Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Waarschijnlijk blijft je thermostaat open staan. Normaal mag de thermostaat pas open gaan als de temperatuur van de koelvloeistof in de motor boven de 90 graden komt. Je kunt zelf je thermostaat controleren door de motor te laten draaien nadat deze al een paar uur uit staat en helemaal is afgekoeld. De eerste minuten moet de slang van de thermostaat naar de radiateur koud aan blijven voelen. Pas bij 90 graden word deze in een keer flink warm. Zeker stationair heeft de motor dan al een heel poosje gelopen. Wordt de slang al snel lauw warm dan moet de thermostaat vervangen worden.
De temperatuurmeter op het dashboard werkt op de sensor waar een enkele draad op geschoven zit. Deze zit in het inlaatspruitstuk vlak bij de distributiekap. Als hij wel goed warm wordt, alleen de meter niet kun je deze sensor vervangen en een nieuw stekkertje aan de draad maken. Het motorstuurapparaat krijgt het koelvloeistoftemperatuursignaal van een andere sensor met 2 pootjes. deze is volgens mij bij een c14nz blauw. Warm laten draaien met een opcom aangesloten weet je dus precies bij welke temperatuur je thermostaat open gaat.
De koelvin van de radiateur wordt geschakeld door de thermische schakelaar. Schakelt aan bij 100 graden celcius. Deze zit in de radiateur geschroefd. Volg de draden vanaf de koelvin. Dit is helemaal apart van de temperatuurmeter in het dashboard.
Ziet er voor mij nog steeds uit als een thermostaat die te vroeg open gaat.
Maar hoe ik dat zie is dat mijn temperatuurmeter omhoog gaat tot het midden. en dan als de thermostaat opent dan zie je de temperatuurmeter weer iets zaken en dan loopt hij op tot de juiste temp. wat de motor heeft.
Maar ik zal eens gaan testen hoe en wat.
Is de temperatuur sensor het zelfde van een c18nz??
Geldt dit verhaal ook voor een Corsa C met X10XE (3cilinder)?
Temperatuurmeter komt iets (lees 3mm) omhoog, kachel wordt wel warm. Auto rijdt verder ook wel goed. Zomer of winter hebben geen invloed op temperatuurmeter...