Massakabel en minpool van de accu worden heet Vectra C 1.8XER station

Hallo forumleden,

Ik modder al een tijdje met wat problemen in mijn Vectra C station, zoals een nogal haperende cruise control die overigens bij warm weer beter blijkt te werken, dan bij koel weer (???) en remlichten die blijven branden. Wat is er gedaan: CIM uitgebouwd en gereinigd (zo goed mogelijk) contacten tussen CIM en hendel gereinigd en iets opgebogen (hielp in eerste aanleg, maar plots niet meer) en al 2 keer een nieuwe remschakelaar (laatste = origineel Opel).
Nu keken we vorige week bij het checken van de remlichten in de accubak bij de zekeringen en raakte ik de min-pool van de accu aan. Ik brandde daar echt m'n jatten aan, incl brandblaatje. De min-pool EN de massakabel waren bloedje heet !!! We hebben de massa-aansluiting op de carrosserie en de pool gecheckt en de massaklem op de min-pool bleek niet lekker vast te zitten. Blijkbaar is deze met het wisselen van de airbag (terugroepactie) 4 weken geleden niet goed vastgezet. Dit verholpen en de remlichten leken daarna beter te reageren op het pedaal, maar nu na een paar dagen blijken die min-pool en de massakabels nog steeds véél warmer te worden dan de plus-kabel en pool. Die hebben een normale temperatuur. De minpool heeft m.i. echt een zeer afwijkende temperatuur. Ook mijn maat (oud-Opelmonteur heeft geen idee van de mogelijke oorzaak en verbaasde zich erover. Wie heeft tips?

Echt een klassieker voor de Vectra C. Als zo'n massakabel één keer goed heet is geweest, oxideert het koper van binnen en wordt het broos. Die weerstand blijft daarna gewoon te hoog.

Koop op de sloop of maak zelf even een nieuwe, dikke massakabel (bijvoorbeeld 25–35 mm²) van de accu naar de carrosserie en trek meteen een extra massakabel naar het motorblok/versnellingsbak. Grote kans dat de meeste rare storingen met je CIM-module en rempedaal dan als sneeuw voor de zon verdwijnen

@015Markus015 Hartelijk dank voor je snelle en duidelijke respons. Dat zijn niet direct de grootste kosten en moeite. Vermoed via mijn werk wel aan de genoemde kabel te kunnen komen of een samengesteld alternatief die tesamen die 25-35mm2 halen, of anders via internet. Ik ga je tips binnenkort (in mijn vakantie) in praktijk proberen te brengen. (y)

@015Markus015 Ik heb de hoofdmassakabel (accu <--> carrosserie) vandaag vervangen door een nieuwe 35mm2, maar kwam er al snel achter, dat daar de oorzaak niet lag. Na voelen waardoor de klem direct na het starten nu zo warm wordt, denk ik vrij zeker de oorzaak van de heet wordende massakabels te hebben gevonden! Het is de aansluiting op de massaklem v/d aangeperste kabel, die vanaf de accu aan de voorzijde. Die kabel loopt door een buis onder de kunststof accubak en van daaruit verder loopt in de ribbelbuis naar achter over de versnellingsbak/motorsteun. Zie de foto.
Het heetst wordende punt van de massaklem heb ik ook aangegeven op foto. Dit persaansluiting wordt onmiddellijk en heel snel warmer zodra de motor loopt, tot heet aan toe. Hier zit duidelijk een ENORME overgangsweerstand. Bij het pijltje op de afdekkap zekeringkast kun je zelfs zien, dat de accuklem laatst een smeltplek heeft veroorzaakt bij het openen van die klep. Zo heet wordt de klem!
Nu is de vraag: waar is het andere uiteinde van de met pijlen aangegeven massakabel aangesloten? En op welke plek. Ik heb inmiddels wel een punt (op een motorsteun/bak ergens onder de accubak) gevonden, waar een een gat met M10 bout binnendraad zit, om een extra massakabel vast te zetten. Gelukkig beschik ik op mij werk over de materialen, om dit te klaren.
Opvallend is verder, dat de storing met het blijven branden van de remlichten zich niet voordoet zodra de motor van het contact wordt gezet en dan alleen de rem bedienen met op contact zonder draaiende motor. Dan heb ik treedt het probleem niet op...

IMG_1841 klein.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven