Dat is normaal. Regen en lcihtsensoren hebben niets maar dan ook niets met elkaar te zien.
Wat jij bedoelt, is dat voor de camionetten met een meer rechte voorruit het typen regensensoren verschilt en ook de intensiteit van de lichtsensor anders werkt bij een 'lichte vrachtwagen' dan bij bijv. uw Zafira.
Je vraag zou dus moeten zijn of er softwarematig ook een koppeling kan gemaakt worden, dat als de regensensor geactiveerd wordt, ook de lichten geactiveerd worden.
Voor zover ik de programmatie een beetje ken van de camionetten, is het zo dat er een goedkopere versie is van lichtsturing naar elektronische activering van de lichten. Dit combineren met de regensensoren werkt verwarrend: Wat als het donker wordt of je in een tunnel rijdt en de regensensor dat niet detecteert. Is veel complexer dan je op het eerste gezicht zou denken. In de Zafira koos men voor een 1 sturing, dat betekent: Te weinig licht > 1 = aan. Regen > 1 = aan. Geen regen meer: aanblijven.
Bij de opels staat men meer onder prijsdruk (kijk naar de prijs en je weet hoe laat het is) en onder veel grotere massaproductie. Daar zul je merken dat ook de regensensor niet altijd de eerste keer reageert en je soms eens de stand van de ruitenwissers 1 X naar beneden moet drukken en dan terugzetten, waarna het systeem accurater op regen reageert.
De lichtsensoren werken alleen op de lichten: Die staan ingesteld om ook bij regen en om pas bij veel meer duisternis de lichten te activeren dan bij de gewone personenwagens. De lichten zijn bij mijn weten ook zwaarder van vermogen bij lichte vrachtwagens als bij de luxe personenwagens. Ook in een tunnel zie je soms een klein beetje vertraging.
Dat is ook zo bij het zustermodel van Renault en dat al sinds de optie uitkwam van automatische verlichting en regensensoren, die beiden bovenaan je spiegelzone in het midden van de voorruit worden gemonteerd en had ik al op mijn versie 2012, dus ik herken dit probleem en vermoed dat het nog lange tijd zo zal blijven, als we tenminste nog altijd zo goedkoop de camionettes kunnen bestellen (en dat wil ik bovenal).