@chieltjuh wrote:Jammer dat er op de arbeid zoveel winst moet gemaakt worden,zijn idd echt zat bedrijven die echt een lijst met tijden hebben die je MOET halen..
maakt naar mijn idee het werk minder leuk, en denk ik ook van mindere kwaliteit.
Das geen winst. Dat is puur kosten dekkend zijn.
Ik kan er een heel verhaal over schrijven, maar bedenk in ieder geval dat alle 'verzorging' waar we niet bij nadenken (zoals ziektewet, werkloosheidsuitkering, pensioen, e.d.) allemaal geld kosten.
Zodra we massal gaan lopen kloten en alles maar goedkoper willen hebben, ondermijnen we zelf dat systeem en ontstaan er tekorten. (moet je tot 67 jaar doorwerken, krijg je minder WW, meer ziekte wachtdagen, etc)
Denk er ook eens aan wanneer je iemand zwart laat werken voor je. Dat "mannetje" die even iets fixt voor je, ondermijnt jouw mogelijkheden om met 65 te stoppen en kort jouw oudedag uitkeringing.
En nee, dat is echt niet het hele probleem, want er zijn echt wel meer factoren (griekenland b.v., illegalen die uitkering trekken, etc), maar je helpt zelf wel mee wanneer je werk zwart laat doen.
Daardoor worden kosten hoger voor het bedrijf die netjes wit werkt, maar krijgt minder werk en moet dus extra druk op de ketel gaan zetten (harder werken, tijdslimieten) om te blijven bestaan. En als dat niet lukt, valt het om en is er weer een bedrijf minder die geld afstaat aan de overheid, waardoor jij geraakt wordt in je pensioen, ww, etc.
Kortom: als je zelf je remblokken niet kan vervangen, wees dan slim en spek je eigen pensioen door het werk door een bedrijf uit te laten voeren.