@sw_reijnders wrote:Tractiecontrol/ABS systeem meet van alle 4 de wielen het aantal omwentelingen.
Bij normaal gebruik zijn alle 4 de wielen even groot, dus draaien ze een snel rond.
zodra daar afwijkingen in komen dat bepaalde wielen sneller gaan draaien (255/45/18 is GROTER in diameter dan 225/45/18) zullen de achterwielen langzamer draaien dan de voorwielen.
Het middelste getal van je bandenmaat is namelijk het Percentage van de breedte.
45% van 225 is lager dan 45% van 255mm.
en dus zullen ook eerder die systemen een te grote afwijking constateren waardoor ze in werking treden.
snappie meneer de raaf.
Hoi Bas,
Raafie snapt het verhaal van het percentage versus bandbreedte en hoogte helemaal :jerry
Echter beantwoord dat niet mijn vraag.....
TC meet alleen op de vooras bij een voorwiel aangedreven auto en meet alleen of de wielen tractie hebben. Dus daar lijkt 't mij geen probleem dat je achter een andere maat hebt.
Betreffende het abs, dat meet volgens mij niet de omwentelingen van de band maar of een wiel dreigt te blokkeren.
Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Een sensor in de wielen detecteert bij het remmen of een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is, neemt het ABS kort remkracht weg. Wanneer de dreigende blokkering is opgeheven, wordt de remkracht weer hersteld totdat de wielen opnieuw dreigen te blokkeren. Er is hier geen sprake van een vergelijking tussen wielen onderling.
Groet jraaf