hier is niks over terug te vinden in de regelgeving.
Als hij maar aan de K waarde (roetwaarde) voldoet.
turbo diesel 3.0 K
zelfaanzuigende diesel 2,5 K
Hoeft bij een diesel idd niet aanwezig te zijn.
De K waarde zal denk ik geen probleem opleveren,toen ik bij mijn astra td de kat er tussenuit haalde werd hij bij de roetmeting schoner en de turbo begon voelbaar bij een lager toerental(1900 ipv 2100 tpm) mee te blazen.
Ik heb bij een transporter t5 met de 174 pk diesel ook eens bij 240000 km de roetkat verwijderd en de eigenaar daarvan merkte het meteen en melde ook dat hij weer bijna zijn oude topsnelheid(210 km/h ipv 190 km/h)terug had.
Ik heb het idee dat zo’n roetkat na een tijdje gebruik gewoon dichtslibt en als een restrictor gaat werken.
Ik neem aan dat jullie met roetkat? Ik neem aan een oxidatiekatalysator en geen roetfilter want bijv. een Focus tddi had die nog niet.
Met originele roetfilters heb ik geen problemen, na 3j (1e apk) is de pijp nog brandschoon van binnen