Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › commodore Senator B motor type C30NE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 februari 2009 om 16:38 #17209013
hallo,ben nieuw hier,heb pas een commodore uit 73 met een 3.0 injectie uit een senator waarschijnlijk de Senator B motor type C30NE.ben er niet zeker van.
Er zit ook lpg in,nu heb ik een probleem gekregen en dat is
;
ik start prima op benzine,rijd weg en houd gas erop,na zo
> 3 km is die warm en kan die op lpg.
> na 7km was ik op me bestemming op lpg waar die bij stoppen voor het
> stoplicht iedere keer weer afsloeg,nu was die dus goed warm.nou een
> drama om te rijden.ik schakel over op benzine omdat ik ga parkeren,op
> benzine stottert die heel erg nu als die dus warm is,kan geen toeren
maken,zodra ik gas geef wil die afslaan,inhouden.
ok geparkeerd,1,5 uurtje later weer weg,op benzine dus,het zelfde nog stotteren als een gek,gelijk maar over op lpg gezet,rijd zo een 3 km
slaat weer af bij ieder stoplicht.
op een gegeven moment ja hoor weer een backfire,slang ligt er weer
af,weer erop gezet verder gereden maar blijft afslaan op lpg,en
benzine stottert tie.dat is dus als die warm is.vandaag luchtfilter gecontroleert geen lekkage of valse lucht te vinden.
op benzine gestart,heel klein stukje gereden hij reed goed op benzine gewoon volle toeren kan die maken.
neergezet,later weer terug dus moter is eigenlijk koud,start weer op benzine en hij stottert weer,kan geen toeren maken dan hoor je het geluid van inhouden en stotteren.p.s de inductie is eraf,zitten 2 doppen op.
ik heb de inductie wel liggen maar dat schijnt helemaal niet te gaan op lpg,moet er ergens een schakelaar op,maar hoe dat gaat.
ik wil eerst dit probleem vinden,en starten met koude moter op lpg is geen optie blijft tig keer afslaan.
stationair met warme moter op lpg blijft die heel even aan en na 20sec gaat die stotteren en slaat af.
bij stoplichten moet ik dus continu gas erop houden.
help!!!!!!
weet iemand een garage omgeving denhaag wie dat eventueel snapt en kan verhelpen.
dank u voor de tips!27 februari 2009 om 19:07 #17468023:hmmzlijkt op een vaccuem lek
27 februari 2009 om 19:52 #17468024ja,waar ga ik die vacuum lek zoeken?
overigens,bougies,verdelerkap,kabels zijn pas vervangen.
27 februari 2009 om 20:42 #17468025Ik heb ook een C30NE in mijn senator A2. Deze start automatisch op benzine en schakelt daarna gelijk over op LPG. Ook als deze koud is, geen probleem. Laat die verdamper maar eerst eens afstellen en controleer je stappenmotor ook eens.
28 februari 2009 om 06:59 #17468026automatish doet die zo en zo niet omschakelen,omdat ik een schakelaar heb.
en op benzine loopt tie niet goed als die warm is,dus niet een specifiek lpg probleem.die vacuum zal een optie kunnen zijn als ik weet waar ik moet zoeken.
28 februari 2009 om 13:10 #17468027vandaag kreeg ik terwijl die goed warm was weer een backfire,slang naar de injectie vliegt er dan af.
stationair lopen doet die soms wel en soms niet.dit alles op lpg.
benzine stottert die nu ook koud.
28 februari 2009 om 16:40 #17468028de kast op het luchtfilter,bosch nummer 280202037 kan die het zijn,die klep die daar beneden heen en weer gaat ,leek verkeerd te zitten,dus dicht of open,op het moment dat die slecht leip zat die klep anders,toen ik um verschoof liep die wel goed,,sturrt die kast daarboven dat aan?
zal die kaduuk zijn,en soms wel doen.
???28 februari 2009 om 17:11 #17468029Pak eens een goede luchtweger ipv zo,n ding wat 100X een optater heeft gehad door een backfire,en stel je ontsteking is goed af met een lamp.
En controleer je stappen motor eens op functie.
Die luchtweger is van een 30E en niet van een C30NE,kijk je motor nummer maar eens na wat volgens mij ben je opglicht of iemand heeft er zelf een LE-jetronic tegen geschroeft ipv een Motronic.
28 februari 2009 om 17:16 #17468030gse ik zat net ergens in een topic een reactie van jouw te lezen,is idd de luchtweger,ik heb dus dat nummer erop staan,kan dat ook niet van de commodore zijn,dat ze dat niet hebben gewisseld?
zo niet ik heb dus een totaal verkeerd nummer,du s verkeerde,zo ja waar vind ik wel de goede?? liefste omgeving denhaag.
voor de rest zal ik naar garage moeten ben geen automonteur.
maar als de verkeerde luchtweger eropzit zal ik eerst die moten doen,anders zijn ze uren aan het zoeken ben ik een vermogen kwijt.dank.voor tips.
28 februari 2009 om 17:17 #17468031oh ja,waar vind ik het moter nummer??
en verleden zaterdag met testrijden voor aankoop ging die de hele middag goed!!
28 februari 2009 om 18:47 #17468032ik zet mijn geld ook op de luchtweger.
altijd zo lastig over het forum zonder zelf iets gezien of gehoord te hebben.
succes28 februari 2009 om 19:40 #17468033Motor nummer vind je aan de kant van de bougies net onder de 2de bougie van voren af gezien.
Daar moet staan C30NE maar als dat er staat heb je nog niet 100% zeker het 177pk blok ook de kopcode moet C30NE zijn en die staat net boven de 2de bougie.
Welke kleur heeft je klepdeksel:
alu met 2/3de ribbels
of goud/zwart kleurig met opschrift 3.0 Injection?1 maart 2009 om 14:10 #17468034ok moternummer is C30NE k0001841
op de kop staat overigens P 301
de klepdeksel is zwart met zilver waar 3 ribbels zitten met 3.9 injection erop.
numeer van me luchweger is bosch 280202037dus wat moet ik doen? en waar eventueel die luchtweger te koop als dat niet goed is.
waarbij ik moet zeggen dat die dus eerst wel er op reed.
en de inductie is eraf!!
zitten 2 doppen op.
heb met remmenreiniger lekkage’s gecontroleer,maar vacuum lek te vinden.1 maart 2009 om 17:04 #17468035Op je kop zal wel staan P 30E ipv P30I maar goed jij heb een C30NE blok een Senator A met 156pk en die hebben normaal een luchtweger met een blau kapje erop en een katalysator en een lambdasonde.
Kijk het computer nummer van je injectie maar ff na,dan zal ik wel zeggen welke luchtweger je werkelijk nodig hebt.
Kan goed zijn dat die er nu opzit ook al niet de goede was/is.1 maart 2009 om 17:14 #17468036computer nummer van de injectie is waar te vinden?
katallysator zit er dacht ik niet op,volgens mijn hebben ze gewone uitlaat eronder.1 maart 2009 om 17:40 #17468037Weet ik niet waar de computer bij een Commo zit,ik gok op aan de bijrijders ergens verstopt,ga de kabelboom maar na,vind je um wel ergens…..
2 maart 2009 om 08:58 #17468038kan ook boven het dachboardkasje zitten
2 maart 2009 om 13:09 #17468039dit schrijft me vorige eigenaar;
Luchtmassameter is luchtweger Er zit geen Motronic injectie op maar een LE-tronic zoals op het forum staat. Dit had ik ook gezegd zaterdag.
Ik zal kijken of ik aan een LMM kan komen. Die LMM moet dus ook van een 3.0E zijn en niet van een C30NE.computer bij een commodore zit rechtsonder het dashboard maar volgens mij hoef je daar niet naar te kijken.
Zit de klep van de LMM (luchtweger) vast? want dan is die kapot, die moet soepel kunnen bewegen.
klep zit niet vast,zal nog wel eve dat nummer opzoeken van die computer.2 maart 2009 om 15:41 #17468040ok nummer van de computer= bosch
0280 001 303
901 56 369die 2 nummers zitten op een stikkertje v/d computer.
en nu?
2 maart 2009 om 18:23 #17468041Het zal niet de oorzaak zijn van je problemen, maar haal even de toevoer slang van de benzine eraf en kijk of je pomp goed benzine geeft. Volgens mij zit er nog een benzine filter bij je achterwiel onder de auto, die willen nog wel eens dicht gaan zitten.
Let op, als jij zelf je toevoer schakelt van lpg naar benzine moet je ff in de gaten houden dat je injectoren nog vol lpg zit, daar komt dan benzine nog bij, dit zou je ontstekingstijdstip kunnen beinvloeden zodanig dat ie stottert.
Beter is om de schakelaar in een neutraal stand te zetten zodat ie eerst de lpg leegtrekt en dan overschakelen naar benzine.
Maar bij een fatsoenlijke lpg installatie en met dit warme weer is het eigenlijk niet nodig om op benzine te starten en te stoppen. Mijn commodore heeft van de winter niet 1 keer op benzine gelopen. En hij staat gewoon buiten in de wind (had hem liever binnenstaan maar ja..)
En iets heel eenvoudig, zitten alle stekkers van je kabelboom goed vast ?
Veel suc6 ermee2 maart 2009 om 19:18 #17468042op gas gaat tie nu ook beter starten word warmer weer,maar benzine hoef ik niet na te kijken wan t probleem zit ook bij lpg.wellicht een ander probleem want hij slaat af iedere keer,en bij benzine andersom,blijft lopen maar kan geen toeren maken.
uiteraard zitten alle stekkers vast,heb dat al gedaan los vast.3 maart 2009 om 22:23 #17468043Heb het net nog eens allemaal op mijn gemak doorgelezen en vermoed dat slecht loopt op benzine door een kapotte luchtweger.
Die klep in de luchtweger moet 100% gangbaar zijn en mag nergens maar dan ook nergens klemmen,als ie dat wel doet dan loopt ie al zeer slecht tot belabbert afslaan en dergelijke.
Jij zegt dat je zelf van benzine naar LPG moet overschakelen dmv een schakelaar om te zetten.
Ik heb alles precies zo aangesloten en ook het zelfde systeem van opzet,ik heb ook ooit eens problemen gehad met niet kunnen starten met koud blok op LPG of niet aan willen slaan op LPG en afslaan op elke hoek/kruising/rotonde dit kwam bij mij puur door de afstelling van de verdamper,er zitten 2 schroeven op de verdamper bij mij boven elkaar:
1 zonder veer
1 met veerDie zonder veer is de schoef draai die maar eens helemaal in dan krijgt ie meer LPG en start ie met koud weer goed tot super goed zelf met -10 en koud blok springt ie binnen 2 tellen aan op LPG bij mij.
Die andere schoef met veer is de stationair schoef:
uitdraaien is toerental verhogen
indraaien is toerental verlagenNu zal ik niet zeggen dat jou verdamper dezelfde is maar ik mijn type al vaker gezien op de 3 liter 6 cilinders dus der is een grote kans dat jij een soort gelijke verdamper hebt.
Verder zou ik je ontsteking echt met een lamp goed laten afstellen,backfires bij LPG komen vaak door slechte magere mengsels (zoals jij nu vermoedelijk hebt) en slecht afgestelde ontstekingen.
Ook kan ik je afraden om met het gaspedaal ingedrukt van benzine naar LPG te gaan.Ik start 90% van de tijd op benzine (soms vergeet ik um weer op benzine te zetten) en rij dan met koud blok tot ongeveer 2000 toeren en schakel dan over naar LPG en dit gaat vrijwel altijd probleemloos ik heb vrijwel geen backfires 2/3 per jaar en dan vaak lichte en geen luchtweger beschadegingen,ik heb de luchtslang er wel los op zitten.
Dat niet starten op LPG doe ik omdat backfires vaak voorkomen met starten en zeer zelfden onder het lopen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
4 maart 2009 om 02:57 #17468044ja dank voor je uitgebreide uitleg,de verdamper is een omvl,heb 2 koperen schreofjes gezien op de verdamper,tussen de aanvoerslang zit ook een hele grote bout met veer.
zal eerst die luchtweger even nakijken,als die niet goed is een ander opzoeken en dus wel dezelfde.
daaarna die andere punten.
4 maart 2009 om 20:42 #17468045Ja, ook van mijn kant bedankt voor de heldere uitleg GSE, ik leer elke keer wat meer hier. Klasse !
6 maart 2009 om 08:26 #17468046heb alleen nog steeds me probleem,heeft er iemand een lmm??
ik zie op andere topics ook andere soort gasstukken tusssen slang en lmm,is dat een betere oplossing??
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.