Opel Astra G Z16SE wordt warm

Opel Astra G Z16SE wordt warm – ventilator brult – kachel aan → temperatuur zakt

Hallo allemaal,

Ik probeer een probleem te diagnosticeren bij mijn Opel Astra G CC uit 2004 met Z16SE motor en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

**Symptomen:**

* Tijdens het rijden loopt de motor warm.
* De **radiateurventilator gaat dan hard draaien (brullen)**.
* Als ik **de verwarming/kachel aanzet**, zakt de motortemperatuur weer langzaam.
* Ik rijd er dagelijks **ongeveer 30–50 km** mee.

**Extra wat me opvalt:**

* Wanneer ik op **80 km/u of 100 km/u wegen rijd**, wordt de motor sneller warm.
* Als ik **stil sta, langzaam rij of in de bebouwde kom rij**, gebeurt dit veel minder snel.

**Wat ik al heb gemerkt/gecontroleerd:**

* Koelvloeistof was een keer **helemaal leeg** toen ik hem controleerde.
* Na bijvullen lijkt het niveau **weer langzaam te zakken**.
* Er zat eerder **mayo-achtige substantie bij de oliedop**, dit heb ik schoongemaakt en lijkt nu niet direct terug te komen.
* Ik heb geprobeerd te kijken naar de **thermostaat**, maar bij de **Z16SE zit die achter de distributieketting**, dus vervangen is niet iets wat je snel even doet.

**Wat er dus gebeurt:**
Rijden → motor wordt warm → ventilator gaat hard draaien → **kachel aanzetten → temperatuur daalt weer**.

Ik twijfel nu tussen een paar dingen:

* Thermostaat die niet goed opent
* Radiateur of waterpomp probleem
* Of toch beginnende **koppakkingproblemen**

Omdat de thermostaat lastig te vervangen is bij deze motor wil ik eerst goed uitsluiten wat het kan zijn voordat ik zo’n grote klus begin.

**Mijn vragen:**

1. Heeft iemand dit eerder gehad met een **Z16SE**?
2. Zijn er specifieke dingen bij deze motor waar ik naar moet kijken (bijv. waterpomp, ontluchten, radiateur)?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt.

Mvg,
Damien

Terug
Naar boven