Stuk lopen op cilinder 3

@corsaboy wrote:Ja die olie drukt wel.

Haha olie druk is geen probleem met de kendall olie.

Ja, de druk na de pomp, maar dat zegt dus geen ene reet. Je wilt olie in je motor, geen stortbeton die de boel eerder verstopt dan doorstroomt. Kijk, je moet veilige olie nemen voor jouw gebruik zodat er geen shearing optreedt, maar dat is nog geen reden om er gelijk kogellagervet in te stoppen.

Bewezen combinatie bij een nieuwgebouwde motor is een z20let pomp met 10w60 castrol of die kendall olie.

Druk en de smering is dan perfect en ook bij 8000+ toeren.

Waarom zou je lopen kloten als de oplossing bewezen en voorhanden is?

Maar dat heeft niets met niels zijn probleem te maken ;)

Wacht nog steeds op de foto's :hmmz

Ik zou dan toch zeker voor de 10W60 gaan in ->mijn<- geval. Kijk, bewezen combinaties kun je niet zo maar vanuit gaan, het hangt namelijk enorm van het gebruik af. Op het circuit zeg ik ja, als je non stop loopt te rammen met zon ding en hij echt heet loopt en na het opwarmen enorm lang mee wordt gereden. Mij XE bijvoorbeeld maakt heel veel korte ritten en dan ga ik er echt geen 20W in gooien. Lopen kloten doe je niet zo snel met een XE bij normaal gebruik, de olie in mijn motor blijft zowat het hele jaar glashelder, dus ik geloof niet dat ik er zo veel aan loop te kloten. Echt lopen kloten doe je als je er Action olie in gooit of zo, want dat is toch echt minder van kwaliteit.

Druk is gewoon totaal geen wetenschappelijke indicatie, er moet druk zijn, maar wat het getal aan geeft is maar marginaal van belang omdat de plek waar druk gemeten wordt niets zegt over of dat door de hele motor heen aanwezig is. Sterker nog, er zijn gevallen waarbij de druk verhoogt, maar de olie de uiteindes van de motor helemaal niet goed bereikt. Stop maar eens een oliekanaal geheel dicht en dan zie je dat de druk super is, maar de motor zo naar de klote is.

Heb wat testen gedaan met XE's die bijvoorbeeld tikkende klepstoters hadden tijdens het opwarmen en dan merk je dat die een stuk korter of helemaal niet meer tikken met een olie die een lager getal voor de W heeft. Heb ook resultaten geboekt met het vervangen van de veer en plunjer voor een nieuw type, hoewel dat geen echte oplossing is geeft het ook hogere oliedruk en verdwijnt ook daar door het koud tikken geheel. Die klepstoters zijn een goede indicatie, omdat ze het hoogste punt zijn in de motor waar oliedruk opgebouwd moet worden, zodra ze tikken betekent dat dat ze niet goed dicht meer zijn en dus de olie er een beetje uit loopt tijdens stilstand. Als ze dan tikken dan is er pas echt oliedruk in de kop zodra dat ophoudt. Ik heb motoren meegemaakt die wel twee tot drie minuten aan het tikken waren, wat echt veel te lang is. Dan is er dus totaal geen goede oliedruk in de kop, terwijl die op de meter een zeer gezonde druk aan gaf.

Gelukkig zijn deze motoren zo enorm degelijk, bij normaal gebruik kan je er zowat elke olie van een beetje kwaliteit in donderen en dan gaat het misschien tikken, maar de motor gaat nog duizenden kilometers betrouwbaar mee.

Bij circuit gebruik moet je meer oppassen en gebruik je gerust een hoger getal voor de W omdat je de motor zo snel opwarmt en daarna zo lang warm houdt dat de invloed van het getal voor de W amper mee telt. Dan wil je een zeer hoog getal na de W, want die is wel sterk van belang. En dan zal die Kendall olie prima zijn, en op 8000 toeren wat minder oliepomp verlies geven als de W60 van Castrol.

Maar inderdaad ben ik zeer benieuwd naar nieuws over de schade!!

Okee, ja, daar ben ik het wel mee eens, een immitatiepomp is op een circuit auto echt niet aan te bevelen!! Of de originele XEV pomp ook af te raden is zou ik uit eigen ervaring niet weten, heb nu ook maar een Z20LET pomp aangeschaft.

Nog effe een mooi plaatje van de behuizing, waarbij duidelijk te zien is dat het retourkanaal naar de regulatorklep enorm gewijzigd is...

01052007.jpg

Links de standaard XE/C20LET pomp en rechts de nieuwere XEV/Z20LET/LEH pomp...

En nog wat:

7907921098_e7a6e75c6e.jpg

7907892232_0c365f2575.jpg

7907928044_dbe3ff1222.jpg

7907910988_0910e5bc01.jpg

7907901238_e2ff6d7519.jpg

Met dank aan Benh van het Engelse Astra-MK2oc forum voor de foto's.

Terug
Naar boven