Luchthuis modificatie

@Step-han wrote:@KRSA2000 wrote:*zucht...

Het gaat nu niet om teller snelheid vs werkelijke snelheid. Maar om de toerental/snelheid verhouding op de teller.

Snelheid wordt niet op de band gemeten maar op de aandrijfas of wielnaaf. Dus bandenmaat heeft geen invloed op de toerental/snelheid verhouding op de teller.

Een voorbeeld:

Bandenmaat X

2500rpm = 3000 wiel/as omwentelingen = 120 op de teller

Bandenmaat Y

2500rpm = (nog steeds) 3000 wiel/as omwentelingen = (dus ook nog steeds) 120 op de teller

Geloof je me niet?

Zet je wagen op as steunen en haal je wielen er vanaf. Nu heb je theoretisch een bandenmaat van een dinky toy. Welke toerental heb je nu bij 120km/h op de teller? Juist...

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?

Toevallig het maat verschil met de op-com of Tech2 aangepast?

de luchtfilterhuis modificatie daarbij haal je enkel een of twee restrictiepijpjes weg, waarom zitten ze erin, ten eerste aanzuiggeluid verminderen, maar het belangrijkste is econorm, je motor geeft op lage toeren meer vervuiling, dus als je daar meer gas kan geven krijg je meer vervuiling, fabrikanten voldoen dan niet meer aan de debiele eco norm.

maar wij willen juist een soepel lopende motor hebben, dus eruit met die restrictiepijpjes en je zult merken dat hij bij lage toeren beter oppakt(de doorstroming is beter), die achterlijke milieueisen daar veeg ik mijn kont mee af want ieder vliegtuig wat van schiphol opstijgt zorgt voor meer vervuiling dan ik ooit zal veroorzaken, en dan heb ik het niet eens over de containerschepen en olietankers.

doet het iets kwa verbruik, ja en nee, nee zolang jij op dezelfde manier langzaam gas blijft geven blijft het verbruik hetzelfde, en ja want je kan meer gas geven dus meer verbruik, alles zit in je rechter voet.

toerental veranderd niet het enige wat er gebeurd is dat je motorblok iets soepeler loopt dat is alles.

als je jouw bandenmaat veranderd dan veranderd de snelheid bij hetzelfde toerental natuurlijk ook, zo ga ik bij 3000RPM met 215/50/16 banden een paar kilometer sneller dan 205/50/16 banden, dat verschil kun je uitrekenen daar zijn wel sites voor op internet, maar je kunt het ook zefl zien met de gps.

@turbosix wrote:@Step-han wrote:

Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?

Toevallig het maat verschil met de op-com of Tech2 aangepast?

Uiteraard heb ik dit aangepast, goed dat je het even zegt. Dit verklaart mijn verhaal hierboven. Als je iets verandert aan de auto moet je het uiteraard niet half gebakken doen.

@KRSA2000 wrote:(Maar niet op je teller :jerry)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Uiteraard, je teller denkt dat er nog steeds dezelfde banden onder zitten dus die blijft gewoon dezelfde snelheid aangeven, met behulp van een gps kun je kijken hoe ver je teller afwijkt van wat je daadwerkelijk rijdt.

met de opcom kun je bepaalde bandmaten invoeren maar dat zijn er volgens mij maar een paar, ik heb er nooit de moeite voor genomen om het aan te passen, met mijn 215 zomerbanden rij ik met 80 op de tellen 79KM/H dus daar klopt het aardig, met de 205 winterbanden rij ik in werkelijkheid iets langzamer bij 80 op de teller.

Lieve mensen,

allemaal bedankt voor de reacties!

Aangezien ik echt totaal een leek ben en ik vanalles nog moet leren etc. had ik de auto maar even weggebracht. En wat blijkt, de C-map sensor was mee geflikflooit plus dat de benzine pompje ofzo (het kleine cilinder vormige buisje rechts boven de motor) was lek.

Nu loopt en klinkt de auto al een stuk beter. Maar bij het koud starten van de auto en stationair draaien loopt ie nu in de 1500 toeren, ipv 1100 eerder voor de reparaties.

blijft deze op 1500 toeren of zakt deze af naarmate de motor warm wordt??

bij dat laatste zou ik er niks aan doen.. de motor loopt bij een koudloop wat rijker... en blijft elektronisch gashouden.. als je gaat rijden dan zou dat weg moeten gaan..

Terug
Naar boven