origineel gepost door GSE
Het relais werkt of werkt niet als je de schakelaar ingedrukt houd en hij werkt dan wel...is het gedeelte na je schakelaar niet goed,de schakelaar schakelt of schakelt niet,en in jou geval schakelt ie als je der op druk..
Probeer het eens anders:
Verbind de draadjes eens van de schakelaar en kijk eens of ie het dan wel blijft doen,als dat het geval is,ligt het aan je schakelaar..
Zo,n ruit verwarmings relais heeft maar 4 draadjes schakelstroom (werkt alleen als de dynamo loopt) en - en dan 2 draden die lopen van een zekering naar je achterruit en worden verbonden als je relais bekrachtigd word
Als ik het goed heb:30 85 en 86 87..
Ik snap niet dat je de fout niet in de schakelaar zoek,die onderbreekt alleen het stuur stroompje en je zegt zelf als ik derop blijf drukken werkt ie wel,dus dan werkt je relais wel maar is je schakelaar niet in orde...Haal die schakelaar maar eens uit elkaar en bekijk um eens rustig,zijn heel simpele schakelaar die je ook weer in elkaar kunt zetten en de contacten kun je ook schoon maken,zo had ik het gezeik ooit eens met met mist achterlicht contacten in de schakelaar waren aangeslagen en met hard drukken werkte het wel..
Weet in ieder geval zeker dat het niet aan de schakelaar ligt.
Heb vanavond een schakelaar uit elkaar gehaald en gecontroleerd en heb de schakelaar eens uitgewisseld met die van de achterwisser die hetzelfde is .
Maar met de schakelaar van de achterwisser had ik hetzelfde probleem.
Ben nog steeds van mening dat het aan het relais moet liggen , nogmaals alles werkt zolang je schakelaar vasthoudt maar je hebt meerdere soorten relais ( maak en verbreek bijvoorbeeld )
Volgens mij hoort er speciaal relais in met behalve de 5 normale aansluitingen ( 30,85,86.87en 87a ) nog 1 extra dunne aansluiting , dit zit namelijk ook op de plaats waar je het relais insteekt.
Denk dat het relais dan namelijk wel bekrachtigt blijft na het inschakelen van het stuurstroomje via de schakelaar.
Ik heb zo'n relais niet liggen en weet ook niet waar ik dit kan krijgen anders had ik dit allang geprobeerd.