Verbouwing van de E Cabrio-R C20XE - In de Primer

Even weer een update,

Vrooooegah, liep die stationair onder de 1000 toeren. Nu lukt het gewoon niet.

Nu keek ik naar een oude foto hoe ik de distributie toen had staan. ( ja simpel he)

(Toen 2006)Telde ik 20 tanden links na de markering en vondt het toen al een debakel omdat de markeringen naar verschillende bronnen altijd iets naar binnen stonden.

100_1667.JPG

Hier heb ik 2000km mee gereden en toen bleek er toch best wel een scheur in het onderblok te zitten(uit schade auto)

hierna heb ik redelijk basis een nieuw onderblok opgebouwd.

Nu wilde ik voor ik met alle tuning zaken begin het ding redelijk goed laten lopen.

Nu telde ik bij mij nu 19 tanden op de zelfde wijze en staan de wielen zoals 'veel' zeggen iets naar binnen. Nu lijk ik dus best wat overlap te heb en loopt ie dus best wat rommelig stationair als ie in opwarm fase zit. BEHALVE de eerste 30 sec na het koud starten.

Nu verwacht ik eigenelijk dat de kop toch is gevlakt en wellicht dit onderblok ook ooit eens. Waardoor de timing toch net iets meer uit staat. Gisteren dit nog even terug gecorrigeerd naar de 20 tanden waarbij de uitlaat naar het streepje staat en de inlaat voor het streepje. TDC of BDP nog even goed geverifieerd, alles gemonteerd en de motor loopt een stuk netter. Ik zou niet zeggen meer vermogen juist omdat er minder overlap is.

Nu dacht ik aan het volgende, nu al de verstelbare poelies monteren en afstellen.

gewoon met 20tanden en de uitlaat iets vervroegen.

Nu wordt het nog wel even een zoek tocht hoe dokter Indra dat blok standaard heeft laten lopen om de zo juist en standaard mogelijke instelling te krijgen.

IMAG1912.jpg

IMAG1919.jpg

IMAG1920.jpg

@Jeroen

Daar moet die kruk nu in komen.

@ Manta-Aero

Als het goed is heb ik deze week de shims en ga ik het nog ff dubbel check :wors voor de info.

@RamSwa72

Ja gelukkig wel, die Porsche orange is ook erg leuk. en dat is nu het probleem. Omdat het nu kan en ik wil er net als nu na 7 jaar toch ook wel zo iets hebben van ja ... vindt ik nog steeds een mooie kleur.

er stonden een aantal kleuren op het lijstje. :D

Sepang Bronze (BMW 5)

Electric Orange (focus)

Ferrari FF Silverstone

maar het wordt Champagner Quartz Metallic :D

Zo even weer een klein updateje,

wel grappig, ik heb dus de klep shims mogen ontvangen. 1,4mm dik dus dan zou 1mm en 0,4mm hydraulisch gecompenseerd worden.

Maar om nu te controleren of dat de plaatjes hard genoeg zijn. heb ik gebruik gemaakt van wat meetapparatuur.

Een Microhardheids tester.

hvs1000a.jpg

Hier wordt dus met een klein vierkant blokje een kracht van 1kg op het matriaal uitgeoefend en dan bekijk je hoe groot de afdruk is onder de microscoop.

fetch.php

ud_e0405BIG.jpg

HT2b.jpg

Deze methode wordt gedaan op de methode van Vickers, dan heb je dus een hele lijst met tabellen.

Uit eindelijk kom ik op een hardheid van 800 uit wat grofweg omgerekend naar treksterke 2300 Mpa /mm2 is. Harder als lagermatriaal dus heeft zeker een oppervlakte behandeling gehad.

Een langverhaal kort ;) de plaatjes zijn safe om op de kleppen te worden gelegen.

In goede informatieve link voor het inmeten is ook deze.

http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/engines/tuning/cam_timing.htm

Moet alleen nog even uitzoeken hoeveel lift er in 110* voor TDC is en of dit het zelfde is. (zal wel zo zijn).

Maar omdat het een assymetrisch profiel is moet ik nog even uitzoeken hoeveel lift ik deze zal geven in TDC als ik uitga van maximale lift van 110* voor en na TDC.

Nog even meten is dan weten dus.

@modfreak wrote:Ahh heb jij hem :) leuk om te weten.

als je nog info wilt hebben over het correct spuiten van de kleur e.d. kan ik je dat vertellen als je dat al niet van Chris hebt begrepen.

Vanavond of vrijdag gooi ik de distributie riem even los om de stoters schoon te maken. Ze blijven in de opwarm fase wat hangen. Pas als ik 40km ff flink door heb gereden is het even weg.

ja dat had ie gemeld... :thumb

de motorkap moet zowiezo overnieuw.. plamuur is gaan werken :swear ..

ik twijfel nog of ik de kadett neus er weer op ga zetten.. ipv de astra

kadett rijd weer sinds een week.. ;) maar moet nog wel het 1 en ander gaan aanpassen..

de c20let is net wat teveel van het goeie.. :agent :lol:

Dat is altijd wel bij motorkappen. Heb je een carbon kap dan wappert ie ook wat op en neer. :shock:

Gaat het een beetje los met de LET :thumb

Met de cabrio gaat het weer even langzaam helaas, gebed zonder end.

Staan weer wat tussendoor klusjes op het programma.

Mercedes weer proper maken

IMAG2011.jpg

IMAG2014.jpg

IMAG2015.jpg

Vorige week Losgelopen distributie VW Polo repareren...

Pff mazzel met een 1.4 8v

Voor komend weekend staat voor Bella Machina (de 156SW) op het programma:de wiellagers en draagarmen WEER vervangen.

daar dit op vakantie 3000km geleden door een goede monteur was gedaan :thumbdown

Met deze vrije dagen even wat verder gegaan.

Wat een takke klus.

Strippen waar nodig, in de epoxy zetten en weer strak maken. Lijkt makkelijk als je het snel zegt. :shock:

Voor mijn gevoel nog steeds niet 100% maar die hoop heb ik laten varen omdat het streven naar die perfectie leid tot het niet afkrijgen van je project.

Dus als die auto weer netjes gespoten is dan heb ik er ook weer plezier mee om in te rijden.

IMAG3202.jpg

IMAG3208.jpg

IMG_0676.JPG

IMG_0675.JPG

Moet nog even door werken maar het grootste hoofdpijn klus is gedaan.

ben met het strak maken ongeveer 25 uur bezig geweest .. weet niet of het lang is, maar ja ben geen pro.

Kleur is Designo Graphite Grau 046 (officieel is het groen, wie verzint het... rare jongens die rdw)

op een plaatje komt de kleur niet tot zijn recht.

photo.php

https://www.youtube.com/watch?v=cSmO_qi__oc

Misschien iets voor iemand die van champagne kleur houdt ?

Zoek op Designo Alubeam dat lijkt net op Vloeibaar staal maar ja dat is eerder iets voor een auto van 100k euro

Zat in de boeken te kijken....was een extra optie voor 20k euro :wtf

Waarom zit er zoveel roest onder die plamuur? Daar had ik eerst de oorzaakt van opgezocht voorrdat je hem weer strak had gezet en misschien heb je dat al gedaan,maar dat hoort er zeker niet te zitten.

@modfreak wrote:Dat is altijd wel bij motorkappen. Heb je een carbon kap dan wappert ie ook wat op en neer. :shock:

Gaat het een beetje los met de LET :thumb

Mooi project, ik hoop dat Mattemaker er ook gewoon mee verder gaat.

Een carbon kap wappert niet op en neer als je hem goed monteert, heb er 1 op de Corsa en bij 260 bleef die prima zitten.

Terug
Naar boven