Startproblemen Opel Corsa B GSi 1999

@Haasje17 wrote:Startmotor overleden, als de krukassensor was geweest, hoorde je de startmotor rondgooien maar niet starten.

In de eerste paar seconden probeer ik het twee keer (slecht hoorbaar) en bij de 6 seconden probeer ik het nogmaals (ditmaal beter hoorbaar).

Dat "tsjing tsjing" (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) geluid vlak voordat de motor start (bij oudere auto's hoor je dat geluid vaker/langer en bij een zwakke accu hoor je dit bij elke poging steeds minder en minder). Komt dat geluid niet van de startmotor?

Is dat niet de bendex die zich aan het vliegwiel(?) vastgrijpt wat je hoort? Dat hoor je meestal alleen niet...

@gose91 wrote:Is dat niet de bendex die zich aan het vliegwiel(?) vastgrijpt wat je hoort? Dat hoor je meestal alleen niet...

Het is jammer dat het geluidje slecht te horen is op de video. Als je het volume wat omhoog zet, dan is het aardig te horen.

Dat typische geluid vlák voordat je de motor (of in mijn geval: de uitlaat) hoort.

In de video is dat geluid het best te horen vanaf ca. 15 seconden, vlak voordat je de motor hoort en vlak voordat de toerenteller omhoog gaat.

Overigens is het misschien handig om te vermelden dat de omstandigheden tijdens het starten normaal waren.

- De buitentemperatuur was normaal voor deze tijd van het jaar (volgens mij).

- Het heeft niet geregend, dus er kan ook niets nat zijn (althans, niet door regenwater).

- Er was geen mist (toen het probleem zich eerder een keer voordeed was het mistig).

- De auto heeft een nacht stil gestaan (gisteren rond 17:00u voor het laatst mee gereden).

Tevens moet ik nog steeds een keer wat koelvloeistof uit het reservoir halen, er zit teveel koelvloeistof in (heb ik zelf - per ongeluk - gedaan).

Hoogstwaarschijnlijk een domme vraag, maar ik stel hem toch maar: kan dat er iets mee te maken hebben?

@Haasje17 wrote:Gewoon gevalletje startmotor versleten.

Dat lijkt inderdaad het meest voor de hand liggende. Ik denk dat ik die maar ga/laat vervangen, dan kunnen we dat uitsluiten.

Iemand al opgevallen dat zijn dashboard nagenoeg uitvalt tijdens starten. Duid eerder op of zwakke accu, of slechte massa punten(1 bij dynamo, 1 achter je koelvloeistof reservoir en zoiezo 2 bij je accu. Check die eerst maar eens

@busmonteurtje wrote:Iemand al opgevallen dat zijn dashboard nagenoeg uitvalt tijdens starten. Duid eerder op of zwakke accu, of slechte massa punten(1 bij dynamo, 1 achter je koelvloeistof reservoir en zoiezo 2 bij je accu. Check die eerst maar eens

Bedankt voor jouw reactie. Ik zal dit dan eerst even nakijken m.b.v. een vriend die er meer verstand van heeft dan ik. Ik laat het z.s.m. weten. :thumb

@busmonteurtje wrote:Iemand al opgevallen dat zijn dashboard nagenoeg uitvalt tijdens starten. Duid eerder op of zwakke accu, of slechte massa punten(1 bij dynamo, 1 achter je koelvloeistof reservoir en zoiezo 2 bij je accu. Check die eerst maar eens

Dat is wel zo, maar dat is ook zo als een auto normaal start, omdat die startmotor nou eenmaal veel stroom nodig heeft. Radio en dergelijke gaat ook uit als je de auto start...

In ieder geval succes.. zou balen zijn als je afscheid zou moeten nemen van een GSI...

Bij een goed werkend systeem gaat alleen je radio uit, je dashboard hoort netjes teblijven branden, zoniet trek er iets teveel stroom of heeft iets tebeel weerstand.

Maak de connectors van de startmotor eens schoon. Zogeheten overgangsweerstanden, simpel gezegd oxidatie van de aansluitingen, zorgt ervoor dat de startmotor niet de volledige stroom opneemt.

Het probleem doet zich nu al enkele weken niet meer voor. Ik heb niets aangepast en/of vervangen. Mocht het probleem zich weer voordoen, dan laat ik het weten.

Je contact nog helemaal proper dan?

Kan zijn dat die net wel/net geen contact maakt bij het draaien van de sleutel.

Terug
Naar boven