storingscode 16, 17 en 18 bij Senator C30SE

monzaruba

Post weleens wat
Al een paar maanden heb ik problemen met het niet fijntjes lopen van de normaal zo superfijne 24 klepper in mijn Senator... :cry

Bij het uitlezen was eerst de klopsensor 1 (code 16) en later klopsensor 2 (code 17), deze zijn beide vernieuwd...vastgezet op 5Nm...maar de storing komt steeds weer terug... :hmmz

Nu begint er ook nog storingscode 18 bij te komen: Domino controle eenheid, met oorzaak: ontstekingsafstelling vertraagd door 12 graden...? :hmmz

wat kan ik nu doen...? :wtf

Klopsensor 1 en 2 dragen bij aan het juiste onstekingstijdstip.

Het kan zijn dat de klopsensoren niet juist werken door mechanische bijgeluiden , waardoor de onsteking ook raar kan gaan doen.

Heb je een tik in de motor?

hey Ron, bedankt voor het meedenken... :thumb daarom zit ik op de forums...!

ja...benzine is spotgoedkoop hier...maar van zeer bedenkelijke kwaliteit...!

auto's met turbo worden niet meer nieuw geimporteerd, om problemen met dealers te voorkomen...!

Maar daardoor probeer ik zoveel als mogelijk mijn Opeltjes te servicen...door om de 3 maanden een nieuw benzinefilter te plaatsen, de K&N filter te reinigen en de olie plus filter te verversen...en dan hebben ze nog maar een 2000 kilometer gelopen, want zo veel rijdt je niet op het eiland...

Monza heeft al nieuwe injectoren...en ben aan het sparen voor nieuwen van de 24 klepper...zo probeer ik vervuiling te voorkomen...

Blijf meedenken...en een voorspoedig 2013...! :afro

heb van de week de ECU doorgemeten... :thumb

en nu blijkt dat ik geen tot weinig (0,04V) spanning heb vanaf de krukassensor... :cry

volgens mijn gegevens, had ik daar pieken moeten meten van 12V...

Dus de krukassensor vervangen door een nieuwe...maar met hetzelfde resultaat...0,04V :fy1

en slecht starten en niet blijven lopen... :puke

Waar kan ik de fout zoeken...? :hmmz

Dan zit het probleem in de ecu denk ik want die moet die spanning naar de krukassensor sturen ?

ECU moet signaal krijgen van krukassensor, in pulsen van 12V bij staionair...

zodat de ECU weet in welke positie zit, voor het inspuiten van de injectoren... :thumb

Heb je het krukassensor signaal met een multimeter of met de scoop gemeten?

Een multimeter pakt nl de gemiddelde waarde dus krijg je nooit geen 12 volt

Zo'n sensor kun je eigenlijk alleen maar goed meten met een scoop.

Als het goed is krijg je een keurig blok signaal met als piek de 12 volt die jij bedoelt.

heb gemeten met digitale multimeter... :thumb

ben (nog) niet in het bezit van een scoop... ;)

zal proberen iemand te zoeken met een scoop...!

Multimeter op wisselspanning zetten wilt soms ook goed gaan

Heb het zelf ook wel eens gedaan en dan zie je wel meer

Dan met de stand gelijkspanning!

Succes

Terug
Naar boven