Grotere remmen vergroten gewoonweg het rijcomfort en veiligheid. Allemaal leuk en aardig dat origineel goed genoeg is en dat dat er op 'hoort'. Maar het is tegenwoordig ook 2x zo druk op de weg als wanneer de auto van de band kwam rollen. Ik heb zelf ook op allebei mn auto's grotere remmen, ook opel plug en play. Maar ik moet niet meer denken aan de originele remmen want dat is gewoon ronduit gevaarlijk. Bij een corsa B zal het nog wel meevallen, maar autos van voor 1990 met originele remmen vind ik persoonlijk gewoon link.
Ieder zijn eigen mening en ik begrijp de reactie van Famempeters volkomen, want dan kom je een keer bij de garage, bestellen ze nieuwe blokken en dergelijke en past de hele handel weer niet omdat iemand uit het verleden besloten heeft grotere remmen te monteren zonder dit fatsoenlijk te documenteren. Daar schiet het altijd bij in, en dat is absoluut spijtig. Hoevaak ik wel niet dingen hebt moeten terugsturen omdat ze niet origneel meer zijn, dat is jammer maar ondertussen heb ik dat ook wel geaccepteerd, het zijn immers geen nieuwe auto's meer, we leven niet in een ideale wereld.
De topicstarter vraagt zich af of hij winst kan boeken door het monteren van geventileerde schijven, kortom hij is niet geheel tevreden over de huidige situatie, dat er daarom reacties komen die beschrijven welke opties er nog meer zijn (ook gewoon opel en plug&play) vind ik gewoon goed en logies.
Kortom, opties (uit mn hoofd, even nakijken dus!):
-Origineel
-256x20 - 1.6 Corsa B GSi
-256x22 - 2.0 8v van de Kadett-E/Astra-F/Calibra
-256x24 - 2.0 16v van Kadett GSi
Enige wat je dan hoeft aan te passen is je spatplaat (als die er uberhaupt nog opzit)
Verder passen calibra turbo/saab 9x5 remklauwen (fn54, fn56?) ook dacht ik, in combinatie met 280x24 meriva schijven
Echter heb je dan wel centreerringen voor het naafgat nodig, en bij fn56 klauwen moet je ook een stukje van je remblokken afvijlen.
Let ook op de rembekrachtiger inderdaad, deze is voor het 'remgevoel' het allerbelangrijkst. Zo heb ik op mijn E kadett een grotere zitten dan op mijn C kadett, en ook al zitten op beide dikke klauwen en schijven, dat verschil is echt behoorlijk. Bij de C moet ik 4x zo hard trappen om net zo hard te remmen.
Ik heb echter geen idee hoe het zit met hoofdremcilinders en bekrachtigers, en welke je dus plug en play kan monteren, daar zouden anderen even over moeten uitweiden.