Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Tussenassen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2005 om 01:40 #17206131
– Getrag 240 5-bak: Bij een B-manta/ascona is het gewone 5-bak tussenas, bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in B-manta/ascona heeft wel weer automaat-as van B-manta/ascona nodig. Dan in een A- manta/ascona een automaat-as A-manta/ascona.– Getrag 240 5-bak: in een kadett coupé dus weer automaat-as B-manta/ascona en 2 cm inkorten.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in een Kadett coupé dan weer automaat-as 1.6/1.9 kadett Coupé5 december 2005 om 18:05 #17309800de 240 is de standaart 5 bak uit een manta
en de 265 is de 3-delige bak ?5 december 2005 om 18:53 #17309801Dat klopt, ook onder dit gedeelte heb ik een uitleg met foto’s over verschillende versnellingsbakken.
16 januari 2006 om 21:34 #17309802Weet je ook wat voor assen een b kadett moet hebben?
Ik heb een B kadett met 20s motor met aut uit een E record maar mijn huidige aandrijf as is ongeveer 4cm te kort.
Ik wilde eigenlijk eerst met mijn gewone kardan rijden omdat ik een kardan van een gt aan het reviseren ben maar als ik al veel moet aanpassen kan ik beter eerst dat afwerken.
Dat dat beter is weet ik ook maar ik heb weinig tijd en anders blijft de kadett weer zolang stilstaan16 januari 2006 om 22:51 #17309803Nee, helaas ik weet niet wat voor lengte daarvoor nodig is, dus geen “uit het schap” zoals hierboven beschreven.
De aansluitmaten is niet zo moeilijk, maar de lengte kan ik je helaas niet vertellen.
19 januari 2006 om 20:42 #17309804Ik ben zelf inmiddels wel verder en weet dat van een gewone B kadett langer is als die van een automaat
De laatste gebruikt men ook bij inbouw van een 5 bak23 januari 2006 om 11:21 #17309805daar geld het zelfde voor als wat henk zei als je een driedelige bak hebt[monza senator]dan kun je de automaatas van de b kadett gebruiken.pak je een manta 5 bak dan moet je d8 ik ook de automaatas van een b ascona hebben.
volgensmij zijn de maten
hart op hart koppeling
getrag 240 getrag 265b manta 5 bak 76 cm automaat 67 cm
a manta 5 bak 67 cm automaat 60 cm
c kadett 5bak 67 cm – 2cm van de flens automaat 54 cmvoor een b kadett geld d8 ik het zelfde als voor een c kadett
de getrag 240 bak is 10 cm korter dan de getrag 265 en de 265 is weer precies even lang als een automaat bak.
alleen weet ik niet hoe het zit met een zf bak welke as heb je daar voor nodig??
10 december 2006 om 21:49 #17309806Weet iemand welke as ik nodig heb voor een a-commo met een 3.0E en 265 bak?
18 december 2006 om 12:02 #17309807Zo te zien aan het verhaaltje is je originele 4 bak even groot als n 5 bak 265. Dan moet de originele passen
ist n automaat geweest, dan weet ik het niet.18 december 2006 om 12:16 #17309808automaat bak heeft dezelfde lengte als een 3 delige 5 bak
18 december 2006 om 19:39 #17309809Ik was vergeten te vertellen dat ik nu een originele 4bak in de a-commo heb.
Als ik het goed begrijp moet ik dus een tussenas hebben van een automaat?
En maakt het ook nog uit of die van een 2- of 3-traps automaat is?
En is de uitkomende as vd bak hetzelfde van een 365, 4bak en van een automaat?Ik weet wel dat een manta 4 bak een kleinere as heeft dan een 4 bak van een E-rekord. De 4 bak van een rekord heeft dezelfde uitgaande as als de getrag 5 bakken.
18 december 2006 om 20:14 #17309810Origineel gepost door Arv
Ik was vergeten te vertellen dat ik nu een originele 4bak in de a-commo heb.Die had je met een gietijzeren 4-bak en een type 262 Getrag 4-bak, de laatste is dus evenlang als de Getrag 265 en de automaatbak.
Als ik het goed begrijp moet ik dus een tussenas hebben van een automaat?
Als je een 262 hebt kun je dezelfde as houden, anders is eentje van een automaat dus goed genoeg.
En maakt het ook nog uit of die van een 2- of 3-traps automaat is? ;/quote]
Nee
En is de uitkomende as vd bak hetzelfde van een 365, 4bak en van een automaat?365 moet zijn 265, ja allemaal dezelfde dikte uitgaande as.
k weet wel dat een manta 4 bak een kleinere as heeft dan een 4 bak van een E-rekord. De 4 bak van een rekord heeft dezelfde uitgaande as als de getrag 5 bakken.
Klopt, maar de gietijzeren is dus wel korter. Zo’n tussenas is wel in te korten en dus te gebruiken, maar het liefst dan wel door een goed en erkend bedrijf ivm. de balans.
18 december 2006 om 22:03 #17309811Bedankt voor de info! :thumbup
Hier kan ik zeker wat mee, zal binnenkort ff kijken wat voor 4-bak ik heb en aan de hand daarvan de juiste as kiezen of laten maken.
10 januari 2007 om 17:06 #17309812Volgens mij heb ik een tussenas van een 5-bak manta. Hoe meet ik de as op en weet ik zeker of het deze as is?
10 januari 2007 om 21:32 #17309813De koppeling (gedeelte wat de bak in gaat) groter, dan kan het nog om 2 dingen gaan, automaat of 5-bak.
Als je de maat op geeft en je geeft daarbij aan van welk punt tot welk punt hij gemeten is, dan is er vast wel iemand die daar meer over kan vertellen.
11 januari 2007 om 08:02 #17309814Ik meet ongeveer 80 cm. Dat is zonder de koppelgewrichten maar echt alleen de tussenas van het ene uiterste naar het andere uiterste gemeten.
11 januari 2007 om 17:22 #17309815AnoniemLid sinds:
1 January 19709 februari 2007 om 20:59 #17309816voor een b kadett geld d8 ik het zelfde als voor een c kadett
de assen kadett-c zijn altijd al langer geweest, nooit het zelfde.
14 april 2007 om 23:28 #17309817Het heeft ff geduurd, maar ben nu eindelijk begonnen met de ombouw naar een 3.0E met 265 getrag in mijn commo a. Het blok en bak hangt erin en nu moet ik of mijn tussenas inkorten of eentje vinden met de juiste lengte.
Degeen die erin zat is 1.44 m tussen beide kruiskoppelingen, hart-hart gemeten.
Deze is duidelijk veel te lang nu. Ik had een gietijzeren 4-bak, dus helaas geen 262 4bak.
Mijn vraag is of iemand weet hoe lang een tussenas is van een automaat en van de 262 4bak?15 april 2007 om 10:10 #17309818Een automaat en een Getrag 262/264/265 moeten even lang zijn, dus als je dat in een manta A zet moet je dus een tussenas hebben van een A-manta automaat.
15 april 2007 om 20:28 #17309819Dat klopt, maar ik wil graag weten wat de lengte van een automaat of 262 as van een commo-a is, zodat ik weet of deze idd past. Ik heb geen as van een automaat staan en moet deze dus evt aanschaffen. Dus wil ik wel zeker zijn dat ie past.
15 april 2007 om 21:08 #17309820Daar kan ik je helaas niet mee helpen, Big Opels heeft ook een forum, wie weet zit er daar iemand die het weet: –>klik hier<–
15 april 2007 om 22:05 #17309821Bedankt voor je snelle antwoord, zal het idd ook ff vragen bij Big Opels.
Mocht iemand anders het hier nog evt weten dan graag….
16 april 2008 om 21:08 #17309822Weet iemand ook of ik de as van een Rekord E4-bak kan gebruiken voor een Rekord E 5-bak?
10 februari 2009 om 23:37 #17309823Ik heb trouwens van de week 4 b manta automaat tussenassen naast elkaar gelegd, en daar zit nog aardig wat lengte verschil in.
zo’n 4 cm tussen de langste en de kortste as.
werden die dingen op het oog gemaakt bij opel toendertijd of wat? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.