T. ten H. uit Deventer
Ik heb zelf nog een goede ervaring met het weghouden van steenmarters uit de auto. WC-blokjes en / of ultrasoon geluid apparaten werken maar erg kort, de marter(s) wennen eraan ofzo ?? Wat wel goed werkt is de marter simpelweg de toegang ontzeggen tot je motor ruimte. Ik heb dat gedaan door de motorruimte aan de onderkant dicht te maken met een fijn gaas. Lucht moet bij je motor kunnen, maar zo komen de marters er niet meer in. Gaas goed vastzetten, maar niet te permanent (niet lassen bijv.) je garage moet er wel bijkunnen. Ik heb van aluminium strips een frame gemaakt met het gaas ertussen, en dat frame kan met 8 schroeven worden vastgemaakt of losgehaald. Het enige wat dan nog "risico" loopt zijn een paar kabels die helemaal onder de auto langs lopen, maar dat heeft mijn auto niet, alles zit grotendeels onder een bodemplaat weggewerkt. Het is even wat werk, maar dat is wel eenmalig. Je hebt daarna nooit meer last van kapot gebeten kabels, want de marters kunnen er niet meer bij. Misschien dat anderen hier ook wat mee kunnen.