@louwe 16 klepper wrote:
kun je nu al zeggen wat je mooier vind
circuitrijden of rally proef???
Tja, hoe zal ik dit eens beantwoorden?
Het rijden van rallyproeven is echt heel leuk, echt een kick....dus echt heel mooi om te doen. Maar er is meer dat meeweegt voor mij om te beslissen of ik voor de rally ga of voor het racen op circuits. Het grote verschil is natuurlijk dat rally's uitsluitend in wedstrijdverband georganiseeerd worden (waar een organisatie over gaat) en trackday racen kun je gewoon puur voor de lol doen zonder wedstrijdelement. Het is natuurlijk helemaal persoonlijk, maar wanneer ik Rally/trackday racen vergelijk op grond van:
1. Echte rijtijd voor ca. €350,- (dus het er echt mee bezig zijn)
2. Veiligheid
3. 'Overgeleverd aan' allerlei regels (kosten)
4. Vrijheid t.a.v. auto zelf (homologatie-gebonden of niet)
...dan slaat bij mij de wijzer toch door naar trackday racen.
1. Wij hebben afgelopen zondag 5 x ca. 8 minuten op snelheid gereden (had 6x zullen zijn, maar 1 proef werd geneutraliseerd), zeg maar 45 minuten tot een uurtje. Op een trackday (middag) zit ik toch al snel minimaal 2 tot 4 uur te sturen voor 250,- tot 300,-
2. Al die dikke bomen en andere obstakels langs de proeven ervaar ik als een groter gezondheidsrisico dan tussen vangrails rijden, nog afgezien van de 'dynamische' omstandigheden van de ondergrond waar je op rijdt; maar dit kun je natuurlijk ook juist als DE kick zien.
3. Brandblussystemen, gordels, stoelen, kleding, helm, allemaal met houdbaarheidsdatum, licentie etc.
4. Beperkte vrijheid t.a.v. de opbouw van de auto (zou ik rally willen gaan rijden dan blijft er van mijn huidige Ascona nagenoeg niets over en zou ik een nieuwe veel duurdere auto (bijv Ascona) moeten gaan bouwen en zelfs dan kom ik nog niet aan het vermogen/koppel van mijn huidige Ascona.
Deze Legend Rally was een zogenaamde regularity rally waar ik dit keer met mijn beestje aan mee mocht doen. Dit is ook niet het eerste concept waar ik aan denk (ik wil gewoon hard gaan, zonder de auto ergens aan het eind van de proef stil te hoeven zetten om op de ideale tijd door de finish te gaan), maar dit bood nu mooi de gelegenheid eens te ervaren hoe het is om een rally te rijden. Heeel leuk hoor, absoluut! maar gezien mijn omstandigheden kies ik uiteindelijk toch voor het circuit.