Olie peilen

Corsa_GSi

Hoort bij de inboedel
Zie in het ecotec deel een mooi topic over hoe je olie moet peilen bij een 2.2, maar hoe gaat het bij de V6?

Ik doe het eigenlijk altijd ongeveer 10 minuten tot een kwartier na het uitzetten van een goed warme motor (minimaal 10 km gereden).

En dan nog vind ik die nieuwerwetse peilstokken :argue om af te lezen, vind die oude toch beter.

Raadpleeg het instructie boekje is.

Verder denk ik dat oliepeilen over het algemeen bij vrijwel alle verbrandingsmotoren voor civiel gebruik dezelfde is.

koude motor, of iig 10 á 15 min wachten na rit/warme motor, auto op vlakke ondergrond, en zo horizontaal mogelijk.

Peilstok eruit halen, onderzijde afdrogen met schone en niet pluizende doek of papier, terugsteken, weer eruit halen, aflezen, en dat is het peil.

Overigens, het is dus trouwens 'olie peilen', niet pijlen.

succes !

Raadpleeg het instructie boekje is.

Verder denk ik dat oliepeilen over het algemeen bij vrijwel alle verbrandingsmotoren voor civiel gebruik dezelfde is.

koude motor, of iig 10 á 15 min wachten na rit/warme motor, auto op vlakke ondergrond, en zo horizontaal mogelijk.

Peilstok eruit halen, onderzijde afdrogen met schone en niet pluizende doek of papier, terugsteken, weer eruit halen, aflezen, en dat is het peil.

Overigens, het is dus trouwens 'olie peilen', niet pijlen.

succes !

Peilstokken:

- Als het goed is heb jij al een stok met grijze uiteinden Servaas, die met de rode uiteinden zijn helemaal ruk af te lezen...

heb er nu ook een met grijze uiteinde, en deze is opzich goed af te lezen, zelf met verse olie.

willem

Peilstokken:

- Als het goed is heb jij al een stok met grijze uiteinden Servaas, die met de rode uiteinden zijn helemaal ruk af te lezen...

heb er nu ook een met grijze uiteinde, en deze is opzich goed af te lezen, zelf met verse olie.

willem

@wim-v6 wrote:Peilstokken:

willem

Dat dacht ik wel, ik vind het prima peilstokken.

Alleen is een warme motor nou wel zo betrouwbaar om af te lezen? Ik denk dat een uur afkoelen betrouwbaarder is.

Gr Colin

@wim-v6 wrote:Peilstokken:

willem

Dat dacht ik wel, ik vind het prima peilstokken.

Alleen is een warme motor nou wel zo betrouwbaar om af te lezen? Ik denk dat een uur afkoelen betrouwbaarder is.

Gr Colin

koude motor is voor dit type het meest betrouwbaar.

de 2.2 ketting motoren (USA) moeten inderdaad warm gepeild worden..

Willem

koude motor is voor dit type het meest betrouwbaar.

de 2.2 ketting motoren (USA) moeten inderdaad warm gepeild worden..

Willem

Haha heb het ff aangepast van pijlen naar peilen :jerry

Heb inderdaad zo'n metalen uiteinde erop, dat gaat nog wel.

Heb ook diverse auto's gehad met zo'n plastic ding eraan, wat een mega drama :swear

Dus voor de V6, Wim, moet je koud peilen...., maar wat is dan koud? Na een kwartier of zo of voordat je gaat rijden 's ochtends :hmmz

Haha heb het ff aangepast van pijlen naar peilen :jerry

Heb inderdaad zo'n metalen uiteinde erop, dat gaat nog wel.

Heb ook diverse auto's gehad met zo'n plastic ding eraan, wat een mega drama :swear

Dus voor de V6, Wim, moet je koud peilen...., maar wat is dan koud? Na een kwartier of zo of voordat je gaat rijden 's ochtends :hmmz

je oliepeil moet altijd tussen minimum en maximum zitten en daar tussen zit een liter verschil.

maar hoeveel kan je oliepeil dan afwijken tussen warme en koude motor ?

je oliepeil moet altijd tussen minimum en maximum zitten en daar tussen zit een liter verschil.

maar hoeveel kan je oliepeil dan afwijken tussen warme en koude motor ?

zomaar een kwart tot halve liter..

Mijn 2.0i Astra-F stond warm altijd boven max

De V6 staat eigenlijk altijd wel gelijk, warm of koud.

Willem

zomaar een kwart tot halve liter..

Mijn 2.0i Astra-F stond warm altijd boven max

De V6 staat eigenlijk altijd wel gelijk, warm of koud.

Willem

en als je nou een beetje van doorrijden houd en daarbij geregeld hoog in de toeren rijd, kan het peil dan beter op de min of op de max staan, of maakt dat geen reet uit?

Terug
Naar boven