Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Afgebroken tapeinde & losgekomen bouten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 december 2009 om 17:28 #17215638
Dag allen!
Bij het demonteren van mijn uitlaatcollector zijn er 5 bouten
gewoon uit de cilinderkop mee losgekomen en zitten nu vast
in de koperkleurige moeren.1. Hoe krijg ik de bouten uit de moeren zonder de schroefdraad
te beschadigen?
2. Hoe krijg ik de bout (als hij levend uit de moer geraakt is)
terug onbeschadigd in de cilinderkop? Moet ik hiervoor loctite
gebruiken?
3. Bij het terug monteren, moet ik de koperkleurige moeren
vervangen? Waar kan ik deze halen? Of mogen dit ook gewone
moeren zijn?Verder heb ik 1 bout die afgebroken is! De kreng. Dit wordt
uitboren neem ik aan? Zijn deze bouten los verkrijgbaar?31 december 2009 om 17:44 #17580080Hoi,
Die bouten kun je inderdaad wel krijgen bij de dealer.
Om de moer eraf te krijgen kan je het best aan de andere kant van het tapeind, 2 moeren erop draaien. Deze draai je dan vast tegen elkaar aan. Hierna kan je proberen om hem in de bankschroef te klemmen en te kijken of je de ander los krijgt. Anders warmstoken of andere middelen toepassen.
Er steekt nog wel een stukje van de afgebroken bout uit, misschien kan je hem met een griptang pakken? Of anders iets eraan lassen?
31 december 2009 om 18:12 #17580081jep 2 moeren tegen elkaar in.
31 december 2009 om 18:22 #17580082Thanks mannen!
En om de bout er terug op te krijgen kan ik ook gebruik maken
van twee moeren! Ideaal. Moet ik Loctite gebruiken bij het
terugvastzetten?
@Manta-aero: de bout zit wel degelijk in de cilinderkop (denk dat
het gezichtsbedrog is op de foto). Dus enige mogelijkheid zal wel
uitboren worden?Groetjes Pieter
31 december 2009 om 21:06 #17580083Die afgebroken bout kun je gewoon uitboren. Wat betreft de draadeinden zou ik hier wel nieuwe voor gebruiken, voor het geval er straks nog één afbreekt. Om het spruitstuk weer vast te draaien kun je ook koperen/roestvrijstalen moeren gebruiken, dat heb ik toen ook gedaan en werkt prima. Gebruik je wel een nieuwe pakking?
1 januari 2010 om 08:53 #17580084de draadeindjes en koperen moeren kun je gewoon bij de dealer halen…kosten echt niet veel….
de betere automaterialenzaak heeft ze ook en daar zijn ze nog goedkoper:D
1 januari 2010 om 12:31 #17580085let wel op met uitboren, de kop is zachter als het boutje zelf dus je gaat snel scheef. ff centeren scheeld al wat.
1 januari 2010 om 12:49 #17580086Ik draai ze gewoon weer op dezelfde plaats weer terug in de kop , “no problemo” so far.
Ik heb alleen nog maar 36000 km op de teller dus schat dat mijn moeren en tapeinden nog ok zijn.
Alleen dat afgebroken tapeind is een groter probleem , als niet excact in het midden uitboort
ga je het draad beschadigen wat in de kop zit en dan kan je bij het aanhalen van de nieuwe moer/tapeind
de boel er zo uittrekken , er rest dan alleen nog een helicoil (bij voldoende materiaal) of overmaats tappen.
Succes Marcel:thumbup1 januari 2010 om 14:07 #17580087@OPCdriver: idd dat afgebroken geval ga ik voorzichtig moeten
aanpakken om geen brokken te maken.Dus samenvatting:
– Nieuwe bouten (draadeinden) –> monteren dmv 2 moeren
– Nieuwe koperen moeren
– Nieuwe pakkingBij het monteren van de nieuwe draadeinden, moet ik daar dan
loctite gebruiken (of iets anders)?Dank je!
1 januari 2010 om 16:30 #17580088Let wel op, geen rvs moeren gebruiken. Deze werken zich uiteindelijk los, gewoon koperen moeren en van die speciale sluitringen (bijv.geperst metaal draad).
1 januari 2010 om 21:10 #17580089Sowieso nooit rvs op of in aluminium gebruiken! Dit reageert op elkaar en vern**kt je aluminium.
Dus ook nooit rvs klepdekselbouten gebruiken die ze overal verkopen…:hmmz1 januari 2010 om 23:28 #17580090aha dat van die roestvrijstalen moeren wist ik niet, heb zelf gelukkig de koperen gebruikt.:thumbup
6 januari 2010 om 10:59 #17580091Inderdaad nieuwe draad einden en nieuwe moeren kopen bij de dealer.
De nieuwe draad einden kun je monteren door er 2 moeren op tegen elkaar in vast te draaien.
Ik zou er geen loctite op doen.Het uitboren is een pittig klusje, ik heb het inmiddels een paar keer moeten doen.
Ik adviseer eerste en centerpons erin te slaan, en dan beginnen met een boor 4mm.
Dan met 5 millimeter, dan 6, dan 6,5 en dan proberen de gebroken bout eruit te draaien, als het niet wil, dan nog een keer boren met 7, dan moet de oude bout er wel uit willen.6 januari 2010 om 11:46 #17580092Gebeurd vaker, kan beter omdat het vaker gebeurd een setje voor jezelf maken. Een dynamo beugel en wat ringen gebruiken beetje knuttselen. Dan kan je via een ander boutgat in je kop de dynamo beugel vastschroeven en centreren op de afbroken draadeind. Dan helemaal doorboren (daardoor gaat de spanning er af) veel wd40 gebruiken. Dan een TORX pakken uitwendig die erin slaan, en hij gaat er zeker uit nog nooit gehad dat hij niet ging.
21 januari 2010 om 19:47 #17580093Center slaan en daarna even boren dan even je kop verwarmen met een brander (kort en met grote vlam) en dan linkse tap gebruiken!!!!!!!!!!!!!
Lukt dat niet kan je altijd inbus in het gat slaan en deze dan weer verwarmen en dan met een moordenaar er uit draaien.
Zijn meer wegen naar rome!!!!!!!!!!!!!!
Lukt het niet kan je me altijd benaderen.
Greetz STREETMACHINE (Richard)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.