Tik in de motor 1.6szr

NL-Kevin

Post weleens wat
Hallo,

In mijn motor zit een tik.

De ene keer is het harder dan de andere keer, de ene keer hoor je het haast niet of helemaal niet.

De andere keer word je er gek van.

Het komt een beetje van de achterkant van het blok vandaan.

Ik heb er een paar filmpjes van gemaakt om het duidelijker te maken:

http://s1237.photobucket.com/user/NL-kevin/media/Auto/video-2013-08-29-15-54-18.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://s1237.photobucket.com/user/NL-kevin/media/Auto/video-2013-08-29-06-55-18.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://s1237.photobucket.com/user/NL-kevin/media/Auto/video-2013-08-29-16-01-37.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan iemand mij hiermee helpen?

Ik had het volgende topic ook al gelezen, maar het lijkt meer achterop het blok vandaan te komen:

viewtopic.php?f=5&t=178834

ik denk versleten nokkenas gebeurt wel vaker bij die motoren so te horen andere kop zoeken of andere motor inzetten

Wat raad je mij aan?

Hoeveel kost een goede 2e hands nokkenas? Of eventueel een nieuwe?

km stand is momenteel 193.970

beter een reviesie kop zoeken maar zijn best wel prijzig hoor ik zou gewoon een andere motor zoeken op de sloop is goedkoper denk tussen 3 a 400 euro gelijk een nieuwe distrubutie er op nwe waterpomp thermostaat en rijden maar

Ik heb de nokkenas bekeken, die is nog als nieuw.

Dus dan is het misschien een klep of klepstoter die kapot is?

Hoe controleer je een klepstoter? Het zijn hydraulische klepstoters.

ander nokkenasje erin schuiven..

iemand zoeken met gereedschap hiervoor, dan is het een klus van niks..

Nokkenas zit niet in de kop Bij the way

Willem

Ik heb vanavond gekeken naar de nokkenas, daar is eigenlijk niets aan te zien of te voelen.

Dus kan dit het wel zijn dan?

laatste nok cilinder 4, met je vinger van links naar rechts over het nok topje, wedden dat je buitenrandjes hoger zijn....

Verder zie je er ook niks aan meestal...

Willem

Ik zal het morgen eens gaan voelen!

Het lijkt wel bij de laatste cilinder weg te komen(de linkse als je er voor staat).

Voel je dit erg goed? En hoe kan ik de motor makkelijk met de hand draaien zodat ik het kan voelen?

jup, je voelt de buitenrandjes..

als je ze al voelt is het al zo ver..

Op hert filmpje te horen duidelijk een nokkenastik ,en geen stotertik

willem

Oke ik ga er naar kijken.

Al is het getik de ene keer wel harder dan de andere keer, kan dat kloppen?

En hoe kan het uberhaubt dat het dan iedere keer bij de 4e cilinder is? Want ik heb dat al vaker op het forum gezien.

koud of warm dat is het verschil...

dat komt omdat dat het verst van de oliepomp af zit, als de auto dan ook nog eens veel korte stukken word gereden, en dan ook nog eens enkel 1x per jaar of meer dan 15.000km word ververst, ja dan krijg je dit opzeker...

willem

ik doet m bij de Vectra iedere 8000km of minder, gewoon omdat ie ieder jaar niet meer rijdt, en dat zijn alleen lange stukken.

heb mijn 1.6 8klepper die ik voreger had, naar de 470.000km gereden met de 1e nokkenas.

25 a 30.000km per jaar, iedere 10.000km verse Valvoline 10w40 halfsyntheet erin..

Willem

Kon ik maar zeggen dat ik hem naar de 470.000 gereden had.

Ik ga er eens naar kijken vanmiddag.

Bij mij gaat er 5w40 emperol in, dit schrijven ze mij voor, daar waar ik de olie haal.

Is dat ook goed?

@NL-Kevin wrote:Kon ik maar zeggen dat ik hem naar de 470.000 gereden had.

Ik ga er eens naar kijken vanmiddag.

Bij mij gaat er 5w40 emperol in, dit schrijven ze mij voor, daar waar ik de olie haal.

Is dat ook goed?

Als je veel korte stukken rijd zou ik er valvoline maxlife in doen. Met deze olie krijg je bijna geen sludge

Dus valvoline 10w40 halfsyntheet

Of valvoline maxlife, welke vorm?

Wat is het beste? Of is het hetzelfde?

En die 5w40 emperol gewoon terug brengen en niet meer gebruiken?

@NL-Kevin wrote:Dus valvoline 10w40 halfsyntheet

Of valvoline maxlife, welke vorm?

Wat is het beste? Of is het hetzelfde?

En die 5w40 emperol gewoon terug brengen en niet meer gebruiken?

Valvoline maxlife 10w40 blend synthetic

Deze heb ik erin en bevalt zeer goed.

@baboe, je reactie slaat werkelijk nerğens op.

Een compleet blok vervangen voor een versleten nokkenas.

Werkelijk 1 van de slechtste suggesties ooit.

Terug
Naar boven