Problemen met Opel Corsa D 1.4 OPC-lijn klimaatsysteem en bonkend geluid in de wielophanging

Hé,

Ik heb een maand geleden een Opel Corsa D 1.4 OPC-line uitvoering gekocht en man, man, man wat is er veel mis met deze auto haha.

Nu vroeg ik me af of er mensen ervaring hebben met twee zaken: het elektronische klimaatsysteem en een bonkend geluid rechtsvoor in de wielophanging.

Wat betreft het elektronische klimaatsysteem maken de ventilatiekleppen ongelofelijk veel geluid bij het opstarten en uitzetten van de motor. Alsof ze niet goed gekalibreerd zijn of iets dergelijks. Tegelijkertijd is mijn kachelventilatiemotor ook versleten dus die moet ik sowieso vervangen. Heeft iemand ervaring met het kalibreren van de ventilatiekleppen of is het gebruikelijk dat de kleppen geluid maken? Ik heb namelijk ook niet het idee dat de luchtstromen uit de correcte ventilatieschachten komen (op de benen, op het hoofd etc.).

Ook heb ik bonkend geluid in de wielophanging die haast klinkt alsof mijn rechtervoorband ergens tegen aan schuurt tijdens het rijden. Het is alleen aanwezig bij snelheden vanaf 20kmh en wordt erger in bochten naar links. Eerst dacht ik dat het de aandrijfas was, maar na vervanging is het niet beter geworden. Ondertussen heb ik zowat alles al vervangen (schokdempers, schokveren, stabilisatorstangen, stuurspoorstangen) en nog steeds is het geluid aanwezig. De auto is ook uitgelijnd.

Mijn laatste hoop is dat het een kapot wiellager of kromme wielnaaf is. Dus die heb ik net besteld. Heeft iemand ervaring met een soortgelijk geluid?

Veel dank voor de hulp!

Tja, dit moet je al een lieve duit hebben gekost. Ik vraag me ook elke keer af waarom mensen alles gaan vervangen wat los en vast zit, zonder dat er een degelijke analyze is gemaakt. Het eerste waar ik op kwam toen ik dit las is tevens het enige item wat je niet hebt vervangen, namelijk de rubberen lagers van je draagarm. (Het is overigens goedkoper en veel makkelijker om compleet nieuwe draagarmen te bestellen i.p.v. demontage, lagers vervangen en her-montage). Zeer waarschijnlijk zijn de lagers (rubbers) volledig uitgedroogd en mogelijk zelfs gescheurd of zelfs deels verdwenen, wat het krakende/schurende geluid kan veroorzaken en het bonken bij oneffenheden in de weg.

Maar zonder dat ik zelf onder je auto kan controleren wat de oorzaak is, is mijn oplossing ook niet meer dan een goede theorie. Een wiellager geeft geen bonkende geluiden en veroorzaakt op alle snelheden een raspend geluid. Die wiellagers gaan langer mee dan je denkt. Je kunt eenvoudig zelf checken of het wiellager speling heeft, door hem op de krik te zetten (en stuurslot) en aan de ene kant van je wiel te trekken terwijl je aan de ander kant drukt en vise versa. Als je een ruimte voelt (tikjes) dan is het lager waarschijnlijk versleten.

Overigens, mocht je overgaan in de toekomst tot het vervangen van de draagarmen, zet dan de fusee-kogel van de nieuwe draagarm eerst goed vast en de twee rubberen lagers voorzie je dan van hun bouten, maar die zet je alleen hand-vast. Daarna belast je de ophanging door hem te laten zakken en trek je de bouten pas echt aan, zodat de lagers zich onder spanning eerst hebben kunnen settelen. (gebruik na afloop wel een momentsleutel).

Laatst bewerkt:
Tja, dit moet je al een lieve duit hebben gekost. Ik vraag me ook elke keer af waarom mensen alles gaan vervangen wat los en vast zit, zonder dat er een degelijke analyze is gemaakt. Het eerste waar ik op kwam toen ik dit las is tevens het enige item wat je niet hebt vervangen, namelijk de rubberen lagers van je draagarm. (Het is overigens goedkoper en veel makkelijker om compleet nieuwe draagarmen te bestellen i.p.v. demontage, lagers vervangen en her-montage). Zeer waarschijnlijk zijn de lagers (rubbers) volledig uitgedroogd en mogelijk zelfs gescheurd of zelfs deels verdwenen, wat het krakende/schurende geluid kan veroorzaken en het bonken bij oneffenheden in de weg.

Maar zonder dat ik zelf onder je auto kan controleren wat de oorzaak is, is mijn oplossing ook niet meer dan een goede theorie. Een wiellager geeft geen bonkende geluiden en veroorzaakt op alle snelheden een raspend geluid. Die wiellagers gaan langer mee dan je denkt.

Overigens, mocht je overgaan in de toekomst tot het vervangen van de draagarmen, zet dan de fusee-kogel van de nieuwe draagarm eerst goed vast en de twee rubberen lagers voorzie je dan van hun bouten, maar die zet je alleen hand-vast. Daarna belast je de ophanging door hem te laten zakken en trek je de bouten pas echt aan, zodat de lagers zich onder spanning eerst hebben kunnen settelen. (gebruik na afloop wel een momentsleutel).
Gelijk heb je! Ik had alleen de tijd en geld om het te leren. Individueel was het allemaal niet zo duur. Maar opgeteld werd het inderdaad een stuk duurder. De rubbers van het draagarm zijn inderdaad wat uitgedroogd, maar nadat ik met een koevoet had gecontroleerd op speling of geluiden kon ik niks vinden.

Zal ik ook dan maar een nieuwe draagarm bestellen ;) Thanks voor je hulp!

Maar zonder dat ik zelf onder je auto kan controleren wat de oorzaak is, is mijn oplossing ook niet meer dan een goede theorie. Een wiellager geeft geen bonkende geluiden en veroorzaakt op alle snelheden een raspend geluid. Die wiellagers gaan langer mee dan je denkt.

Ik zal overigens wel even een rondje rijden om het geluid op te nemen!

Vergeet ook niet te kijken naar de rubbers van de torsiestang (anti roll barr) waar de stabilisatorstangen (koppelstangen / Tie rods) aan gemonteerd zijn. Deze kunnen ook versleten zijn. Ik zelf heb een Corsa C, maar ik denk dat dit weinig verschilt met jouw D in dat opzicht.

Voorbeeld:

(I'm guessing here...)

De gene in het filmpje heeft het hele subframe gedemonteerd. Het zou ook mogelijk moeten zijn zonder dit te doen, maar schijnt priegelwerk te zijn.

Laatst bewerkt:

Maar zonder dat ik zelf onder je auto kan controleren wat de oorzaak is, is mijn oplossing ook niet meer dan een goede theorie. Een wiellager geeft geen bonkende geluiden en veroorzaakt op alle snelheden een raspend geluid. Die wiellagers gaan langer mee dan je denkt. Je kunt eenvoudig zelf checken of het wiellager speling heeft, door hem op de krik te zetten (en stuurslot) en aan de ene kant van je wiel te trekken terwijl je aan de ander kant drukt en vise versa. Als je een ruimte voelt (tikjes) dan is het lager waarschijnlijk versleten.

Hier dit is het geluid nog. Het is opgenomen op de snelweg en ik stuur een aantal keer heel licht naar links. Het gebeurt overigens bij alle snelheden 20+kmu als ik een minieme stuurbeweging naar links maak. https://jumpshare.com/s/Um3tosd2W0U8qtqaddpt (audio)

Ik ben geen expert, maar dat lijkt i.d.d. wel erg op een lagerprobleem. De frequentie neemt ook toe bij de snelheid. Een onbalans in de uitbalancering van het wiel kan het niet zijn, daarvoor is de frequentie veel te hoog. (tenzij je 300 reed ;))

Terug
Naar boven