Advies/verschil motoren Astra G 1.6 8v 55kw en 1.6 16v 74kw

Forumindex Forums Techniek Ecotec Advies/verschil motoren Astra G 1.6 8v 55kw en 1.6 16v 74kw

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208260
    EppeRRR
    • Topics 1
    • Reacties 116
    Lid sinds:
    14 March 2005

    Allereerst even een korte samenvatting:

    Scherf hier al een tijd rond op het forum, en heb in het verleden verschillende opels gehad (’92 vectra 2000->2001 en corsa 08-2008->12-2008)

    Helaas hebben ze me vorige week de Corsa (1.4 16v uit 2000 met nog maar 47.000km op de teller) totall loss gereden en moet ik helaas overwegen om iets anders te kopen.

    Nu hebben wij nog niets gehoord over wat we voor de corsa krijgen van de verzekering, maar nu zoeken wij een vergelijkbare opel astra g en daarover heb ik een aantal vragen.

    Ben niet zo heel bekend met de motorcodes, maar wij hebben een 3 deurs Astra G gezien met een 1.6 8v motor met 55kw (x1.6sz?) en een Astra G met een 1.6 16v met 74kw (x1.6xe?)

    Vermogen boeit mij vandaag de dag niet, wij beiden willen gewoon een betrouwbare en ruime auto voor dagelijks gebruik.
    Maar aangezien ik dagelijks 50km woon->werk rijd per dag moet het verbruik wel binnen beperkte mate blijven.

    Maar wat zijn de hoofdzakelijke verschillen buiten het aantal kleppen en vermogen tussen deze 2 motoren?

    1- Ik neem aan dat ze beide ECOtec EGR klep hebben die bij koude motor meejoelt de eerste paar minuten?

    2- Is de 1.6 16v net als de (x1.4xe)1.4 16v uit mijn corsa ook een (wat) hoogtoerigere motor dan de 1.6 8v? En tikken de kleppen bij de 16v ook meer als de 8v?

    3- En hoe zit het met het verbruik van de 16v en de 8v? Scheelt het beide niet zo erg en wat is hier (in de praktijk) het gemiddelde verbruik?

    4- En zijn er ook nog andere punten waar ik motorisch op moet letten net name de Ecotec?

    5- Misschien een vraag met een wat te hoog offtopic gehalte, maar zijn er ook nog andere punten waar ik met de Astra G goed op moet letten?

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen, heb helaas maar ruim 3 maand plezier gehad van onze Corsa en buiten het ongeval om veel plezier aan gehad.

    Heb in mijn 9 jaren dat ik het rijbewijs heb al ruim 7 jaren VAG erop zitten, zou zonde zijn dat ik die 2 jaren opel niet zou verlengen voor een nieuwe :D

    Groeten,
    Eduard

    #17452490
    Astraman
    Bijdrager
    • Topics 84
    • Reacties 2529
    Lid sinds:
    14 July 2004

    Ik vind de 16v veel gretiger rijden, heb ook proefgereden in de 8 klepper toen ik deze kocht en die vond ik beetje ondergemotoriseerd. Heb nu dus de 1.6 16v, Ik heb er nu zelf dik 120.000 km mee afgelegd en ik vind het een lekker sportief rijdende auto. 16 kleppers zijn altijd wat meer toeren machines, hij sleurt er lekker aan tot 6000 toeren, maar ik vind hem onderin ook lekker oppakken, rijd geregeld 50 in de 4 of 5 in de stad en dat rijd best relaxed. Ik haal er 1 op 12 1 op 13 mee, en dan heb ik best een stevige rijstijl. Ik hoef zelden olie bij te vullen maar ik hoor wel eens om me heen dat dat soms wel moet bij deze motoren. Bij elke motor maar vooral bij deze is het wel noodzakelijk ongelofelijk rustig te rijden als ie koud is. Doe je dat niet dan hou je hem niet lang heel.

    de 16 klepper in de Astra is btw de X16XEL, XE is het GSI blok van de corsa B

    #17452491
    Hawke
    • Topics 9
    • Reacties 298
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Mijn ouders hebben een 8v Astra en ik een 16v Vectra
    De 8v is misschien iets onderhoudsvriendelijker, maar dat zal ook het enige pluspunt voor mij.

    Bij die van mijn ouders (2000) kan de EGR niet afgedopt worden, maar volgens mij is de distributie niet zo gevoelig als bij de 16v (om de 60.000 tegenover om de 90.000).

    Maar de leeftijd van de auto maakt nog wel wat verschil, volgens mij.

    16v is een stuk prettiger in het vermogen en bij mij ook nog zuinig (1:14 to 1:15). Alleen dat de distributie om de 60.000 vervangen kan worden is een minpunt.

    #17452492
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    ik zou zeker als het om het verbruik gaat voor een 1.6 16V (X16XEL / Z16XE) of 1.8 16V (X18XE1 / Z18XE) kiezen, deze zijn zuiniger dan de 1.8 8V

    Willem

    #17452493
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4306
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Sinds wanneer zit er in de Astra G een 1.8 8v dan :hmmz
    Zover ik weet is die alleen met de 1.6 8v geleverd.

    x16xel 100pk 145Nm
    x16szr 75pk

    8v zal bij normaal gebruik zuiniger zijn denk ik zo, maar xel zal lekkerder rijden.

    Let bij de 16v idd op de distributie 4 jaar OF 60dkm. En koppakking meestal rond de 150dkm.
    Daarnaast olieverbruik wat is tegen te gaan door oliereiniging te doen en goede olie te gebruiken.

    #17452494
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    De Astra-G is met een 8V en een 16V geleverd.

    de 8V modellen:

    tot ’01
    X16SZR: 1.6 singlepoint 75pk bij 5200 toeren en 128Nm koppel bij 2800 toeren
    vanaf ’01
    Z16SE: 1.6 multipoint 85pk bij 5400 toeren en 138Nm koppel bij 2600 toeren

    de 16V modellen

    tot ’01
    X16XEL: 1.6 Multipoint 100pk bij 6000 toeren en 150Nm bij 3200 toeren
    vanaf ’01
    Z16XE: 1.6 multipoint 100pk bij 6000 toeren en 150Nm bij 3600 toeren

    De 16V modellen zullen flink zuiniger zijn, dat lees je tenminste veel over deze auto.

    de 8V motoren komen net wat tekort en daardoor ligt het verbruik erg hoog, behalve op lange snelweg ritten.

    maar op de snelweg lopen de 16V motoren ook erg zuinig (even zuinig als de 8V, danwel zuiniger)

    de laatste loopt in de stad behoorlijk voordeliger als de 8V motor.

    Willem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.