Radio aansluiten, Memory?

emiel5

Post weinig
Ik wil een radio inbouwen in mijn d kadett. Aangezien die er nooit in heeft gezeten moet er een iso stekker inkomen.

Nou heb ik dus een universele iso stekker die op mijn radio past met aan de andere kant afgestripte draden.

Er zijn 4 draden die ik aan moet sluiten:

De rode, de plus

De zwarte, de min,

De gele, de memory

en de oranje, de verlichting

Nou was ik van plan om dit aan te gaan sluiten op het klokje. Maar als ik de rode en de gele bij elkaar op de constante + doe, werkt de memory dan nog wel?

Alle tips zijn welkom!

Gr, Emiel.

In principe wel,alleen moet je handmatig de radio aan en uitzetten.Het gaat dus niet via je contact.

gr Marcel.

Memory moet constante plus hebben zodat het geheugen altijd spanning heeft en niet gewist wordt.

Rood doe je normaal op de geschakelde plus zodat je radio inschakelt als je de auto op contact zet en uit gaat als je contact uit doet.

Maar het is inderdaad wel mogelijk om allebei op constante plus te plaatsen. Dan moet je, zoals Saluma al zegt, de radio elke keer handmatig uit en aan zetten.

@arnold kadett wrote:gele moet indd bij de rode op

als die samen op een constante plus komen moet het werken

Moet niet, is niet origineel zo bedoeld. De memory hoort op de constante plus, ofwel je accu. De rode hoort op een contactgeschakelde plus. Je kunt ze wel bij elkaar op doen, dan moet je inderdaad je radio handmatig uit en aan zetten.

@*Jurgen* wrote:@arnold kadett wrote:gele moet indd bij de rode op

Moet niet, is niet origineel zo bedoeld. De memory hoort op de constante plus, ofwel je accu. De rode hoort op een contactgeschakelde plus. Je kunt ze wel bij elkaar op doen, dan moet je inderdaad je radio handmatig uit en aan zetten.

en de gele moet op je lichtschakelaar

geschakelde plus vindt je op je sigarenaansteker.

Gele op je ALARMlichtschakelaar,bovenste pootje wat in de stekker loos is,das een continu plus (of de plus van t klokje,dat kan ook)

maar de stekkers moeten er wel liggen,waarschijnlijk ingetaped.

1 dubbele stekker,draadkleuren rood en bruin,en daarbij 1 losse stekker grijs met groene streep,das de bundel voor je aansteker,dan is rood de geschakelde plus en bruin je massa.

@NoFear1696 wrote:@*Jurgen* wrote:@arnold kadett wrote:gele moet indd bij de rode op

Oranje bedoel je neem ik aan?

@*Jurgen* wrote:@NoFear1696 wrote:@*Jurgen* wrote:@arnold kadett wrote:gele moet indd bij de rode op

Rood=Geschakelde +(contact)

Oranje =Memory Continu +(accu of Zekeringkast)

geel= Licht schakelaar +(dashboard verlichtinng)

Klokje heeft veel te dunne bedarading voor een autoradio, tenzij je de speakers op een externe versterker hebt zitten. Ik raad dat in elk geval af, zoals hierboven, alarmlicht schakelaar heeft een goede constante +

Ik haaaaaat het als mijn radio op contact mee schakelt, dus heb zelf altijd de gele en rode aan mekaar op constante + direct van de accu met eigen zekering. Je moet hem alleen vooral niet vergeten uit te zetten, maar ik ben nog van de generatie die altijd netjes het frontje er af haalt, dus gaat hij ook altijd uit....

Bij mijn D-Kadett heb ik een voorbereide 15(Geschakelde plus) en een 30(Continu plus) rechtsonderin het zekeringkastje onder het stuur.;) Niks geen gepruts met aftakkingen en een te hoog amperage op het component waar het bij op geschakeld is. Twee draden trekken naar je radio, zekeringhouder+ zekering er tussen en klaar is het.;)

@NoFear1696 wrote:@*Jurgen* wrote:@NoFear1696 wrote:@*Jurgen* wrote:@arnold kadett wrote:gele moet indd bij de rode op

Rood=Geschakelde +(contact)

Oranje =Memory Continu +(accu of Zekeringkast)

geel= Licht schakelaar +(dashboard verlichtinng)

Ik hoop niet dat je je eigen radio zo hebt aangesloten, want zo hoort het niet namelijk. Ga maar eens zoeken op de kleuren van een ISO stekker en hun betekenissen.

Als ik hem zeg maar geschakeld aansluit, kan ik de radio dan nog wel aanzetten wanneer de auto niet op contact staat?

Ik heb ze zelf ook gewoon allebei op de constante plus, ben zelf nog nooit de radio vergeten uit te doen dus dat kan makkelijk.

Terug
Naar boven