Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hoe distributie op tijd zetten?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 april 2010 om 17:20 #17219845
Ik ben van dag in het zonnetje aan het sleutelen geweest.
Ik heb de koppakking vervangen.
Dat is allemaal goed gegaan.
Alles weer in elkaar en toen kwam ik bij de poelie van de nokkenas.
Ik had alles afgetekend.
Maar kwam toch niet goed uit.
Nu ben ik aan de nokkenas gaan draaien.
En weet niet meer hoe die gestaan heeft.
Kan iemand mij vertellen wat de stand is om hem er weer goed om te leggen.
Het gaat om de X1.6SZR.10 april 2010 om 17:34 #17654783om welke motor gaat het???
Dit is wel ff belangrijk.
10 april 2010 om 18:14 #17654784@ GSI Racer.
Aangepast. :D
10 april 2010 om 20:29 #17654785Dat is een 8 klepper zie ik,
Vrij eenvoudig:
Op het nokkenastandwiel staat een streepje, deze moet naar boven staan, gelijk met de inkeping op je distributiekap.
Op de krukas staat ook een streepje, deze moet naar onder staan, gelijk met de inkeping op je distributiekap.
Als je deze gelijk hebt staan kun je de riem erop leggen. LET WEL OP MET DRAAIEN ALS DE RIEM ER NIET OP LIGT, VOEL JE DAT DE MOTOR ‘VAST’ ZIT, DRAAI DAN NIET DOOR. WAARSCHIJNLIJK KOMEN JE KLEPPEN DAN TEGEN DE ZUIGER!!!
om een foto te kunnen zien van hoe de tandwielen moeten staan kun je even naar http://www.hbase.nl gaan
-vervolgens typ je je kenteken in en druk op enter.
-dan klik je links in het midden van je scherm op “riemen”
-en vervolgens klik je op “distributieriem 17.0mmx111 tand”.Dan kun je de tekening zien waar het om gaat.
Hiermee gaat het wel lukken neem ik aan he!:thumbup
10 april 2010 om 20:33 #17654786Aanvulling:
Als de riem er op ligt moet je hem spannen. De wijzer van de spanrol moet in het midden van de inkeping staan, dan kun je de spannerbout aandraaien. Nu moet je de krukas 2x rond draaien (de nokkenas is dan 1x rond gegaan). Als je het goed gedaan hebt staat de spannerwijzer nog op de inkeping.
Let op de je alles goed aandraait en niets vergeet;)
10 april 2010 om 21:05 #17654787WAARSCHIJNLIJK KOMEN JE KLEPPEN DAN TEGEN DE ZUIGER!!!
Gelukkig is een X16SRZ een motor die vrijloopt dus dat zal in dit geval nooit gebeuren.
Kleine aanvulling over het spannen als de inkeping niet goed staat zul je hem toch echt met de waterpomp moeten stellen !! (je kunt de spanner zelf niet stellen).
10 april 2010 om 21:45 #17654788sorry, indd. vergeten te melden.
Ik weet niet hoe lang de riem al erop zit. Anders zou ik deze mee vervangen, incl. waterpomp uiteraard!
Laat je de riem zitten en kom je niet uit met spannen, zul je de waterpomp iets moeten verdraaien (rechtsom)
Good luck:thumbup
10 april 2010 om 22:00 #17654789Dank jullie wel.
Ik ga morgen weer aan de slag.10 april 2010 om 22:27 #17654790Nog even een vraagje.
Op hoeveel Nm moeten de kop bouten.11 april 2010 om 07:30 #17654791Poe, das een goeie.
In je beginpost zei je dat je je koppakking vervangen hebt? Was er bij de koppakking gaan aanhaalvolgorde, incl. aanhaalmomenten en grades???
Je gebruikt nieuwe bouten neem ik aan?
Ik kan het morgen e.v.t voor je na kijken.
11 april 2010 om 07:44 #17654792Het was eigenlijk de bedoeling om de oude kop bouten weer te gebruiken.
11 april 2010 om 07:55 #17654793ik heb voor deze motor nog een gloednieuwe koppakkingset, inc kopbouten, goeie nokkenas (deze worden vaak rond en gaan tikken, een nieuwe distributie riem, thermostaat en nokkenashuispakking.
heb deze gekocht voor mijn astra maar is verkocht /ingeruild dus niet meer nodig.
als jeinteresse hebt mag je voor leuk bedrag alles overnemen.en ik heb ook eenzelfde topic gestart over de nm aanhalen.. ff zoeken danvind je het wel.
11 april 2010 om 07:56 #1765479411 april 2010 om 09:23 #17654795Kopbouten ALTIJD vernieuwen dit zijn namelijk rekbouten !!!
Aanhalen van binnen naar buiten
fase 1 25Nm daarna 3x 60 graden .
11 april 2010 om 09:28 #17654796van binnen naar buiten aandraaien
aanhalen:
10 – 6 – 2 – 3 – 7
9 – 5 – 1 – 4 – 8
Kopbouten vervangen: JA
fase 1: 25Nm
fase 2: 60graden
fase 3: 60graden
fase 4: 60graden11 april 2010 om 10:06 #17654797Maar als de bouten toch weer vast zitten dan is dat toch goed.
11 april 2010 om 10:29 #17654798niet eigenwijs wezen jongen , altijd je kopbouten vervangen.
11 april 2010 om 11:29 #17654799Een rekbout zet je onder een relatief kleine spanning d.m.v. een moment sleutel.
Hierna ga je de bout een aantal malen een hoekverdraaiing geven.
De bout wordt dan zover doorgerekt dat deze op een gegeven moment zelft weer makkelijker gaat draaien.
Het aanhaal moment wordt dan kleiner en je hebt het gevoel dat de bout gaat breken of dat je de schroefdraad uit het blok aan het trekken bent.
Daarom kan je een rekbout dus ook nooit controleren met een moment sleutel.
Het aanhaal moment is niet meer te controleren.
Rekbouten zijn gemaakt omdat deze VEEL GROTERE wisselende belastingen aankunnen dan gewone bouten.
Daarom worden rekbouten dus ook bij cilinderkoppen gebruikt.
Gewone bouten kunnen deze wisselende belastingen niet aan en zullen breken.Je zou rekbouten opnieuw kunnen gebruiken, mits je weet wat de afkeur lengte is (in rust).
kleine rekbouten zijn niet zo prijzig en worden gewoon vervangen om schades te voorkomen.
Grote rekbouten kunnen worden nagemeten.
Wanneer de verlenging meer dan bijv. 5% van de originele lengte is moeten ze te worden vervangen.
Deze bouten zijn te herkennen aan de meetvlakken op de punt en de kop vn de bout.Het kan zijn dat rekbouten moeten worden nagetrokken, maar dat is dan nooit met een moment sleutel.
Ze dienen dan bijvoorbeeld allemaal nog een keer 90° te worden doorgedraaid.dus daarom altijd de rekbouten vervangen.
11 april 2010 om 11:35 #17654800je kopbouten rekken zich uit met aandraaien.
Als je ze hergebruikt kunnen ze breken, als ze niet breken worden ze veel te zwak doordat je ze als het ware 2x rekt.
Voor die paar tientjes zou ik gewoon nieuwe kopen!!!
Op de schroefdraad van de bouten een beetje olie doen. De onderkant van de kop van de bout ook inolieen
11 april 2010 om 14:53 #17654801origineel gepost door opelkadetje
van binnen naar buiten aandraaienaanhalen:
10 – 6 – 2 – 3 – 7
9 – 5 – 1 – 4 – 8
Kopbouten vervangen: JA
fase 1: 25Nm
fase 2: 60graden
fase 3: 60graden
fase 4: 60gradenooh ? Ik heb van het weekend 4 uitlaatkleppen klepstoters en koppakking en dist riem vervangen maar ik heb toch een ander aandraai moment gebruikt dan jij noemt waar heb je dat vandaan dat fase 1 25 Nm is?
Volgens mijn info moet dat 55 Nm zijn voor een 1.6 en laatste fase 30-45graden?
ook volgens de vraagbaak :
11 april 2010 om 16:24 #17654802Eehhh..
Autodata > Tis > Opeldealer > Andere up to date handboeken.
Willem
11 april 2010 om 18:58 #17654803origineel gepost door wim-v6
Eehhh..Autodata > Tis > Opeldealer > Andere up to date handboeken.
Willem
Wat bedoel jij daarmee willem?
Wat is het nu?11 april 2010 om 20:13 #17654804ik zou lekker aanhouden wat ik aangaf… dat komt uit mijn topic en is van willem afkomstig, dat is de lopende vraagbaak hier:P
11 april 2010 om 20:26 #17654805origineel gepost door wesley015
origineel gepost door wim-v6
Eehhh..Autodata > Tis > Opeldealer > Andere up to date handboeken.
Willem
Wat bedoel jij daarmee willem?
Wat is het nu?Wat we eerder aangaven
25Nm > 60graden > 60graden > 60 graden.
Willem
11 april 2010 om 20:29 #17654806Er is een wijziging geweest op de aanhaal koppels.
De (nieuwe) rekbouten zijn zo ontwikkeld dat tussendoor warm draaien niet meer nodig is.
en het hoge aanhaalmoment is gewijzigd ivm er meerdere onderblokken kapot zijn gegaan door deze aanhaal koppels.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.