup Nu gebeurt dat bij jouw wel vaker, maar ga toch weer kijken :wors
17 augustus 2010 om 20:22 #17712573Idd nu je t zegt tis een 4 cilinder die Hilmerssons!!
:angel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.