temperatuur metingsprobleem

Corsa B 1.4i 8v 1997
nieuwe radiateur
nieuwe thermostaat
nieuwe waterpomp
nieuwe fan-schakelaar 100/95
FEBI koelvloeistoftemperatuursensor geprobeerd
Meat & Doria 82447 geprobeerd
IR-metingen:
rijden: 92-95°C
stationair: 95-96°C
fan aan: 105-106°C IR
fan uit: 95°C IR
dashboardmeter blijft rond 100-102 hangen
heel soms kleine bewegingen op rotondes(sinds vervangen sensor).
Bij loshalen kabel van sensor valt meter keurig terug.

Wie kan mij helpen/tips geven, ik ben inmiddels behoorlijk radeloos.

Alles wat je omschrijft qua temperaturen is normaal, dus je kunt stoppen met radeloos zijn. ;)
In jouw Corsa B heb je een volledig analoge, ongedempte meter als temperatuurmeter zitten. In mijn Corsa C wordt de meter aangestuurd door de ECU, niet alleen omdat dit een moderner model is, maar juist om zulk soort bezorgdheden bij autorijders te voorkomen. Als jij je temperatuurmeter steeds ziet schommelen, van op de rijksweg 90 graden en wachtend voor de stoplichten 105 graden raak je bezorgd, maar jou IR-metingen bewijzen dat dit heel normaal is. Mijn ECU liegt eigenlijk en laat de meter netjes in het midden staan op 90 graden, NIET omdat het werkelijk 90 graden is in m'n Corsa, maar omdat het de bestuurder geruststelt (scheelt namelijk heel veel vervelende telefoontjes naar de garagehouders door bezorgde bestuurders). Maar je hebt wel een klein probleempje. Je omschreef dat de meter in rotondes soms beweegt. Ik denk dat je een massa probleempje hebt naar je meter toe. Achter je instrumentenpaneel (tellerbak) zit een grote connector waar de massa wordt aangeleverd. Deze massa wordt gedeeld door alle klokken/meters. Wat je zou moeten doen is deze connector lostrekken, bewerken met contactspray en één of twee keer in en uit trekken en dan kijken of het probleem opgelost is met je temperatuurmeter. (Mogelijk zakt je temperatuurmeter ook een beetje daardoor)

Hier even een video op YT van een Zuidafrikaan in een right hand drive Corsa B die de instrument cluster uitbouwt. (Aanpak is het zelfde bij "Nederlandse" Corsa B's) Ik heb ooit een veel betere video op YT gezien (ook Engels) maar die kon ik even zo vlug niet vinden.

En het beste advies wat ik je mee kan geven is voortaan EERST deugdelijk onderzoek doen naar de oorzaak en niet alles lukraak gaan vervangen. Begin voortaan bijvoorbeeld met een vraag hier... (scheelt soms bakken geld) ;)

Laatst bewerkt:
Dank voor uw uitgebreide reactie! Mijn bezorgdheid was vooral ontstaan omdat de meter vóór het vervangen van de sensor nog niet rond de 100 stond. Hij stond toen weliswaar wat te hoog, maar kwam naar mijn idee ook niet overeen met ongeveer 90–95°C. De andere onderdelen die ik heb vervangen, heb ik overigens verspreid over een periode van ongeveer een half jaar vervangen en waren niet allemaal noodzakelijk vanwege dit temperatuurprobleem. 🙂

Op YouTube heb ik inmiddels ook een aantal filmpjes bekeken van POV-rijders met een Corsa B, waarbij de temperatuurmeter tijdens het rijden keurig rond de 90–95 staat. Dat was eigenlijk vooral de aanleiding voor mijn onderzoek en twijfel.

Inmiddels heb ik inderdaad het dashboard uitgebouwd en de aansluitingen voorzien van wat contactspray, maar helaas heeft dat niets veranderd. Wel heb ik gezien dat ik de wijzer handmatig iets kan verstellen en daarmee dus in feite de meter kan kalibreren.

Ik heb overigens ook de massa gemeten tussen de sensor en de accu; die was met 0,4 Ω volgens mijn multimeter in ieder geval goed.

Mijn garage kwam nog met de tip om een tellerbak van de sloop te halen en daarvan alleen het temperatuurmetermechanisme over te zetten. Hoe denkt u daarover? Zou dat volgens u een logische volgende stap zijn, nu de sensor, bedrading/massa en de daadwerkelijke motortemperatuur eigenlijk allemaal goed lijken?

En nog een zijvraag: weet u toevallig waarom de Corsa B uit het betreffende filmpje zo'n mooi digitaal dashboard heeft? Is dat een bepaalde uitvoering of een aftermarket tellerbak?

Ik wilde je nog een vraag stellen, namelijk of de temperatuursensors (jij hebt er waarschijnlijk 2, één met 1 draad en één met 2 draden) nog de originele zijn. het kan zijn met aftermarket onderdelen uit het buitenland dat er een klein verschil bestaat in de interne weerstand, wat je zo maar een verschil van 10% op zou kunnen leveren. (in het nadeel dan wel)

Ik heb het filmpje zelf heel snel even doorgespoeld of het bruikbaar was voor jou, en er niet echt op gelet wat voor tellerbak hij precies had, maar Opel heeft zo verschrikkelijk veel varianten uitgebracht, dat niets me meer verbaasd. Of die specifieke tellerbak uitwisselbaar is met de jouwe, weet ik helaas niet, maar zou me niet verbazen. Maar als ik jou was (en dat ben ik niet) zou ik het lekker laten voor wat het is. Jij weet nu dat alles oké is ondanks dat je metertje een beetje liegt en als je dat metertje nog aan kunt passen ook, dan ben je toch helemaal klaar? Mooi dat het kan, dan kun je hem op een eventuele andere sensor prima instellen.
(Vergeet niet dat het 1-dradige sensortje alleen bedoeld is voor je metertje, je auto kijkt naar een andere temperatuursensor om de ventilator te besturen)

Oja, en stop a.u.b. met "u" zeggen ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb het even voor je opgezocht wat betreft die Opel (niet Vauxhall) Corsa Lite.

CITAAT:

Toen Opel in 1996 de Corsa B introduceerde in Zuid-Afrika, zochten ze een goedkoop instapmodel om te concurreren met de immens populaire Volkswagen Citi Golf (de eeuwig doorgeproduceerde Golf 1). Ze stripten de Corsa B van alle luxe, hingen er een simpele, onverwoestbare 1.3 (en later 1.4) achtklepper in en noemden hem de Corsa Lite. De auto werd lokaal geproduceerd en groeide uit tot een absolute cult-auto en verkoopknaller onder met name studenten.

In Europa stopte de productie van de Corsa B in het jaar 2000, toen de Corsa C op de markt kwam. Maar in Zuid-Afrika bleef de vraag naar de goedkope Corsa B zó enorm groot, dat Opel besloot om de Corsa B Lite gewoon naast de modernere Corsa C te blijven bouwen. De Corsa B Lite is uiteindelijk tot maar liefst 2007 (en sommige bronnen zeggen begin 2009) splinternieuw van de band gerold. Een Corsa B uit bijvoorbeeld 2005 is in Europa dus onmogelijk, tenzij het een Zuid-Afrikaanse Lite-import is.

In het Verenigd Koninkrijk (waar de auto's Vauxhall heten) heeft de typeaanduiding 'Lite' weleens op papier bestaan voor uitgeklede basisuitvoeringen, maar de echte legendarische "Corsa Lite" is de Zuid-Afrikaanse driedeurs hatchback van Opel. Soms importeren Britten deze auto's naar Engeland (omdat ze in Zuid-Afrika ook rechts sturen), waarna er weleens een Vauxhall-logo op wordt geplakt voor de grap of herkenbaarheid.

Hoe herken je een échte Zuid-Afrikaanse Corsa Lite? Als het de iconische Zuid-Afrikaanse versie is, vallen een paar dingen op:
Kale specificaties: Vaak geen airbags, geen ABS, geen airco, geen elektrische ramen en handmatige spiegels (alles om de auto goedkoop te houden).
De looks: Vaak herkenbaar aan felle, vrolijke kleuren, sportievere 14-inch lichtmetalen velgen (op de latere Lite+ en Lite Sport) en een kenmerkende achterspoiler, ondanks dat het een basismodel was.

EINDE CITAAT

Mijn Opel Corsa C (uitvoering: RYTHM) Z12XEP F8 uit 2006 is eigenlijk ook een beetje een bom-proof model zonder extra elektronische fratsen. ABS, Airbags en elektrische ramen, en dan heb je het wel gehad. Ik heb nooit gedonder met mijn auto want wat je niet hebt, kan niet kapot. Het enige wat ik heb vervangen in 20 jaar zijn de homokinetische assen (vorige maand). Geen foutcodes, geen gezeik ;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat jouw onzekerheid kwam doordat je dacht: "106 graden, maar dan kookt mijn motor al dus".
Dit is dus niet het geval bij een gesloten systeem onder druk (1,2 - 1,5 bar). Bij die druk kookt water pas bij zo'n dikke 120 graden. Denk maar aan de werking van een snelkookpan. Daarbij is je koelwater niet 100% water, maar zit er ethyleenglycol (antivries/koelvloeistof) doorheen die het kookpunt ook nog eens verlaagd.
Maar... als je systeem een lekkage heeft (bijvoorbeeld je vuldop die niet afsluit) en gevuld is met alleen maar water, dan kookt het wel bij die 106 graden met alle (stoom)gevolgen van dien.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven