Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › 4×4 en de APK
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2009 om 17:49 #17209664
9 juni is mijn auto voor het eerst sinds aankoop aan de beurt voor de APK, ik ben benieuwd want het gaat mijn eerste kennismaking met keuring van vierwielaandrijving worden.
Nu vraag ik me af of er wat betreft de 4×4 nog speciale keurpunten zijn wat betreft banden en het functioneren van de aandrijflijn, of beschouwen ze het gewoon als een set extra aandrijfassen die dezelfde aanmerkpunten hebben als een tweewielaangedreven auto waarbij gecontroleerd wordt op speling en dergelijke?30 april 2009 om 18:14 #17479726je auto wordt gewoon gekeurd net als elke andere auto
het enige verschil wat er is met een 4×4 is de remmen test
bij de calibra moet de zekering van de 4×4 eruit
of er moet worden getest op een 4×4 remmenbank
daar draaien de rollen tegengesteld van elkaar16 mei 2009 om 06:12 #17479727Ok dan das goed om te horen :)
Als ik er nog een vraagje aan vast mag plakken op het lijstje van APK werkzaamheden, de wijzerplaat is direct rond het voetje van de snelheidsmeter aan het omkrullen, heb ik nu goed onthouden dat dit een afkeurpunt is?16 mei 2009 om 06:22 #17479728AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door a-manta-turbo
je auto wordt gewoon gekeurd net als elke andere auto
het enige verschil wat er is met een 4×4 is de remmen test
bij de calibra moet de zekering van de 4×4 eruit
of er moet worden getest op een 4×4 remmenbank
daar draaien de rollen tegengesteld van elkaarniet alle remmen test banken hebben rollen;)
dus of de ckering eruitmoet hangt af van t type testbank;)
of dat dashbord afkeur is??????
zijn wel leuke folie setjes voor te koop
die houden zelfs vaak langer dan origineel opel;);)19 mei 2009 om 09:56 #17479729Als de cijfers goed leesbaar zijn lijkt het mee geen afkeur, maar goed, je ziet het vanzelf…
19 mei 2009 om 18:39 #17479730Cijfers zijn nog 100% leesbaar alleen blijft de naald af entoe plakken achter de krullen. Als het meezit gaan ze binnenkort zelfs extra goed leesbaar worden als de ledjes op de mat vallen die direct uit de fabriek van mijn meters komen :angel
9 juni 2009 om 17:32 #17479731Nou sinds vandaag mogen we weer een jaartje :D
20 mei 2014 om 14:54 #17479732Het duurt nog wel even eer het zover is maar wilde deze alvast even omhoog halen. Mijn verdeelbak is dus vast gezet maar staat daar nog iets aparts over vermeld in de keuringseisen dat het wel of niet mag en zo ja of er nog voorwaarden aan verbonden zijn?
20 mei 2014 om 19:22 #17479733Nee staat niks over vermeld. Als je verdeelbak is vast gezet wordt het dus een permanente 4×4. Hier zijn geen regels over. Buiten de normale regels wbt versnellingsbakken dus deugdelijk gemonteerd geen kapot ophang rubbers.
Sterker nog je mag zelfs een 100% sper diff hebben. Dit heeft geen consequenties voor apk.
Wat wel fijn is om het even te zeggen tegen de apk keurmeester, dan kan hij daar rekening mee houden.bij het controleren van de lagers. En bij de remmen test als dit in een rollenbank gebeurt. Dat hij dan de 4×4 modus gebruikt. Platen rembank hoeft er niet iets aparts gedaan te worden.
Tevens als mem geen rollenbank heeft die 4×4 aan kan. Dan mag het apk bedrijf nog gebruik maken van een vertragingsmeter. En die mag zelfs geleend zijn, mits met keurings certificaat.
20 mei 2014 om 21:30 #17479734Ok, dacht even dat er misschien iets zou zijn wat betreft werking van de remmen die hierdoor beïnvloed word maar dat is mooi. Was het maar wat makkelijker zoeken naar betrouwbare bedrijven die een dubbele rollenbank of platenbank hebben, voel me zelf toch wat beter bij een individuele meting van alle 4 de wielen.
21 mei 2014 om 11:47 #17479735Jij wilt dus in 1 keer kunnen zien/aflezen hoe de remwerking per as cq wiel is, ja dat kan moet je een 4 plaatsbank hebben.
En zoek ze maar op die een 4 plaatsbank hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.