Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Restauratie adviezen gevraagd (loogbad?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2009 om 21:35 #17214107AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik ben voor 1 van mijn projecten een beetje huiswerk aan het doen. En nu ben ik benieuwd naar meningen van mensen met ervaring van de volgende onderwerpen.
– Ontlakken dmv Zandstralen (voor en nadelen met betrekking tot stof en vuil in kokers)
– Ontlakken dmv Loog/zuur baden (met betrekking tot nabehandeling van kokers en holleruimten)
– Ontlakken door andere middelen (ik sta open voor elke vorm, mits de wagen maar geheel roest/lak/kit vrij wordt.Als de wagen kaal is, moet hij ook nabehandeld worden.
Dus ik zoek ook mensen met ervaring van de volgende onderwerpen.– Thermisch verzinken (iemand met ervaring?)
– Elektrolitisch verzinken ( kan dit wel?)
– Epoxyprimer/coating
– Nabehandeling door andere middelen (ik sta open voor elke vorm, zolang alles maar goed en degelijk voorzien is van anti roest)king:
13 november 2009 om 21:42 #17550210ik ben zeker geen ervaringsdeskundige, maar kan je wel vertellen wat ik (tot nu toe) gedaan heb.
Eerst heb ik alle rotte stukken vervangen, daarna de gehele buitenkant kaal geschuurd, en daarna laten stralen (de @$%$$$ hebben het dak verkloot, maar goed) daarna is er een laag industriele epoxy erover gegaan.
Beitsen heeft in mijn ogen één groot nadeel (zoals je zelf al zei) ook de holle ruimtes worden schoon gebeitst, en daar zou ik niet vrolijk van worden. Ik werk dagelijks met gebeitst staal, maar je staat er verbaast van hoe snel het roest. En het is (bijna) onbetaalbaar.
Ik was voor het binnen en buiten (niet de bodem) starlen+epoxy iets van 500 euries kwijt, da’s goed te doen13 november 2009 om 21:50 #17550211AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zijn er geen dompel behandelingen die na ontlakken aan te brengen zijn?
Op diverse fora`s staan prijzen tussen de 500 en 2000 euro voor het ontlakken dmv een chemisch bad.
Onder de 1000euro wil ik het nog wel proberen, maar dan moet er wel een goede nabehandeling zijn, en natuurlijk garantie op het werk:angel14 november 2009 om 09:38 #17550212Ik heb eens gehoord dat van het stralen, het plaat werk kan gaan golven door het uitzetten van het staal.
14 november 2009 om 15:14 #17550213Als het met gebroken walnoot scherven, of glasparels wordt gestraald gaat het nog wel goed, zonder dat de plaat begint te verwelen. Licht ook aan de kwaliteit van het straalbedrijf en de straler zelf…hoeveel ervaring die heeft. Doe het nog steeds veel, en het is niet zo heel moeilijk, maar je moet wel goed opletten dat je dingen niet te ver straalt, met 10+ bar straal je het metaal zo weg hoor, dat gaat hard :o , staal gaat nog wel langzaam, maar aluminum..
Beste is een chemisch zuur bad, dat komt ook goed in de binnenkant, dan eerst alle schade repareren ( lassen plaatwerk enz, nieuwe plaatwerk ), dan terug in het bad, dan laten verzinken en ML behandeling in de kokerbalken..
€€€€
14 november 2009 om 17:20 #17550214mee dettje wordt na al het las werk fijn gestraald en daarna bewerkt voor klaar zetten om te spuiten persoonlijk vind ik het beste zo
15 november 2009 om 02:47 #17550215AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb je meer info?
Probeer in dit topic namelijk een zo duidelijk mogelijk beeld neer te zetten wat er allemaal komt kijken.16 november 2009 om 12:57 #17550216Opzich is stralen nog wel de goedkoopste oplossing en relatief snelle oplossing. Echter precies zoals hierboven ook aangegeven is moet je wel oppassen met het bedrijf wat de werkzaamheden gaat doen.
Als het materiaal te warm wordt krijg je golf plaat.. en omdat nog strak te krijgen tjah.. Ga je veel plamuur gebruiken of een iemand zoeken met gouden handjes.
De andere puntjes van je heb ik helaas geen verstand van, Mijn manta heb ik helemaal kaal gemaakt en gelast daarna in de epoxy gezet. De naden in de bodem netjes afgekit, en helemaal in de bodyschutz gezet.
Succes met je project, ik ben benieuwd wat je ondervindt..
Edit: Wanneer je zover bent dat de auto weer in de epoxy komt, moet je opletten wat voor epoxy dit is.. Dus, is deze wanneer uitgehard nog makkelijk te behandelen/schuren? Dit scheelt je uiteindelijk tijd bij de spuiter of bij jezelf. Sommige 2 componenten Epoxy’s worden ontzettend hard en zijn moeilijk te bewerken.
16 november 2009 om 13:58 #17550217AnoniemLid sinds:
1 January 1970tnxs.
Ik hou het in de gaten.17 november 2009 om 10:45 #17550218om wat voor auto gaat het eigenlijk?
17 november 2009 om 13:58 #17550219AnoniemLid sinds:
1 January 1970Corsa A’s
(Hatchback, Sedan en Cabrio)
11 december 2009 om 21:19 #17550220AnoniemLid sinds:
1 January 1970iemand nog adviezen?
16 december 2009 om 20:16 #17550221origineel gepost door Bart Hoedemaker
Als het met gebroken walnoot scherven, of glasparels wordt gestraald gaat het nog wel goed, zonder dat de plaat begint te verwelen. Licht ook aan de kwaliteit van het straalbedrijf en de straler zelf…hoeveel ervaring die heeft. Doe het nog steeds veel, en het is niet zo heel moeilijk, maar je moet wel goed opletten dat je dingen niet te ver straalt, met 10+ bar straal je het metaal zo weg hoor, dat gaat hard :o , staal gaat nog wel langzaam, maar aluminum..Beste is een chemisch zuur bad, dat komt ook goed in de binnenkant, dan eerst alle schade repareren ( lassen plaatwerk enz, nieuwe plaatwerk ), dan terug in het bad, dan laten verzinken en ML behandeling in de kokerbalken..
€€€€
een auto glasparelstralen ??? :jerry Ik weet niet hoeveel uur je dan bezig wilt zijn.
Bij me op het werk ( boonzaayer.nl ) stralen en spuiten we. Auto’s stralen doen we ook echter niet zo vaak. Een klant van ons waarvoor wij veel auto’s in de epoxy spuiten. Doet alleen maar auto’s Van Porsche 356 speedsters ( originele speedsters !! ) tot jaguars en van Bmw’s tot Borgwards. Echt alles. de naam van dat bedrijf is A-parts.
http://www.a-partscoating.nl/Als ik ooit een auto helemaal zou willen ontlakken zou ik naar dat bedrijf gaan. Het is een 1mans bedrijf en heeft echt jaren ervaring in het stralen van auto’s de type auto’s die hij straalt liegen er ook niet om.
Epoxy spuiten is ook de beste manier van conserveren vind ik zelf. Echter in sommige ruimtes waar je met stralen wel komt, kom je met het spuiten niet. Met een bekerspuit al helemaal niet. Wij spuiten bij ons op het werk met een Airmix pomp, daarmee kom je veel beter overal bij dan met een bekerspuit.
Hoop dat je aan deze informatie wat hebt.
Leuk weetje. Die man van A parts heeft zijn eigen MG gestraald en daarna helemaal gepoedercoat :jerry
16 december 2009 om 22:10 #17550222AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kijk dit is info waar ik wat aan heb.
Zal eens kijken of ik een offerte kan regelen.Tnxsking:
18 december 2009 om 17:40 #17550223thermisch verzinken is verboden!!
Al je plaatwerk van de auto is koud vervormd hierdoor wordt het materiaal steviger door de aanwezige spanningen.
Bij thermisch verzinken word alles verwarmd tot 750 graden of ongeveer waardoor de aanwezige spanningen eruit gloeien en dus de stevigheid totaal verdwenen is.( je drukt met een pink zo een deuk in de deur)
tijdens het afkoelen als alles uit het zinkbad komt treden er wel nog wat rest spanningen op waardoor er de vreemdste vervormingen komen waardoor de auto eruit komt te zien alsof er een kudde hooligans op bezoek is geweest.electrolytisch verzinken kan wel, omdat dit zonder warmte gebeurt maar middels een zuur met opgeloste zink of zinkkathode maar de binnenkant van de kokerbalken is van mindere kwaliteit dan de buitenkant omdat het zuur hier minder door stroomt.
kaal maken met schuurpapier en/of afbijtmiddel is ook mogelijk ipv stralen,weet je tenmindste zeker dat het plaatwerk niet verneukt word door een onoplettende of onkundige straler.
blank staal voorzien van een laagje ets primer (geeft een chemische verbinding met het staal waardoor het beter hecht) vervolgens alles overspuiten met epoxy primer en daarna pas de kleur.
en het aantal bedrijven met een groot elektrolytbad is maar klein19 december 2009 om 12:02 #17550224Ik laat hem ijs stralen !
19 december 2009 om 13:52 #17550225origineel gepost door rallyastra
Ik laat hem ijs stralen !Ijs en droogijs zijn twee verschillende dingen ;)
Ijs is tot onder het vriespunt gekoeld water, droogijs is CO2 (kooldioxide, het grootste deel van de lucht wat je inademt en wat voor bubbels in cola zorgt) in vaste vorm.Grootste verschil is dat je bij kamertemperatuur van normaal ijs druppels krijgt en droogijs verdampt bijna direct vanuit vaste vorm.
Maargoed, het heeft vziw hetzelfde probleem als normaal zandstralen, namelijk temperatuurverschil waardoor het materiaal kan gaan werken.
Enige voordeel is dat er geen troep achterblijft van het stralen omdat het straalmiddel verdampt.
19 december 2009 om 15:23 #17550226Ik zet hem in een sneeuwstorm !
19 december 2009 om 15:25 #17550227origineel gepost door rallyastra
Ik zet hem in een sneeuwstorm !:jerry:jerry
19 december 2009 om 16:21 #17550228AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door rallyastra
Ik zet hem in een sneeuwstorm !:hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.