Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Advies/verschil motoren Astra G 1.6 8v 55kw en 1.6 16v 74kw
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2008 om 20:39 #17208260
Allereerst even een korte samenvatting:
Scherf hier al een tijd rond op het forum, en heb in het verleden verschillende opels gehad (’92 vectra 2000->2001 en corsa 08-2008->12-2008)
Helaas hebben ze me vorige week de Corsa (1.4 16v uit 2000 met nog maar 47.000km op de teller) totall loss gereden en moet ik helaas overwegen om iets anders te kopen.
Nu hebben wij nog niets gehoord over wat we voor de corsa krijgen van de verzekering, maar nu zoeken wij een vergelijkbare opel astra g en daarover heb ik een aantal vragen.
Ben niet zo heel bekend met de motorcodes, maar wij hebben een 3 deurs Astra G gezien met een 1.6 8v motor met 55kw (x1.6sz?) en een Astra G met een 1.6 16v met 74kw (x1.6xe?)
Vermogen boeit mij vandaag de dag niet, wij beiden willen gewoon een betrouwbare en ruime auto voor dagelijks gebruik.
Maar aangezien ik dagelijks 50km woon->werk rijd per dag moet het verbruik wel binnen beperkte mate blijven.Maar wat zijn de hoofdzakelijke verschillen buiten het aantal kleppen en vermogen tussen deze 2 motoren?
1- Ik neem aan dat ze beide ECOtec EGR klep hebben die bij koude motor meejoelt de eerste paar minuten?
2- Is de 1.6 16v net als de (x1.4xe)1.4 16v uit mijn corsa ook een (wat) hoogtoerigere motor dan de 1.6 8v? En tikken de kleppen bij de 16v ook meer als de 8v?
3- En hoe zit het met het verbruik van de 16v en de 8v? Scheelt het beide niet zo erg en wat is hier (in de praktijk) het gemiddelde verbruik?
4- En zijn er ook nog andere punten waar ik motorisch op moet letten net name de Ecotec?
5- Misschien een vraag met een wat te hoog offtopic gehalte, maar zijn er ook nog andere punten waar ik met de Astra G goed op moet letten?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen, heb helaas maar ruim 3 maand plezier gehad van onze Corsa en buiten het ongeval om veel plezier aan gehad.
Heb in mijn 9 jaren dat ik het rijbewijs heb al ruim 7 jaren VAG erop zitten, zou zonde zijn dat ik die 2 jaren opel niet zou verlengen voor een nieuwe :D
Groeten,
Eduard9 december 2008 om 20:48 #17452490Ik vind de 16v veel gretiger rijden, heb ook proefgereden in de 8 klepper toen ik deze kocht en die vond ik beetje ondergemotoriseerd. Heb nu dus de 1.6 16v, Ik heb er nu zelf dik 120.000 km mee afgelegd en ik vind het een lekker sportief rijdende auto. 16 kleppers zijn altijd wat meer toeren machines, hij sleurt er lekker aan tot 6000 toeren, maar ik vind hem onderin ook lekker oppakken, rijd geregeld 50 in de 4 of 5 in de stad en dat rijd best relaxed. Ik haal er 1 op 12 1 op 13 mee, en dan heb ik best een stevige rijstijl. Ik hoef zelden olie bij te vullen maar ik hoor wel eens om me heen dat dat soms wel moet bij deze motoren. Bij elke motor maar vooral bij deze is het wel noodzakelijk ongelofelijk rustig te rijden als ie koud is. Doe je dat niet dan hou je hem niet lang heel.
de 16 klepper in de Astra is btw de X16XEL, XE is het GSI blok van de corsa B
9 december 2008 om 22:33 #17452491Mijn ouders hebben een 8v Astra en ik een 16v Vectra
De 8v is misschien iets onderhoudsvriendelijker, maar dat zal ook het enige pluspunt voor mij.Bij die van mijn ouders (2000) kan de EGR niet afgedopt worden, maar volgens mij is de distributie niet zo gevoelig als bij de 16v (om de 60.000 tegenover om de 90.000).
Maar de leeftijd van de auto maakt nog wel wat verschil, volgens mij.
16v is een stuk prettiger in het vermogen en bij mij ook nog zuinig (1:14 to 1:15). Alleen dat de distributie om de 60.000 vervangen kan worden is een minpunt.
9 december 2008 om 22:35 #17452492ik zou zeker als het om het verbruik gaat voor een 1.6 16V (X16XEL / Z16XE) of 1.8 16V (X18XE1 / Z18XE) kiezen, deze zijn zuiniger dan de 1.8 8V
Willem
30 december 2008 om 14:32 #17452493Sinds wanneer zit er in de Astra G een 1.8 8v dan :hmmz
Zover ik weet is die alleen met de 1.6 8v geleverd.x16xel 100pk 145Nm
x16szr 75pk8v zal bij normaal gebruik zuiniger zijn denk ik zo, maar xel zal lekkerder rijden.
Let bij de 16v idd op de distributie 4 jaar OF 60dkm. En koppakking meestal rond de 150dkm.
Daarnaast olieverbruik wat is tegen te gaan door oliereiniging te doen en goede olie te gebruiken.30 december 2008 om 16:31 #17452494De Astra-G is met een 8V en een 16V geleverd.
de 8V modellen:
tot ’01
X16SZR: 1.6 singlepoint 75pk bij 5200 toeren en 128Nm koppel bij 2800 toeren
vanaf ’01
Z16SE: 1.6 multipoint 85pk bij 5400 toeren en 138Nm koppel bij 2600 toerende 16V modellen
tot ’01
X16XEL: 1.6 Multipoint 100pk bij 6000 toeren en 150Nm bij 3200 toeren
vanaf ’01
Z16XE: 1.6 multipoint 100pk bij 6000 toeren en 150Nm bij 3600 toerenDe 16V modellen zullen flink zuiniger zijn, dat lees je tenminste veel over deze auto.
de 8V motoren komen net wat tekort en daardoor ligt het verbruik erg hoog, behalve op lange snelweg ritten.
maar op de snelweg lopen de 16V motoren ook erg zuinig (even zuinig als de 8V, danwel zuiniger)
de laatste loopt in de stad behoorlijk voordeliger als de 8V motor.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.