Bedankt voor jullie reacties...
Het actieve koolstoffilter had een abnormaal hoog gewicht en bleek vol drab te zitten. Ik heb voorlopig maar een gaatje even er in gemaakt ...zo ook in de tankdop en wilde zodoende eerst kijken of de auto zonder dat vacuem in de tank wel goed zou rijden. Ik startte de auto, met een nieuwe accu er in, en heb de motor een minuut of 10 warm laten lopen stationair. De motor liep als een naaimachientje maar toen ik het toerental omhoog bracht viel de motor plotseling uit ( rond de 2000 toeren) en ik kreeg hem niet meer gestart. Uiteindelijk startte de motor toch weer en wat hierbij opviel was dat als het storingslampje en het service lampje bij stand II van het contact te zien waren zoals gebruikelijk neem ik aan deze wel startte en als deze lampjes niet brandden in stand II van het contact de motor helemaal niets deed ( wel de startmotor) Toen ik wederom het toerental verhoogde en rond de 3000 toeren wilde laten lopen bleef de motor het wel doen maar op een moment leek het alsof de 'stroom' uit viel , ...een fractie van een seconde maar, maar de motor 'pikte de draad weer op' en liep verder goed. Wat opviel bij dit alles was dat als de motor niet wilde starten ( en ook toen deze de eerste keer uitgevallen was)de koelven van de radiateur na het afzetten van het contact bleef draaien ondanks dat de motor niet zo warm was. Als de motor gewoon startte, als de lampjes op het daschboard dus brandden in stand II, dan draaide de koelven niet mee en na het uitzetten van het contact bleef of ging de ven ook niet aan dan. dit heeft dus op één of andere wijze met elkaar te maken. Op het moment loopt de motor wel goed en zie het verschijnsel niet meer en ook de koelven draait niet na het uitzetten van het contact...dus alles lijkt nu goed maar dat kan natuurlijk zo weer anders zijn. Dit probleem staat los van het vacuem probleem waarschijnlijk omdat de eigenaar had gezegd dat de ven sinds kort bleef draaien wat vroeger niet zo was . Hij had eerder de tankdop losgemaakt en het slangetje van het koolstoffilter naar de elektronische klep losgemaakt en dan bleef de motor het doen ...tot deze weer vacuem trok ....dan viel de motor weer uit natuurlijk. Dat de motor het weer deed steeds lijkt mij enkel en alleen gekomen te zijn door het oplossen van het vacuem probleem door het losdraaien van de tankdop en niet door het slangetje maar hij vertelde dat dit op een gegeven moment allebei niet meer hielp en hij de motor niet meer aan de praat kreeg. Dit is dus later ontstaan en staat los van het vacuem probleem. Herkent iemand dit plotseling uitvallen van de motor in combinatie met het vreemde gedrag van de lampjes in de controle stand van het contact? Ik ga kijken of er nog iets uit te lezen valt en zal zo meteen hier onder het resultaat laten weten. ( het storingslampje blijft niet branden na het starten van de motor ...dus of er iets valt uit te lezen betwijfel ik) gegroet allen...Karthur8