@Christian-tsx wrote:rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik het over had (zie pag. 6), maar ik heb met de Volvo 240 as met 4-link bevestiging tot nu toe nog steeds zonder stabilisatorstang gereden. Een stabilisator van een 400-model ben ik nog nooit tegen gekomen. Mede omdat ik toch vind dat de vering erg/te gemakkelijk 'doorslaat' tot op de bumpstops, ben ik toch maar weer eens gaan zoeken naar een mogelijk passende stabilisator voor de achteras. Na ruim een halve dag op de sloop te hebben gespeurd en ik de moed eigenlijk al begon op te geven, vond ik hem opeens toch (dwz hij moet er nog wel onder gebouwd worden en de werking moet nog wel bewezen worden , maar ik denk dat ik er wel wat mee kan); een achter-stabilisator van een Ford Mondeo Sedan van 2003. Deze is 1170mm breed en de armen zijn 250mm lang (met 21mm misschien wel wat dik - zo ongeveer de dikste achterstabilisator die ik onder welke auto dan ook aan de achterkant ben tegengekomen - , maar ik wil het toch proberen).
Hier alvast een paar foto's van het passen onder de auto.
De bevestiging van de ophangpunten/rubberlagers wordt bijna net als bij een 400, met dit verschil dat ik het draaipunt/hartlijn wat dichter naar de as toebreng, zodat de 'armen' van de stabilisator ruim binnen de velgen blijven. De scharnierende armpjes komen tegen de Volvo-flens, aan de voorkant van de as waar normaal de handrembuitenkabel bevestigd is.
Wanneer je een as van een Volvo 740 (=breder) gebruikt kun je de stabilisator wel verder naar achteren monteren (net als bij een 400), omdat dan de velgen toch wat verder uit elkaar staan dan in mijn geval.