Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Ik heb contact met Opel Nederland opgenomen en dit is wat ze ik terug kreeg:
Het blijkt inderdaad om een vertaalfoutje te gaan in de Nederlandstalige handleiding. Aan de tekst is per abuis het woordje ‘’niet’’ toegevoegd. We hebben begrepen dat dit in de laatste versie van de handleiding is gecorrigeerd. De conclusie is dus dat sneeuwkettingen wel zijn toegestaan op de bandenmaten die in de handleiding worden genoemd. Heel attent dat u dit heeft gemeld. Wij willen u hiervoor bedanken.
Dus sneeuwketting op 235/55/19 zijn niet toegestaan
[quote quote=18362931]Ik heb contact met Opel Nederland opgenomen en dit is wat ze ik terug kreeg: Het blijkt inderdaad om een vertaalfoutje te gaan in de Nederlandstalige handleiding. Aan de tekst is per abuis het woordje ‘’niet’’ toegevoegd. We hebben begrepen dat dit in de laatste versie van de handleiding is gecorrigeerd. De conclusie is dus dat sneeuwkettingen wel zijn toegestaan op de bandenmaten die in de handleiding worden genoemd. Heel attent dat u dit heeft gemeld. Wij willen u hiervoor bedanken. Dus sneeuwketting op 235/55/19 zijn niet toegestaan gr Mark[/quote]
Ik heb net voor bijna €850 aan winterbanden gekocht en zit nu met een groot probleem, mag ik ook geen loopvlak kettingen (weissenfels automatika s897) gebruiken. Ik vind nl dat opel nederland hierdoor in gebreke is gebleven.
Voor de topicstarter: bedoel je misschien banden in de maat 235/50 R19 die lagen er bij mijn Grandland namelijk standaard op. Daar heb ik ook winterbanden voor genomen. EN sneeuwkettingen bij ATU in Kleve, volgens de werknemer die me hielp waren deze kettingen geschikt.
Zal het type kettingen er nog eens bij zoeken...
Afgelopen zondag uit Oostenrijk teruggekomen maar kettingen (net) niet nodig gehad, want met de informatie van Opel uit de eerdere posts twijfel ik wel of er nu wel of geen kettingen op mijn bandenmaat mogelijk/toegestaan zijn.
Wel vreemd dat de gebruiksaanwijzing zo onduidelijk is.
Iemand misschien ervaring met de Maggi Trak LT50? Bandenleverancier geeft aan dat deze kettingen wel toegepast kunnen worden. Deze liggen alleen op het loopvlak, dus niet aan de achterzijde. Doordat ze niet aan de achterkant liggen, kunnen ze ook geen schade aan remleiding/abs sensor/etc aanrichten?
Kan zelf helaas geen bevestiging vinden dat Opel deze wel toestaat....
[quote quote=18363147]Iemand misschien ervaring met de Maggi Trak LT50? Bandenleverancier geeft aan dat deze kettingen wel toegepast kunnen worden. Deze liggen alleen op het loopvlak, dus niet aan de achterzijde. Doordat ze niet aan de achterkant liggen, kunnen ze ook geen schade aan remleiding/abs sensor/etc aanrichten? Kan zelf helaas geen bevestiging vinden dat Opel deze wel toestaat….[/quote]
Voor degenen die nog winterbanden/velgen aan moet schaffen, hieronder een overzicht van de wielen/banden die door Opel worden aangeboden en waar dus vast en zeker wel sneeuwkettingen op mogen...
Ik heb sinds begin 2019 een nieuwe Grandland X 1.2 met 19 inch wielen met Michelin winterbanden. Inmiddels geschikte sneeuwkettingen gevonden. Zogenaamde loopvlak sneeuwkettingen: Polair Grip 130
[quote quote=18363897]Ik kan geen sneeuwkettingen gebruiken voor mijn banden 235/55/19, alleen voor 205/55/19. De informatie in de handleiding is onjuist. Ik heb Opel aansprakelijk gesteld voor de schade. Mijn advocaat werkt aan de zaak, Opel zou deze week inhoudelijk reageren[/quote]
In de gebruikershandleiding wordt alleen de bandenmaat 235/50 R19 genoemd. Waarom heb je gekozen voor winterbanden in een hoogtemaat van 55 ipv 50?