@koenelsenaar wrote:@turbo.d wrote:Ik wil dit oude topic even oprakelen. Ik zit tegen dezelfde klus aan te kijken. mijn radiateur is ook lek.
Ik vind de bovenstaande stappen redelijk sumier omschreven.
Wat zijn de dingen waar ik tegen aanloop mbt de radiateur zelf, qua verwijderen en terug plaatsen.
En hoe werkt het onluchten :?:
Daarnaast loopt de mijne op LPG, en daarvan zit een onderdeel boven /achter de radiateur gemonteerd. Moet die ook los :?:
Mijn auto is een Astra-G Enjoy (met climatecontrol) uit 2003 motor type Z1.6SE.
Dan nog even een andere vraag. klopt het dat de airco radiateur "los" hangt in beugels :?:
Mijn kan ik heen en weer bewegen en op een vergelijkbare Astra-G enjoy is het precies hetzelfde.
bedankt voor de hulp.
mvg
Marcel
bumper moet eraf, twee torxjes in de wielkasten, mistlampen stekkers los, buitentemp sensor los, airco condensor eraf schroeven en die ophangen. dop expansiereservoir los en waterslangen en stekker van temp sensor los. nu koelvloeistof opvangen in een bak. Ventilator los aan de achterkant. radiateur steuntjes boven los en je kunt hem er zo uitpakken, zowel boven als onderlangs.
ontluchten doe je door het systeem te vullen, en de motor warm te laten worden, gewoon minuut of 10 op 3000 toeren en regelmatig je vloeistof checken.
Sommige radiateuren hebben een aftapkraan links voor, daar kun je hem perfect mee leeg laten lopen.
Dit was het zo ongeveer.
Moet bij het ontluchten ook de dop van het expansievat af liggen, moet ik dat stationair laten draaien of is rijden beter ?