Vectra B1 X20XEV SW van HardcoreHell

Weet je zéker dat je een lek in de uitlaat hebt? Dat wil zeggen: heb je het lek gezien? Of heb je het alleen gehoord? Als je het alleen hoort en niet ziet kan het zijn dat het gewoon de secundaire luchtpomp is. Dat ding maakt namelijk bijna net zoveel herrie als een lekke uitlaat.

Verder kun je nog wel eens last hebben van een scheur in het uitlaatspruitstuk. Gebeurt wel eens en met name als ie ooit met koude motor getrapt is. Als het alleen een voorpijpje vervangen is, dan is dat meestal wel goed te doen (m.u.v. bouten die niet los willen etc.).

Beetje witte walm kan komen als je veelal korte stukken rijdt. Dan blaas je de uitlaat nooit helemaal goed door en blijft er vocht in zitten, die dan met koude motor even fijn walmt. Olie door je uitlaat is meestal blauw-achtig.

Kortom: even olielekkage opsporen en bekijken of dat makkelijk / voor een redelijke prijs te verhelpen is. Zo ja, dan lambdasonde en uitlaatlekkage verhelpen en klaar. ;)

Even een update.

Inmiddels zijn we een paar weken en kilometers verder.

Nog steeds verbruikt de auto teveel olie, maar zie geen lekplassen onder de auto.

Ook lijkt het nog steeds of de uitlaat lekt, maar dit geluid is in een paar weken niet veranderd.

Daarnaast ruik ik verbrande olie als ik met een warme motor stilsta voor een stoplicht/spoorweg.

Nu komt een raar iets.

hierboven meldde ik al eens dat ik een motorstoring heb.

Dit heb ik enige tijd gehad, tot een week geleden.

Toen heb ik de olie eens gepeild en bijgevuld.

Er zat 5w40 in de auto, maar ik had alleen 15w40 thuis staan.

Dus dacht bij mezelf, dat een beetje 15w40 erbij geen kwaad zou kunnen.

De dagen erna wat kilometers gemaakt, en op een lange rit viel me iets op.

Waar eerst de MM lamp ging branden als de motor warm was, gebeurd dit na het bijvullen niet meer.

Ik heb ongeveer 500km gereden zonder dat dat lampje aan gaat.

Komt dit door de dikkere olie?

Of kan er iets anders mis zijn?

Ik ben me er wel van bewust dat de vec eruit moet.

er is vanalles mis, motorisch, en ik vind het de auto niet waard om te repareren.

Mijn idee is dus om de auto weg te doen voor iets anders.

Ik heb al wat rond gezocht, maar nog niet serieus naar iets gekeken.

Ook ben ik me aan het orrienteren buiten de Opel familie.

Waar ik nu naar kijk:

-Saab 9-5

-Alfa Romeo 166

-Alfa Romeo 156

-Opel Vectra B2 automaat

-Opel Omega

Allemaal als benzine auto en liefst met automaat.

Tja, als je van Italiaanse elektronica en bijbehorende 'uitdagingen' houdt... ;) Ziet er leuk uit maar is qua onderhoud en reparaties echt een hel. Raad 't je niet aan. Saab en Opel zijn daarentegen een stuk 'onderhoudsvriendelijker'. Realiseer je wel dat, afhankelijk van het budget dat nu beschikbaar is, je wederom met een andere auto te maken krijgt waar je niet precies weet wat je koopt. 2e hands is en blijft altijd wel een gok.

wat lemmens zegt, als je van itiaans houd gewoon kopen :D

zo had mijn oom een alfa romeo gt gekocht, 2,0 16v hij heeft er een week of 2 in gereden was het dubbele kwijt aan brandstof kosten en olie ten op zichte van de astra h die hij weg had gedaan. Alfa zoop als een gek brandstof en olie !! een miskoop dus

zou zeggen begin er niet aan, dan nog niet te beginnen over het onderstel van alfa :puke

Bij de 4cilinder (Twin Spark (T-Spark)) motoren van Alfa Romeo zijn olieverbruiken van 1liter op 1000km zeker niet vreemd, en worden dan ook ''normaal'' gevonden.

Ook de electronica (niet zozeer de motor electronica, maar meer die van de auto zelf), laat wel zijn steken vallen.

Is bijvoorbeeld de kachelweerstand kapot, heb je geheid een lege accu de volgende dag (gaat de kachelmotor draaien als Contact uit is), en storingen in Deursloten, Verlichting, ruitbediening en ruitenwissers zijn wat meer voorkomend.

De V6 en de Diesels zijn gewoon GOEDE motoren, zeker die heerlijke 2.4 5cilinder diesels (2.4JTD) is een genot om mee te rijden, en hebben een fantastisch motorgeluid..

Het onderstel is eigenlijk een Fantastisch ding, wat de Alfs 156 onderscheid van zijn technische zusje, de Fiat Marea (deze delen veel techniek, de diesels, en de bodemplaat)

Het onderstel van de Alfa Romeo heeft in tegenstelling tot de Mcpherson poten van de Marea een Double Wishbone systeem op de vooras, wat de auto velenmalen plezieriger maakt om lekker mee te hoeken.

Alleen is het wat onderhouds gevoeliger (meer bewegende en dus slijtgevoelige delen).

Willem

Terug
Naar boven