Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 4-link achteras
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 juni 2010 om 13:14 #17222305
Nu zal ik bezig gaan met een Volvo as onder de Manta aan het krijgen en wilde graag het 4-link systeem van de Rekord/Commodore daarbij toepassen. (en daarvoor de draagarmen van een rekord gebruiken)
Nu heb ik begrepen dat dit 4-link systeem al vanaf de Rekord C wordt gebruikt. Zijn er tussen de C, D en E achterassen wezenlijke verschillen betreffende draagarm constructie en hoek?
10 juni 2010 om 13:36 #17686166AnoniemLid sinds:
1 January 1970volgens mij zijn die draagrmen wel redelijk gelijk
allemaalhoek zou iets kunnen verschillen maar nooit veel;)
10 juni 2010 om 16:50 #17686167De hoek verschil wel redelijk, maar die draagarmen zijn wel gelijk. Maar wat maakt de hoek uit bij een volvo-as?
10 juni 2010 om 19:31 #17686168AnoniemLid sinds:
1 January 1970denk omdat hij de hoek nog moet bepalen
hij graag een idee heeftwelke hoek nog juist werkt
ik dacht dat er niet gek veel verschil zat tussen de hoek
van een b commo d rekorden de e rekord
maar heb t nooit echt gemeten of gepast
dus zou best kunnen
dat der toch meer verschil inzit
dan je op t oog ziet
;)ik kan helaas weinig nameten voor de topic starter
m,n ascona staat elders en daar liggen de assen ook
ff der uithalen en meten kost minimaal een dag;)10 juni 2010 om 19:51 #17686169Ok, gaat me ook eigenlijk alleen om de draagarmen of die gelijk zijn,
dan hoef ik niet zo kieskeurig te zijn.11 juni 2010 om 06:14 #17686170zit volgens mij nog een aardig verschil in, als ik bij de as van louwe kijk, b commodore as, en ik vergelijk dat mijn mijn volvo as (waar de steunen van een E rekord op zitten, met de hoek van E rekord), dan staat die van louwe veel verder na binnen.
je zou rik ophuis eens kunnen vragen, hij heeft er bij zn ascona aardig wat aandacht aan besteed, en bij een originele manta 400 kunnen meten en kijken…
11 juni 2010 om 07:14 #17686171Ik heb nog ergens een foto van de verschillen, is toch wel een graad of 15 denk ik…
11 juni 2010 om 07:51 #17686172E rekord is volgens mij 8, maar dat staat wel op de schetsen in rik ophuis zn topic.
als ik die van louwe bekijk is dat wel een graad of 25. dus die 15 graden kan goed kloppen.
voor mijn gevoel werkt die 8 graden beter, maar theoretisch gezien…..
11 juni 2010 om 09:19 #17686173Het gaat niet om een 400 ombouw;
Ik wil ze bij een A graag onder een rechte hoek eronder zetten en de bestaand bevestigingspunten aan de carrosserie gebruiken (draagarmen iets verlengen). De punten aan de as moeten dus toch veranderd worden alleen hoop ik daarvoor de originele Rekord bevestigingspunten iets te veranderen en op de volvo as te zetten, dat zou misschien iets minder werk zijn bij een kleinere hoek.
11 juni 2010 om 09:49 #17686174nee ik begrijp dat je geen 400 ombouw hebt, maar ging meer om het verschil tussen B commodore as, E rekord as en originele 400 as.
als je ze recht wilt maken, kun je de originele steunen niet echt goed weer gebruiken, daarmee bedoel ik de steunen aan de as, waar de draagarmen aan vast komen. deze zul je dus zelf moeten maken op je as.
deze steunen heb ik van de rekord as afgehaald, deze zijn al in de juiste hoek.
ik heb eventueel nog een setje E rekord draagarmen over. had een set gekocht, en later een complete rekord as voor de steunen, waar ook een setje draagarmen op zat.
weet zo niet of die draagarmen op de originele steunen passen, voor mijn gevoel zijn de draagarmen juist langer dan de rekord draagarmen. zal het eens nameten als ik thuis ben.
11 juni 2010 om 18:55 #17686175AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Christian-tsx
nee ik begrijp dat je geen 400 ombouw hebt, maar ging meer om het verschil tussen B commodore as, E rekord as en originele 400 as.als je ze recht wilt maken, kun je de originele steunen niet echt goed weer gebruiken, daarmee bedoel ik de steunen aan de as, waar de draagarmen aan vast komen. deze zul je dus zelf moeten maken op je as.
deze steunen heb ik van de rekord as afgehaald, deze zijn al in de juiste hoek.
ik heb eventueel nog een setje E rekord draagarmen over. had een set gekocht, en later een complete rekord as voor de steunen, waar ook een setje draagarmen op zat.
weet zo niet of die draagarmen op de originele steunen passen, voor mijn gevoel zijn de draagarmen juist langer dan de rekord draagarmen. zal het eens nameten als ik thuis ben.
dat ze bij mij veel schuiner zitten dat klopt;)
maar dat werd er niet gevraagder werd gevraagd naar het verschil tussen
rekord C,D en E;)ik heb mijn gegevens ook van een ascona 400
(a iepsma)
zelf gemeten dus niet van horen en zeggen:thumbupik heb ook nog wel n set draagarmen
maar die verkoop ik net zo lief niet als welis eigenlijk m,n storings vooraad:P:P
11 juni 2010 om 20:23 #17686176Die draagarmen kunnen het probleem niet zijn, je krijgt ze nog nieuw…….Net zoals nieuwe bussen voor erin.
12 juni 2010 om 06:21 #17686177origineel gepost door louwe 16 klepper
dat ze bij mij veel schuiner zitten dat klopt;)
maar dat werd er niet gevraagder werd gevraagd naar het verschil tussen
rekord C,D en E;)ik heb mijn gegevens ook van een ascona 400
(a iepsma)
zelf gemeten dus niet van horen en zeggen:thumbupik heb ook nog wel n set draagarmen
maar die verkoop ik net zo lief niet als welis eigenlijk m,n storings vooraad:P:P
Ah vandaar;
De reden van mijn vraag naar de hoek kwam onder andere door die foto.Vanmiddag ga ik de een paar draagarmen halen van een D Rekord incl. as.
14 juni 2010 om 14:54 #17686178origineel gepost door mr-turbo
Ik heb nog ergens een foto van de verschillen, is toch wel een graad of 15 denk ik…Zou je die misschien nog kunnen posten?
Heb nu die van een D-rekord met toch wel forse hoek.14 juni 2010 om 18:09 #17686179ik had al ff gezocht, maar kon de foto zo snel niet vinden :(
14 juni 2010 om 18:43 #17686180origineel gepost door Asko
origineel gepost door mr-turbo
Ik heb nog ergens een foto van de verschillen, is toch wel een graad of 15 denk ik…Zou je die misschien nog kunnen posten?
Heb nu die van een D-rekord met toch wel forse hoek.De D-rekord is als basis de zelfde as als een B-commodore, de hoek van de armen is gelijk en is dus het zelfde als bij Louwe. Van een E-rekord(of c-commodore) is de hoek veel minder.
14 juni 2010 om 19:38 #17686181AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door m400
origineel gepost door Asko
origineel gepost door mr-turbo
Ik heb nog ergens een foto van de verschillen, is toch wel een graad of 15 denk ik…Zou je die misschien nog kunnen posten?
Heb nu die van een D-rekord met toch wel forse hoek.De D-rekord is als basis de zelfde as als een B-commodore, de hoek van de armen is gelijk en is dus het zelfde als bij Louwe. Van een E-rekord(of c-commodore) is de hoek veel minder.
heb bij de meine de hoek gewijzigd
aan de as
is dus niet gelijk aan bovengenoemde;)
wel is D rekord en B commo gelijk ook station;)t verschil wat mr turbo bedoeld zit dan waarschijnlijk tussen
D rekord,B commoen E rekord
denk ik???????:hmmz
zou best kunnen hoor -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.