Update project Volvo 1031 achteras (240 vanaf 1981):
Op basis van de verschilmetingen tussen het oorspronkelijke originele dif en het nieuwe sper, heb ik twee shims uitgerekend. De shims en de nieuwe lagers heb ik daarop op het sper geperst en daarna het dif gemonteerd. Past mijns inziens perfect. Het sper was met de hand maar ca. tot 1/3 in het huis te duwen met de hand. De rest moest door de bouten van de lagerkappen aan te draaien. Het feit dat je het dif er niet verder met de hand in kunt duwen is een aanduiding dat je met de pre-load op de diff-lagers goed zit (ofwel de totale dikte van beide shims samen klopt).
Wanneer het sperdif op z'n plek zit moet de tandflankspeling tussen het pignonwiel en het kroonwiel worden gecontroleerd. Je kunt niet met een voelermaat tussen het pignon- en kroonwiel. Hier kun je gewoon niet bij. Daarom zet ik een micrometertaster aan de buitenkant op een tand van het kroonwiel en controleer ik wat de uitslag van de meter is wanneer je het kroonwiel heen en weer beweegt in de speling (het pignonwiel houd je tegen). Volgens de specificatie moet de tandflankspeling tussen 0,13 - 0,18 mm liggen. Deze uitslag had ik net niet helemaal. Op een aantal tanden/posities heb ik 0,11-0,12 mm gemeten, maar gevoelsmatig vind ik dit niet zo erg want er zitten nieuwe lagers gemonteerd (met meer pre-load dan gebruikte) en ook het pignonwiel heeft nieuwe lagers gekregen. Er zal dus zeker wat meer ruimte gaan komen ten gevolge van het inlopen van de lagers. M'n gevoel over het resultaat is in ieder geval helemaal goed. 'k heb er wel vertrouwen in zo.
Intussen is de hele as gemonteerd en zou deze er normaal gesproken niet meer onder vandaan hoeven. Alles past en ook de panhardstang met aan 1 kant een uniball is gemonteerd. Remschijven en klauwen (origineel Volvo 240/740, met ATE-klauw; klauw volgens mij zelfde als van een Commodore) zijn ook gemonteerd. Het dif-deksel moet nog een likje zwarte verf (grondverf was nog niet droog genoeg)
Wat nu nog moet:
Remleidingen aanleggen via hydraulische handrem en instelbare remdrukregelaar (al wel aanwezig).
Tussenas op lengte maken en versteviging in de tunnel maken voor het tussenlager.
Tussenas op lengte maken wil ik pas doen wanneer de andere motor en bak erin hangt.
Ik zal eerst nog een paar maatschetsen van mijn asconstructie scannen.
Ofwel het volgende project is de C20XE aanpakken