Hallo techneuten!
Met belangstelling dit topic helemaal doorgebladerd en vanmiddag de test gedaan in m'n Opel Corsa B door beide knopjes van de TID ingedrukt te houden voor de snelheid. Die wordt na ca. 3, 4 seconde weergegeven waarna het display een soort van reset uitvoerd waarbij álle karakters zichtbaar worden. Daarna komt de tijd, datum en temperatuur weer netjes in beeld.
Veel mensen zijn druk bezig om het huidige verbruik, oliedruk en dat soort zaken voor elkaar te krijgen. Ik heb echter een andere vraag.
De originele OPEL-radio's hebben een aansluiting naar de TID toe om de RDS te laten zien, de frequentie weer te geven of om RDS-opties als AF en TA aan te duiden.
Blijkbaar is de vorige eigenaar van mijn auto al bezig geweest en die heeft een draad doorgeknipt van de TID zodat de datum altijd in het display blijft staan. De originele radio is daarbij vervangen voor een ander exemplaar die niet in staat is de TID aan te sturen.
Nu haak ik even in op een ander onderwerp om zo meteen op mijn vraag terug te komen.
Ik heb een losse RDS-ontvanger. Hierop moet een MPX-signaal worden aangesloten en daaruit kan de RDS-ontvanger zijn data halen en weergeven op het display. Om het MPX-signaal in een huiskamertuner te vinden, kun je het beste het ongefilterde FM-signaal van het IC afhalen en dit doorgeven aan de RDS-ontvanger.
Voor meer info, bezoek mijn website eens en kijk in de rubriek 'zelfbouw' op de pagina 'RDS-monitor'.
Nu is mijn vraag, als ik in mijn autoradio hetzelfde zou doen, dus het ongefilterde FM-signaal aftappen van het IC, kan ik dit signaal dan aanbieden aan de TID zodat de RDS-functies het weer doen?
Of wordt een TID compleet anders aangestuurd en is dit onmogelijk?
Heb al even op marktplaats gekeken, maar voor een simpele TID wordt met gemak 100 euro gevraagd en dat is me veel te duur om als zijnde een test er achter te komen of dit gaat werken ja of nee.
Vandaar eerst maar eens de vraag of dit mogelijk is.
Ben benieuwd!
Groet,
Roland.