Ruitenwissermotor mij een groot raadsel.

MrSoso

Lid
Als ik naar mijn ruitenwissermotor kijk van mijn Opel Corsa C, 1.2, Twinport uit 2006, dan valt mij op dat alleen de buitenste twee contacten van de stekker bedraad zijn, maar hoe weet de motor dan wat zijn eindstand is en wanneer uit te gaan (bijvoorbeeld bij een wiswas-actie)? Hij kan niets terugkoppelen via die twee draden omdat dit de plus en de min moeten zijn. Welke expert kan mij vertellen hoe dit systeem precies werkt?

Bij voorbaat mijn dank.

Ik had al het idee dat ik het nafluiten zou hebben aangaande het antwoord op mijn vraag, dus ben ik zelf maar in de Dremel geklommen en heb mijn oude wissermotorconnector ontleed. Wat bleek; alhoewel er maar 2 draden zichtbaar aangesloten zitten op de connector (pin A en pin E) welke geklonken zit op het (ruitenwisser)motorhuis, hieronder dus onzichtbaar de middelste 3 pinnen (B, C en D) verbonden werden met het motorhuis. Dat geeft 3 draden extra voor i.i.g. een 0-standindicator, waarschijnlijk in de vorm van een sleepring met een onderbreking waar een contact in loopt. Zodra dit contact zich op de onderbreking bevindt kan de BCM (Body Control Module) de eindstand waarnemen, waardoor voor de BCM alle mogelijkheden gecreëerd worden zoals dubbele snelheid en interval. (Topic closed)

Terug
Naar boven