Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › 150pk x16xe??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2008 om 19:12 #17206767
Ik heb een vraag over het ecotec x16xe (small block) van opel.
Ik heb wat research gedaan en kwam erachter dat de c16xe kop ontwikkeld is door Lotus:wors.
De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.
Dus zonder die restrictive inlaat zou een x16xe met spaghettie uitlaat en ITB’s al 150pk moeten leveren:hmmz
Klopt dit??Hier een link van een mini met x16xe met pasta uitlaat en itb’s.
http://www.16vminiclub.com/forums/viewtopic.php?t=9281En het bedrijf die de 164pk met die setup belooft:
http://www.sbdev.co.uk/Main.htm
>vauxhall engines
—->1.6L Taper throttle Kits5 maart 2008 om 19:23 #17394836ja hoor dit zou zeker mogelijk zijn…
vraag Axel hier op het forum maar eens, weet niet precies zijn setup op zijn X16XE, maar ik dacht dat het is van:
geflowde kop
mantzel powerbox
scherpe nokken
spagettie spruitstuk
chip
benzine drukregelaaren had laatst op de bank iets meer dan 160 pk
5 maart 2008 om 19:37 #17394837Jah, oke maar ik stond te kijken dat enkel throttle bodies en een spagettie uitlaat dit vermogen konden leveren.
Bij Axel is er wel heel wat meer gedaan, alhoewel een mantzel powerbox niet zoveel vermogen zal leveren als een goed afgestelde itb setup.Met webers erop levert een 140pk schijnbaar.
Dat kan dus wel kloppen? Gezien de geringe aanpassingen tegeover die van axel.6 maart 2008 om 12:23 #17394838Carboncorsa heeft een X1.4XE met TB’s, 256 graden nokassen en andere uitlaatlijn en zat al op 155PK zover ik het weet!
Al zou je op mijn blok tb’s plaatsen, dan kom er veel meer uit dan nu! Daar heb je helemaal gelijk in!
7 maart 2008 om 13:47 #17394839Het is niet moeilijk om uit de x16xe veel vermogen te halen, het kost alleen geld.
Heb jaren met een 170 Dbilas spec blok gereden (met TB’s).
Zelfs iets simpels als een goede uitlaat met goede luchttoevoer levert al flink wat op.
7 maart 2008 om 14:59 #17394840origineel gepost door fastcoupe
De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.
de c20xe is ook door lotus ontwikkeld(als ik me niet vergis)
7 maart 2008 om 15:40 #17394841wat is het verschil eigenlijk tussen de x16xe en de x16xel?
ben nog niet zo thuis in de ecotec motoren.
maar heb zelf een xel en zo snel is dat niet.
vandaar dat ik me afvraag wat er den zo veel sneller is aan de xe.7 maart 2008 om 21:04 #173948425 pk meer, iets minder koppel (de xe).
13 maart 2008 om 14:42 #17394843Blok is identiek, alleen inlaatspruitstuk en ecu afstelling zijn anders.
20 maart 2008 om 19:51 #17394844zou dit ook op een c18xel werken?
26 maart 2008 om 16:53 #17394845ik heb oook x16xel (1.6 16v)
als ik daar een spagettie spruitstuk en een andere nokkenas in zet kom ik dan al een heel eind??26 maart 2008 om 17:53 #17394846schaap2k reed toch eerst ook met een 150 pk moterblok of zelf nog meer 160 pk ofzow.
dat is zeker haalbaar maar houd het onderblok het wel. die dingen gaan standaard al redelijk vaak kapot en die van schaap was ook stuk volgens mij dus verstevegingen in het onderblok lijken mij dan ook van groot belang!
26 maart 2008 om 17:55 #17394847origineel gepost door 2000
origineel gepost door fastcoupe
De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.
de c20xe is ook door lotus ontwikkeld(als ik me niet vergis)
ontwikkeld? wat moet ik me hierbij voorstellen een costcast kop van een 2.0 16v c20xe is door costworth gemaakt? toch?
of zijn ze bijde ontwikkeld door lotus en is de costcast nogmaals onder handen genomen coor costworth hoe moet ik dit zien?????
26 maart 2008 om 20:53 #17394848wat is dan noodzakelijk om te verstevigen in het onderblok ??
26 maart 2008 om 21:14 #17394849eerlijk gezecht heb ik me daar nog niet in verdiept maar lees vaak dat de zuigerringen /krukas speling de boosdoener zijn. maar dat kan ook mijn indruk zijn maar mij persoonljik valt dat gewoon op als je al die topics leest van al die ecotech small blok motoren!
13 april 2008 om 12:54 #17394850origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
eerlijk gezecht heb ik me daar nog niet in verdiept maar lees vaak dat de zuigerringen /krukas speling de boosdoener zijn. maar dat kan ook mijn indruk zijn maar mij persoonljik valt dat gewoon op als je al die topics leest van al die ecotech small blok motoren!Kan iemand dit bevestigen?
Ik wil wel een redelijk betrouwbaar blok hebben.Ik ben dit topic namelijk gestart uit de gedachte dat ik een snelle corsa a wilde hebben, maar deze wel wil keuren bij de rdw. En een corsa a gsi (101pk) of HP joy (82pk), vallen met een x16xe (106pk)nml binnen de 40 procent regel.
Een c20xe is een betere optie, maar als je die wil laten keuren kost het een godsvermogen.
Vandaar ook de vraag hoe ik rond het zelfde vermogen van een c20xe kom met een x16xe.Ik denk dat als je puur naar de kosten kijkt voor de ombouw naar c20xe of een x16xe met 150pk je ongveer op het zelfde bedrag uitkomt.
De ombouw naar c20xe kun je, wat ik gehoort heb, al voor 1500euro doen.
Een x16xe heeft als voordeel dat de versnellingsbak zonder gedoe met aandrijfassen er in past. En ik dacht dat je dan de motorsteunen van de corsa a ook gewoon kunt gebruiken. Plus je hebt niet meteen het sterk ondersturende karakter van een corsa a met c20xe, omdat het blok lichter is.Even klein sommentje zoals ik DENK dat ongeveer de kosten bedragen bij een ombouw naar standaard x16xe.
Zeg me waar ik fout zit!
Ongeveer:
-750 euro voor een goed blok
-200 euro betere remmen plus sterkere hoofdremcilinder
-100 euro betere radiator
-150 euro olie, kvs en klein grut.En dan laten keuren rond de 400 euro, met standaard motorspecs natuurlijk.
En dan na de keuring rustig stap voor stap naar de 150pk met de volgende specs en schatting van de kosten:
-200 euro r1 carbs spruitstuk kan ik zelf maken
-300 euro tweedehands groep A met spagettie
-200 euro scherper nokkenasje
-200 euro goed laten afstellen14 april 2008 om 13:47 #17394851voor een spagetti spruikstuk ben je al 300 euro kwijt. voor een x16xe(l) zijn niet veel bedrijfen die ze maken ik weet zo dat hottuning uit lichtenvoorde ze levert voor 299.
maar je zult ook je onderblok moeten verstevigen. is denk ik ook nie goedkoop.
maja laat ff wete wat je gaat doen:) en alsje 1.6 16v doet hou me op de hoogte ik heb ook een 1.6 16v en wil ook graag wat meer pk`s dr uit halen:agent
27 april 2008 om 15:48 #17394852Ik lees hier nu een paar keer dat je het onderblok moet verstevigen, maar nergens wat er nu mee bedoelt wordt….
Daarnaast ben ik daarover ook nog nooit iets tegengekomen.Zowel mijn (oude) blok als die van Axel en Schaap zijn niet aan het onderblok overleden…..
Allen hadden op een gegeven moment problemen met de kop!Daarnaast is het gewoon belangrijk goede olie in een getunde x16xe te stoppen.
En dan het lijstje met spullen wat fastcoupe wil gebruiken:
het zijn 2 nokkenassen, tis een DOHC immers!Daarnaast een op een bank afgestelde chip, dat red je niet voor 200 euri.
29 april 2008 om 06:39 #17394853origineel gepost door axel
Carboncorsa heeft een X1.4XE met TB’s, 256 graden nokassen en andere uitlaatlijn en zat al op 155PK zover ik het weet!Al zou je op mijn blok tb’s plaatsen, dan kom er veel meer uit dan nu! Daar heb je helemaal gelijk in!
ja en hij leeft nog steeds:thumbup
ik kreeg 155pk uit de X14XE…..dus uit de X16xe of C16xe dat zit wel goed.:D
29 april 2008 om 08:11 #17394854origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
origineel gepost door 2000
origineel gepost door fastcoupe
De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.
de c20xe is ook door lotus ontwikkeld(als ik me niet vergis)
ontwikkeld? wat moet ik me hierbij voorstellen een costcast kop van een 2.0 16v c20xe is door costworth gemaakt? toch?
of zijn ze bijde ontwikkeld door lotus en is de costcast nogmaals onder handen genomen coor costworth hoe moet ik dit zien?????
de kop is ontwikkeld door lotus, en gegoten door o.a. costcast (weet niet eens of dit zowiezo ook maar iets te maken heeft met cosworth)
volgens mij (kan me vergissen) heeft cosworth helemaal niets te maken met de c20xe.al worden ze wel zo verkocht. zit ook weinig verschil tussen de de c20xe koppen, alleen het gietproces van de costcast schijnt beter te zijn, waardoor ze niet (of nauwelijks) scheuren12 juni 2008 om 19:13 #17394855Originally posted by carboncorsa
origineel gepost door axel
Carboncorsa heeft een X1.4XE met TB’s, 256 graden nokassen en andere uitlaatlijn en zat al op 155PK zover ik het weet!Al zou je op mijn blok tb’s plaatsen, dan kom er veel meer uit dan nu! Daar heb je helemaal gelijk in!
ja en hij leeft nog steeds:thumbup
ik kreeg 155pk uit de X14XE…..dus uit de X16xe of C16xe dat zit wel goed.:D
euhm onderblokken zijn identiek alleen boring / slag verschilt :vertag
14 juni 2008 om 20:44 #17394856check http://www.rissemotorsport.de
hebben ook heel leuke upgrades voor c16xe
Grtz15 juni 2008 om 19:27 #17394857c20xe is een ontwikkeling van Cosworth die toen ook bezig waren voor Ford met de RS 200 , de 2liter met deze kop is praktisch tegelijk op de markt
Die 4X4 Kadett is in Engeland opgebouwd..
in de Duitsland deden ze ook aan uitbesteden wat ontwikkelingswerk betreft , dus…!!
Maar dat verhaal van de X16Xe is al vanaf het begin bekend , die airbox van Mantzel kwam niet uit de lucht vallen, is gewoon een door gespeeld ontwerp!
Er reed hier een Tigra in de rondte toen was hij hier net uit, met al 170 pk erin, alles in Duitsland laten doen elke prijs dan is het zo voor elkaar!4 augustus 2008 om 09:55 #17394858kleine correctie:
de c20xe is een ontwerp van LOTUS , maar omdat lotus geen gieterij had hebben ze dit uitbesteed.
lotus doet veel zaken met ford, ford met cosworth en een combinatie van allen dus was de stap naar cosworth vanzelfsprekend.cosworth heeft een goed doorontwikkeld gietproces en daar trokken ze hun profijt van.
later is kolbenschmidt dit gaan doen, de precieze reden weet ik zo 123 niet maar ik kan me herinneren dat cosworth liever bij ford en lotus bleef in die tijd vanwege de cosworth YB ontwikkelingen en de latere multikleps ideetjes.26 augustus 2008 om 09:40 #17394859zou het niet gewoon zijn omdat KS misschien goedkoper was dan Cosworth :vertag
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.