Forumindex › Forums › Techniek › Cih › FIXED : cilinderkop zonder olie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2009 om 17:12 #17208544
ik had een goed werkend 2.0 blokje.. maar het onderblok is jammergenoeg gesneuveld. (eigen stupid mistake)
Dan maar een ander onderblokje laten maken.
De oude kop erop gemonteerd met nieuwe pakking en laten warmdraaien.De tuimelaars bleven rammelen en dus ging het kleppendeksel er wederom af. Bleken de lagerschelpen van de nokkenas verschoven te zijn.
Kop binnen gebracht bij revisiebedrijf en nieuwe lagers laten monteren.
Zaterdag de kop gemonteerd en wederom de motor gestart.
Wat blijkt nu : de nokkenas + klepstoters krijgen geen olie.
Ik vermoed dus dat de lageschelpen ook hierdoor kapot gegaan zijn.
Vraag is nu : wat kan er mis zijn met het onderblok met als gevolg dat de kop geen olie krijgt?
Oliedruk heb ik alleszins wel..
Indien het distributiedeksel verwijdert moet worden.. welke dichtingen moet ik dan voorzien ?
Kan dit deksel trouwens verwijdert worden zonder het carter te demonteren?(foto’s of technische tekeningen steeds welkom)
12 januari 2009 om 17:48 #17461641Heb je de nokkenas niet toevallig vervangen?
Zit er in het voorste lager een sleuf in de nokkenas?
12 januari 2009 om 18:30 #17461642Heb je er vloeibare pakking tussen gadaan, (voorkant kop zeg maar op je distriinutiehuis?) dan zit je oliekanaaltje waarschijnlijk dicht.
12 januari 2009 om 19:29 #17461643origineel gepost door postbusmanta
Heb je de nokkenas niet toevallig vervangen?Zit er in het voorste lager een sleuf in de nokkenas?
sorry.. vergeten te vermelden dat we nadien contact opgenomen hebben met het revisiebedrijf om dit nogmaals te verieferen.
Het revisiebedrijf wist 100% zeker dat ze de juiste lagerschelpen geplaatst hadden. (2 soorten nokkenassen)
12 januari 2009 om 19:31 #17461644origineel gepost door Manta 24V
Heb je er vloeibare pakking tussen gadaan, (voorkant kop zeg maar op je distriinutiehuis?) dan zit je oliekanaaltje waarschijnlijk dicht.hieraan had ik ook reeds gedacht.
Maar ik heb het blokje niet zelf ineen gestoken.Vandaar het einde van mijn topistart : welke pakkingen ik allemaal moet voorzien.
Vandaag reeds met verschillende Opel Dealers contact gehad, maar geen van allen vindt mijn motor terug in hun computersysteem.
12 januari 2009 om 19:36 #17461645Oliekanaaltje:
hier hoort zo’n rubber busje in te zitten:
12 januari 2009 om 20:32 #17461646:hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?
12 januari 2009 om 21:07 #17461647origineel gepost door boyanka
:hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?dat denk ik ook,heb je wel olie opgepomt voor dat je hem ging strarten?
12 januari 2009 om 23:13 #17461648:sleeping;)
13 januari 2009 om 07:25 #17461649origineel gepost door postbusmanta
Oliekanaaltje:hier hoort zo’n rubber busje in te zitten:
daar komt geen olie maar koelwater door
13 januari 2009 om 08:15 #17461650origineel gepost door boyanka
:hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?vooraleer het cartedeksel te plaatsen heb ik olie rechtstreeks in de onderblok gegoten (langsheen het gat waar de delco steekt)
dan heb ik een lange staaf gebruikt, die in een boormachine gestoken en de oliepomp doen ronddraaien..
13 januari 2009 om 16:58 #17461651:cool:er zit net boven de tandwielen van de olie pomp een imbus en deze draai je eruit en vult daar de olie, via het verdeler huis loopt de olie bijna niet in de pomp
13 januari 2009 om 17:50 #17461652Tjeempie…………..ik heb zitten maffen!!!! :sleeping :sleeping
13 januari 2009 om 22:26 #17461653de persoon die mijn het blokje aangeleverd heeft maakte blijkbaar een cruciale fout… :swear
13 januari 2009 om 22:42 #17461654:o:o:o:o
dan zou ik de rest ook maar even uit elkaar halen :vertag
13 januari 2009 om 23:05 #17461655lekker kit kliederen hoor :o
dat word een nieuw blokje op kosten van billy de KIT neem ik aan :hmmz
13 januari 2009 om 23:35 #17461656En door welk gaatje hoort nou WEL de OILIE te komen……………..;)
zit in de buurt van de groene pijl…… 2 keer zelfs…!!14 januari 2009 om 11:59 #17461657origineel gepost door boyanka
:cool:er zit net boven de tandwielen van de olie pomp een imbus en deze draai je eruit en vult daar de olie, via het verdeler huis loopt de olie bijna niet in de pompIk neem dat je alleen de oliepomp moet vullen als de motor opnieuw (droog) in elkaar wordt gezet. Of ook met verwisselen van olie ??
14 januari 2009 om 12:06 #17461658allen als je pomp leeg is geweest is het verstandig om olie op te pompen zonder dat de motor draait
zelf draai ik ook even langzaam de krukas even rond met een sleutel terwijl ik met de boormachiene de pomp aandrijf14 januari 2009 om 13:55 #17461659ik geef al mn lagers gewoon een klodder olie tijdens monteren, en start na montage gewoon zonder bougies erin tot ik oliedruk heb.
moeilijk gekloot met boormachines allemaal :hmmz
14 januari 2009 om 18:08 #17461660Ik haal de laatste hydraulische stoter eruit.
Pomp de oliepomp vol met een oliespuitje.
En start totdat ik olie zie verschijnen op de plek waar de laatste stoter hoort te zitten.Hoe doe je dat in je eentje?
Gewoon met een schroevendraaier de startmotor bekrachtigen.14 januari 2009 om 18:31 #17461661Heb het één keer meegemaakt in mijn jeugd: vergeten de oliepomp te vullen, en daarna een proefrondje rijden zonder olie zender. Na een km begon de motor toch wel erg gaar te klinken. Achteraf hoorde ik dat hij gevuld moest worden. Was wel zonde…….:cry
14 januari 2009 om 22:40 #17461662Via de onteking de pomp vol dumpen,voor gevuld oliefilter erop , plons olie boven over de nokkenas en dan met de startmotor rond gaan tot het olielampje uitgaat,
Bougies erin en starten.
Hij kan wat tikken maar meestal is dat zo weg!15 januari 2009 om 18:39 #17461663origineel gepost door robbyrood
En door welk gaatje hoort nou WEL de OILIE te komen……………..;)
zit in de buurt van de groene pijl…… 2 keer zelfs…!!Inderdaad, dat gat is een koelwaterkanaal en is in sommige gevallen zelfs afgeblind.
Het oliekanaal is slechts een milimeter of 3 groot.18 januari 2009 om 19:03 #17461664Dat kan wel, zonder bougies starten, maar de nokkenas merkt er niks van dat er geen compressie is, deze voelt wel de belasting van de klepveren. Ik ga toch voor pomp vullen en draaien met de boormachine, het is mij allemaal te veel werk om dit risico te nemen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.