Probleem met airco

Hallo allemaal,

Ik heb een Opel Corsa D uit 2010 met motorcode A14XER.
Ik heb het probleem dat de airco bij lage snelheden niet koud blaast in het interieur, als ik op de snelweg rijd dan blaast de airco wel koud.
Als ik de motor een tijdje laat draaien met de airco aan worden de leidingen van de airco ook gewoon koud en warm, tevens heb ik 1 jaar geleden mijn airco bij laten vullen en laten testen op lekkage, hier kwam toen niks geks uit.
Vervolgens had ik gechecked of de ventilator weerstand en de koelvloeistof temperatuur sensor nog oke waren, ventilator weerstand was er tussen uit geroest. Deze heb ik dus vervangen en hierbij ook meteen de koelvloeistof temperatuur sensor vervangen.
Dit lost het probleem helaas niet op, de ventilator slaat nog steeds alleen aan als de temperatuur van de koelvloeistof 105+ is.
Als ik vervolgens het relais van de ventilator eruit pak meet ik een spanningsverschil van 3V tussen pin 85 en de min pool van de accu.
Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe het op te lossen is? Alvast bedankt!

- Oké. Ik heb het een oud monteur voorgelegd en die kwam met het volgende verhaal per email terug:

Bij lage snelheden, of stilstand, stroomt er te weinig rijwind door de condensor (de aircoradiateur voorin de auto). De airco heeft de koelventilator op lage snelheid nodig om de warmte af te voeren. Gebeurt dit niet, dan loopt de druk in het aircosysteem te hoog op en schakelt de computer de aircocompressor uit veiligheid uit. Op de snelweg is er wel genoeg rijwind, waardoor de airco dan wel werkt.

Omdat de ventilator pas bij 105+ graden aanslaat, werkt momenteel alleen de hoge snelheid (fase 2) voor de motorkoeling. Fase 1 (de lage snelheid voor de airco) ontbreekt.

De gemeten 3 Volt op het relaiscircuit (pin 85) is de belangrijkste aanwijzing. Dit duidt op een overgangsweerstand (corrosie of kabelbreuk) of een zwevende massa in de aansturing.

Pin 85 en 86 sturen de spoel van het relais aan. De computer (ECU) schakelt de massa (min) om het relais te activeren. Een meting van 3V in plaats van een harde 0V (massa) of 12V (voeding) betekent dat het stuursignaal onderbroken of ernstig verzwakt is.

Wat kun/moet je controleren:

Controleer de nieuwe weerstand, de rvs-weerstand op het ventilatorhuis gaat vaak stuk. Ook nieuwe of goedkope imitatieonderdelen zijn soms direct defect of maken slecht contact in de stekker.

Inspecteer de kabelboom, de bedrading onder de accubak en naar de ventilatoroplader/weerstand corrodeert regelmatig bij dit model Corsa. Zoek naar groene aanslag (koperoxidatie) of breuken.

Controleer de zekeringen, check specifiek de grote zekeringen (vaak 30A of 40A) in de zekeringkast onder de motorkap die gekoppeld zijn aan de ventilatorstanden. Ook al zijn deze niet doorgebrand kan op de contacten oxidatie zijn ontstaan die weerstand veroorzaken.

Test de relais handmatig, overbrug de schakelpins (pin 30 en 87) van het relais voor de lage snelheid kortstondig met een draadje om te kijken of de ventilator dan wel op lage snelheid gaat draaien.

- Het schijnt dus een vaker voorkomend probleem te zijn bij de Opel Corsa D. Ook zou de kabelboom 2 belangrijke zwakke plekken hebben rond de accubak (corosieve gasvorming vanuit een kortstondig overladen accu op een warme dag, sproeiervloeistof, zeepresten die via de paravan zich op kunnen hopen in de accubak waaronder deze kabelboom loopt) en bij de koplamp (wrijvingsslijtage)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Laatst bewerkt:
Zelf zit ik te denken aan de juiste schakeldraad te pakken zien te krijgen van de ECU en deze dicht bij de ECU met een kopspeldje te doorboren en daarop eens te meten of het enable (12V) signaal er netjes op staat. Dan zou je kunnen kiezen om alleen deze draad langs je kabelboom te bypassen naar het relais toe.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!
Ik heb met behulp van wat schakelschema’s en AI de pin in de ECU gevonden die het relais naar de massa zou moeten schakelen, daar meet ik gewoon netjes 0.2-0.5 Ohm op dus het lijkt niet om een kabelbreuk te gaan tussen het relais en de ECU.
Ik zit nu te overwegen om zelf een soort schakelaar te maken in het dashboard (een van de ongebruikte knoppen (poverty buttons)) te gebruiken om de ventilator dan maar handmatig aan te sturen, mits iemand anders een goed idee heeft.

Een multimeter is voor dit soort storingen niet altijd het beste instrument. Dit omdat deze intern erg hoogohmig is. Normaal een perfecte eigenschap, maar in situaties als deze kun je ermee op het verkeerde been gezet worden.
Je gaf aan dat er een spanningsval van 3V was over die kabel. Dat is toch wel serieus. Probeer hem eens te meten met een kleine belasting.
Dit kan door de draad aan beide zijden even los te halen en met een gloeilampje te testen of door het relais aan te sturen via een uitleestool en parallel aan het relais een klein gloeilampje te zetten en het voltage daar te meten.

Terug
Naar boven